Likumprojekts
Izdarīt Farmācijas likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1997, 10.nr.; 1998, 9.nr.; 1999, 2.nr.; 2000, 13.nr.; 2001, 14.nr.;
2003, 9., 11.nr.; 2004, 10.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā likumā vārdu
"Aģentūra" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "Zāļu valsts
aģentūra" (attiecīgā locījumā).
2. Izslēgt 8. un 9.pantu.
3. Izteikt 10.panta 12.punktu šādā
redakcijā:
"12) novērtē farmaceitiskās darbības uzņēmumu (tajā skaitā ārvalsts zāļu ražošanas uzņēmumu), pārbauda zāļu ražošanas uzņēmuma un zāļu lieltirgotavas atbildīgās amatpersonas kvalifikācijas un pieredzes atbilstību normatīvajos aktos par zāļu ražošanu un izplatīšanu noteiktajām prasībām un izsniedz speciālās atļaujas (licences) farmaceitiskajai darbībai, kā arī atzīst citas valsts kompetentās institūcijas izdotās speciālās atļaujas (licences);".
4. Izteikt
11.pantu šādā redakcijā:
"11.pants. Zāļu cenu valsts aģentūra:
1) nodrošina
par valsts vai pašvaldību budžeta līdzekļiem iepirkto zāļu, medicīnisko ierīču
un preču izmaksu ekonomisko novērtēšanu;
2) pieņem lēmumu par konkrētu
ambulatorajai ārstniecībai paredzēto zāļu, medicīnisko ierīču vai preču
piederību no valsts budžeta līdzekļiem apmaksātām zālēm,
medicīniskām ierīcēm un precēm;
3) veido,
uztur un aktualizē ambulatorajai
ārstniecībai paredzēto zāļu, medicīnisko ierīču un preču sarakstu, kuru iegādes
izdevumus pacientiem apmaksā no valsts budžeta līdzekļiem."
5. Izslēgt 13.pantu.
6. Aizstāt 22.panta pirmajā daļā vārdus
"Valsts zāļu aģentūras" ar vārdiem "Zāļu valsts aģentūras".
7. Izslēgt 28.pantu.
8. Aizstāt 46.1 panta
pirmās daļas 2.punktā un 58.panta pirmās daļas 2.punktā vārdus
"narkomāniju, toksikomāniju vai alkoholismu" ar vārdiem
"alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu atkarību".
Veselības ministrs
R.Muciņš
Likumprojekta Grozījumi Farmācijas likumā
ANOTĀCIJA
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1.Pašreizējās situācijas raksturojums |
1.
Bezpeļņas organizācija valsts akciju sabiedrība "Valsts zāļu aģentūra" (turpmāk- Valsts zāļu aģentūra)
darbojas saskaņā ar likumu "Par bezpeļņas organizāciju", likumu
"Par akciju sabiedrībām", citiem normatīvajiem aktiem un statūtiem,
un tās juridiskais statuss ir noteikts Farmācijas likuma 8.pantā. Valsts zāļu
aģentūra pilda Farmācijas likuma 10. pantā un citos normatīvajos aktos
deleģētās funkcijas, tās darbības mērķis ir zāļu un informācijas par tām
novērtēšana, kā arī to reģistrēšana, kvalitātes kontrole un izplatīšanas
regulēšana saskaņā ar tiesību aktiem. Valsts zāļu aģentūras darbības
nodrošināšanai netiek piešķirti valsts budžeta līdzekļi, tai deleģētās
funkcijas un sniegtie publiskie pakalpojumi pilnībā atbilst Publisko aģentūru
likumā noteiktajam, un turpmāk tā ir pārveidojama par Zāļu valsts aģentūru, kuras uzturēšanu un deleģēto funkciju
veikšanu varētu nodrošināt no ieņēmumiem par sniegtajiem publiskajiem
pakalpojumiem, pašreiz tās darbības nodrošināšanai nepieprasot valsts budžeta
līdzekļus. 2.
Bezpeļņas organizācija valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Zāļu cenu aģentūra"
(turpmāk- Zāļu cenu aģentūra) ir Veselības ministrijas pārziņā esoša
kapitālsabiedrība. Zāļu cenu aģentūras funkcijas ir noteiktas ar Ministru
kabineta 1998.gada 4.novembra noteikumiem Nr.428 Ambulatorajai ārstniecībai
paredzēto zāļu, medicīnisko ierīču un preču iegādes izdevumu kompensācijas
kārtība. Zāļu cenu aģentūras uzdevums ir nodrošināt zāļu, kuru iegāde daļēji
vai pilnībā tiek kompensēta no valsts budžeta līdzekļiem, ekonomisko
novērtējumu, lai nodrošinātu veselības ekonomikas pamatprincipu realizāciju
zāļu terapeitiskās nozīmības un izmaksu izvērtēšanā. Zāļu cenu aģentūras
darbības nodrošināšanai netiek piešķirti valsts budžeta līdzekļi, tai
deleģētās funkcijas un sniegtie publiskie pakalpojumi pilnībā atbilst
Publisko aģentūru likumā noteiktajam, un turpmāk tā ir pārveidojama par Zāļu cenu valsts aģentūru, kuras
uzturēšanu un deleģē
to funkciju veikšanu varētu nodrošināt no ieņēmumiem par
sniegtajiem publiskajiem pakalpojumiem, pašreiz tās darbības nodrošināšanai
nepieprasot valsts budžeta līdzekļus. Mainot Zāļu cenu aģentūras
juridisko statusu, tās kompetence jāpaplašina un jānosaka, ka tā veiks visu
(ne tikai ambulatorajā aprūpē lietojamo) zāļu, medicīnisko ierīču un preču, kuru iegāde daļēji vai pilnībā
tiek kompensēta no valsts budžeta līdzekļiem, ekonomisko novērtējumu. 3.
Šobrīd Ministru kabineta noteikumos Nr.234 (29.04.2003.) Speciālas
atļaujas (licences) farmaceitiskajai darbībai izsniegšanas, apturēšanas,
pārreģistrēšanas un anulēšanas kārtība, kā arī aptieku, zāļu lieltirgotavu un
zāļu ražošanas uzņēmumu atbilstības un labas izplatīšanas prakses
novērtēšanas kārtība noteiktās funkcijas saistībā ar farmaceitiskās darbības
uzņēmumu atbilstības novērtēšanu veic Valsts zāļu aģentūra un Valsts farmācijas
inspekcija, bet sakarā ar valsts aģentūras izveidošanu ir paredzams
optimālāks šo funkciju sadalījums. 4.
Farmācijas likuma 28. pantā
ir noteikts, ka zāļu reģistrācijas un
pārreģistrācijas pieprasījumu var iesniegt tikai zāļu ražošanas uzņēmums vai
tā pilnvarota persona, kas ir pretrunā ar Eiropas Savienības tiesību aktiem,
kuros ir norādīts, ka zāļu tirdzniecības atļaujas
turētājs (Latvijā - zāļu reģistrācijas apliecības īpašnieks) vienlaicīgi
nozīmē arī personu, kura ir atbildīga par zāļu laišanu tirgū (izplatīšanas
uzsākšana), nenosakot to, ka zāļu reģistrācijas apliecības turētājs var būt
tikai zāļu ražotājs vai viņa pilnvarots pārstāvis. Līdz ar to 28. pantā
noteiktais ierobežo personu loku un tiesības iesniegt zāļu reģistrācijas
pieprasījumu. 5.
Farmācijas likuma 13. pantā ir noteikts, ka Valsts farmācijas inspekcija ir Veselības ministrijas
pārraudzībā esošā valsts civiliestāde un deleģējums Ministru kabinetam
apstiprināt nolikumu. 6.
Latvijas Republikā narkoloģiskās diagnozes tiek noteiktas saskaņā ar
Starptautisko statistisko slimību un veselības problēmu klasifikācijas
10.redakciju (SSK-10). SSK 10 visas vieliskās atkarības slimības ir
ietvertas sadaļā Psihiski un uzvedības traucējumi psihoaktīvu vielu
lietošanas dēļ (F.10-F.19). Šajā klasifikatorā netiek lietoti termini
alkoholisms, narkomānija un toksikomānija. 2004.gada 27.maijā Saeima
pieņēma Ārstniecības likuma grozījumus. Likumā noteikti konkrēti atkarības
veidi: alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu atkarība. |
|
1. Lai
nodrošinātu Ministru kabineta atbalstītajā koncepcijā "Par valsts un
pašvaldību aģentūru izveidi" kapitālsabiedrību, kurās Veselības
ministrija ir valsts kapitāla daļu turētāja - bezpeļņas organizācijas valsts
akciju sabiedrības Valsts zāļu aģentūra un bezpeļņas organizācijas valsts
sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Zāļu cenu aģentūra" -
juridiskā statusa maiņu saskaņā ar koncepcijā noteiktajiem termiņiem, ir
izdarīti grozījumi Farmācijas likuma pantā, kas nosaka bezpeļņas organizācijas valsts akciju
sabiedrības Valsts zāļu aģentūras juridisko statusu, kā arī pantos, kas
saistīti ar kapitālsabiedrības reorganizāciju. Noteikts Zāļu cenu valsts aģentūras juridiskais statuss un
funkcijas.
2. Izslēgts Farmācijas
likuma 13.pants, kas dod uzdevumu Ministru kabinetam izdot Valsts farmācijas
inspekcijas nolikumu, jo saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu,
Ministru kabineta padotībā esošo iestāžu nolikumus izdod saskaņā ar Valsts
pārvaldes iekārtas likuma 16.pantu. 4. Izslēgts likuma
28.pants, kas ir pretrunā ar Eiropas Savienības tiesību aktiem, jo ierobežo
personu loku, kas var iesniegt zāļu reģistrācijas un pārreģistrācijas
pieprasījumu. 5. Grozījuma 46.1panta
pirmās daļas 2.punktā un 58.panta pirmās daļas 2.punktā mērķis ir vienlaicīgi
nodrošināt gan Ārstniecības likumā noteikto terminu vienveidīgu un
konsekventu lietojumu normatīvo dokumentu tekstos atbilstoši juridiskās
tehnikas prasībām, gan atbilstību Starptautisko statistisko slimību un
veselības problēmu klasifikācijas 10.redakcijai (SSK-10), kurā visas
vieliskās atkarības ir ietvertas sadaļā Psihiski un uzvedības traucējumi
psihoaktīvu vielu lietošanas dēļ. Vārdi narkomāniju, toksikomāniju vai
alkoholismu tiek aizstāti ar vārdiem alkohola, narkotisko, psihotropo vai
toksisko vielu atkarību. |
|
Narkoloģiskās
diagnozes nosaka sertificēti narkologi un saskaņā ar Narkoloģijas valsts
aģentūras sniegto informāciju uzskaitē ir pacienti, kuriem ir atkarība no
psihoaktīvām vielām, kā arī pacienti, kuri osta līmi, benzīnu un
šķīdinātājus. Tādējādi arī pašreiz narkoloģijas dienests ārstē personas,
kurām ir atkarība gan no psihotropām, gan narkotiskām, gan toksiskām vielām. |
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
|
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā
pēc kārtējā gada |
||||
|
2004. |
2005. |
2006. |
2007. |
|
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
|
706,0 |
1 447,4 |
889,4 |
889,4 |
870,9 |
||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
706,0 |
1 447,4 |
889,4 |
889,4 |
870,9 |
||
3. Finansiālā ietekme |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
4.Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||
5.Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
2004.gada budžeta aprēķins: 1) 626 tūkst. latu
Zāļu valsts aģentūra (t.sk. 292,8 tūkst. latu Phare projekts Zāļu tirgus
uzraudzība un farmakovigilance); 2) 80 tūkst. latu
Zāļu cenu valsts aģentūra. 2005.gada budžeta aprēķins: 1) 1 758 tūks. latu -
Zāļu valsts aģentūra (t.sk. 613,5 tūkst. latu Phare projekts Zāļu tirgus
uzraudzība un farmakovigilance); 2) 395,4 tūks. latu -
Zāļu cenu valsts aģentūra. 2006.gada un turpmāk budžeta aprēķins: 1) 1 200 tūks. latu -
Zāļu valsts aģentūra; 2) 395,4 tūks. latu -
Zāļu cenu valsts aģentūra. |
||||||
|
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
|||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
1. Tiks sagatavots
Ministru kabineta noteikumu projekts Grozījumi Ministru kabineta
29.04.2003. noteikumos Nr. 234
Speciālas atļaujas (licences) farmaceitiskajai darbībai izsniegšanas,
apturēšanas, pārreģistrēšanas un anulēšanas kārtība, kā arī aptieku, zāļu
lieltirgotavu un zāļu ražošanas uzņēmumu atbilstības un labas izplatīšanas
prakses novērtēšanas kārtība, lai precizētu institūciju kompetenci
farmaceitiskās darbības uzņēmumu atbilstības novērtēšanā. 2. Tiks sagatavots jauns Valsts farmācijas
inspekcijas nolikums, kurš tiks izdots saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas
likuma 16.pantu. 3. Tiks
sagatavots Ministru kabineta noteikumu projekts Grozījumi Ministru
kabineta 31.10.2000. noteikumos Nr. 381 Zāļu reģistrēšanas noteikumi, lai,
atbilstoši likumā noteiktajam, paplašinātu to personu loku, kuras var
iesniegt pieprasījumu zāļu reģistrācijai un pārreģistrācijai. 4. Š.g. 5.augusta Valsts sekretāru sanāksmē
ir izsludināti Ministru kabineta rīkojumu projekts Par bezpeļņas
organizācijas valsts akciju sabiedrības Valsts zāļu aģentūra reorganizāciju
un Zāļu valsts aģentūra izveidošanu (VSS-1297) un Ministru kabineta rīkojumu
projekts Par bezpeļņas organizācijas valsts sabiedrības ar ierobežotu
atbildību Zāļu cenu aģentūra reorganizāciju un Zāļu cenu valsts aģentūras
izveidošanu (VSS-1298). Pēc Ministru kabineta rīkojumu projektu
pieņemšanas par aģentūru reorganizāciju par valsts aģentūrām Ministru
kabinetā tiks iesniegti apstiprināšanai valsts aģentūru nolikumi MK rīkojumos
noteiktajos termiņos. Ministru kabineta
noteikumu projekti tiks sagatavoti Ministru kabineta 2002.gada 12.marta
noteikumu Nr.111 Ministru kabineta kārtības rullis 219.punktā noteiktajā
termiņā |
|
|||||
|
- |
|
|||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
1. Eiropas
Parlamenta un Padomes 2001. gada 6. novembra Direktīva 2001/83/EC par
Kopienas kodeksu, kas attiecas uz cilvēkiem paredzētiem medikamentiem. 2. Eiropas Parlamenta un
Padomes Direktīva 2003/63/EK (2003. gada 25. jūnijs), ar ko groza Eiropas
Parlamenta un Padomes Direktīvu 2001/83/EK par Kopienas kodeksu, kas attiecas
uz cilvēkiem paredzētām zālēm. Eiropas
Komisijas publikācija Eiropas
Kopienas Zāļu tiesiskais regulējums |
||
2. Saistības pret
citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma
(attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un
attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/ |
Komentāri |
Farmācijas likuma 28.1 pants |
Eiropas Parlamenta un Padomes 2001. gada 6. novembra Direktīva
2001/83/EC par Kopienas kodeksu, kas attiecas uz cilvēkiem paredzētiem
medikamentiem 8,pants |
atbilst |
|
- |
|||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|||
Konsultācijas nav notikušas |
|||
2.
Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Iebildumi un priekšlikumi nav saņemti |
||
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav
veikti |
|||
Konsultācijas nav notikušas |
|||
|
|
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību
puses - vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Esošās bezpeļņa
organizācija valsts akciju sabiedrība Valsts zāļu aģentūra un bezpeļņas
organizācija valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību Zāļu cenu aģentūra
tiks pārveidotas par valsts aģentūrām, kurām saglabāsies līdzšinējās
funkcijas. Mainot Zāļu cenu aģentūras juridisko statusu, tās kompetence tiks
paplašināta un noteikts, ka tā veiks visu (ne tikai ambulatorajā aprūpē
lietojamo) zāļu, medicīnisko ierīču
un preču, kuru iegāde daļēji vai pilnībā tiek kompensēta no valsts budžeta
līdzekļiem, ekonomisko novērtējumu. |
2.
Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
|
3.
Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Attiecībā uz tiesiskajām attiecībām, kas
izriet no normatīvā akta, piemērojami vispārējās tiesvedības noteikumi. |
- |
Veselības ministrs R.Muciņš
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
U.Līkops |
A.Vembre |
M.Briede |
J.Bundulis |
01.10.2004 14:29
1761
D. Biseniece, tālr. 7021610
Daina_Biseniece@vm.gov.lv