Likumprojekts
Grozījumi Publisko aģentūru likumā
Izdarīt Publisko aģentūru likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 10.nr.; 2002, 23.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā likumā vārdu "finansu" ar vārdu "finanšu".
2. Papildināt 3.pantu ar otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Ja atvasinātai publisko tiesību juridiskajai personai likumā ir piešķirtas tiesības izveidot valsts pārvaldes iestādi, tā var veidot aģentūru. Uz šādu aģentūru ir attiecināmas tiesību normas, kas regulē pašvaldības aģentūru izveidošanu un darbību."
3. Izteikt 4.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1)
Valsts aģentūra ir Ministru kabineta locekļa (turpmāk ministrs) pārraudzībā esoša valsts pārvaldes iestāde, kurai ar likumu vai Ministru kabineta noteikumiem uzdotas noteiktas valsts pārvaldes funkcijas, kuras tā veic atbilstoši pārvaldes līgumam, ko noslēdz ministrs ar valsts aģentūras direktoru."4. Aizstāt 5.pantā vārdus "valsts funkcijas" ar vārdiem "valsts pārvaldes funkcijas".
5. 6.pantā:
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Publisko pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodiku un izcenojumu apstiprināšanas kārtību nosaka Ministru kabinets, ņemot vērā, ka maksa par publisko pakalpojumu nedrīkst pārsniegt valsts aģentūras funkciju veikšanai nepieciešamo līdzekļu apjomu.";
izslēgt trešo daļu.
6. 8.pantā:
papildināt otro daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:
"Valsts aģentūru izveidošanas kārtību nosaka Ministru kabinets.";
izteikt trešās daļas 2.punktu šādā redakcijā:
"2) ministru, kura pārraudzībā valsts aģentūra nodota;";
izslēgt sesto daļu.
7. 9.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Ministrs valsts aģentūras pārraudzību īsteno tieši vai ar ministrijas vai citas tiešās valsts pārvaldes iestādes starpniecību. Institūciju, kas pārrauga valsts aģentūru (turpmāk pārraudzības institūcija), un pārraudzības kārtību nosaka aģentūras nolikumā. Lai pārraudzītu valsts aģentūra
s darbību, ministrs īsteno šādus pasākumus:1) apstiprina valsts aģentūras vidēja termiņa darbības stratēģiju, gadskārtējo darbības plānu un gadskārtējo budžetu (12.pants);
2) pieņem darbā, atlaiž no darba, kā arī disciplināri soda valsts aģentūras direktoru, pamatojoties uz darba tiesiskās attiecības regulējošiem normatīvajiem aktiem;
3) noslēdz ar valsts aģentūras direktoru pārvaldes līgumu (13.pants);
4) izveido konsultatīvo padomi, ja tas paredzēts valsts aģentūras nolikumā, un apstiprina tās nolikumu
(15.pants);5) novērtē valsts aģentūras darbības rezultātus;
6) ierosina pārbaužu veikšanu valsts aģentūrā;
7) atceļ valsts aģentūras direktora prettiesiskus lēmumus.";
papildināt otro un trešo daļu aiz vārda "Ministram" ar vārdiem "un pārraudzības institūcijai".
8. Izteikt 10.pantu šādā redakcijā:
"
10.pants. Valsts aģentūras direktors
(1) Valsts aģentūras darbu vada direktors. Valsts aģentūras direktors rīkojas saskaņā ar likumu, valsts aģentūras nolikumu un pārvaldes līgumu un ir atbildīgs par pārvaldes līguma izpildi.
(2) Valsts aģentūras direktors pilda Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktās tiešās pārvaldes iestādes vadītāja funkcijas, kā arī:
1) izstrādā valsts aģentūras vidēja termiņa darbības stratēģijas, gadskārtējā darbības plāna un budžeta projektu;
2) nodrošina pārvaldes līguma izpildi;
3) sniedz pārraudzības institūcijai nepieciešamo informāciju un priekšlikumus valsts aģentūras darbības jautājumos;
4) veic citus uzdevumus, kas noteikti valsts aģentūras darbību reglamentējošos normatīvajos aktos.
(3) Valsts aģentūras direktoru pieņem darbā konkursa kārtībā. Kārtību, kādā organizējami konkursi uz valsts aģentūras direktora amatu, nosaka Ministru kabinets. Lēmumu par valsts aģentūras direktora apstiprināšanu amatā pēc ministra ierosinājuma pieņem Ministru kabinets. Darba līgumu ar valsts aģentūras direktoru noslēdz ministrs uz laiku, kas nepārsniedz piecus gadus. Valsts aģentūras direktoru var iecelt amatā atkārtoti. Vismaz trīs mēnešus pirms darba līguma termiņa beigām ministrs pi
eņem lēmumu par darba līguma termiņa pagarināšanu vai motivētu lēmumu par aģentūras direktora atbrīvošanu no amata un informē par attiecīgo lēmumu aģentūras direktoru."9. Izteikt 12.pantu šādā redakcijā:
"
12.pants. Valsts aģentūras darbības plānošana(1
) Valsts aģentūras vidēja termiņa darbības stratēģiju izstrādā uz pārvaldes līguma darbības laiku, pamatojoties uz attiecīgās nozares vidēja termiņa darbības stratēģiju. Valsts aģentūras vidēja termiņa darbības stratēģijā paredz noteiktā laikposmā sasniedzamos darbības un politikas rezultātus un šo rezultātu sasniegšanai prognozējamos resursus.(2) Pamatojoties uz valsts aģentūras vidēja termiņa darbības stratēģiju, izstrādā valsts aģentūras gadskārtējo darbības plānu, kurā nosaka gada laikā sasniedzamos rezultātus un šo rezultātu sasniegšanai nepieciešamos pasākumus. Pamatojoties uz gadskārtējo darbības plānu, apstiprina valsts aģentūras gadskārtējo budžetu."
10. Aizstāt 13.panta otrās daļas 4.punktā vārdu "ministrijai" ar vārdiem "pārraudzības institūcij
ai".11. Izslēgt 14.pantu.
12. Izslēgt 15.panta pirmajā daļā vārdus "atbildīgā amatpersona".
13. Aizstāt 16.panta otrajā daļā vārdus "fiziskajām un juridiskajām personām" ar vārdu "privātpersonām".
14. Izslēgt 17.pantā vārdus "no valsts vai pašvaldību pasūtījumiem".
15. Izslēgt 20.pantu.
16. Aizstāt 21.pantā vārdus "atbildīgajai amatpersonai" ar vārdiem "pārraudzības institūcijai".
17. Izslēgt 22.pantu.
18. Izslēgt 23.panta otro daļu.
19. Aizstāt 24.pantā vārdus "fiziskajām un juridiskajām personām" ar vārdu "privātpersonām".
20. 25.panta pirmajā daļā:
izslēgt vārdus "pašvaldības saistošajos noteikumos minētajos gadījumos";
aizstāt vārdus "fiziskajām un juridiskajām personām" ar vārdu "privātpersonām".
21. Izslēgt 26.pantu.
22. Izslēgt 27.panta sesto daļu.
23. Izteikt 31.panta trešās daļas otro teikumu šādā redakcijā:
"Pašvaldības aģentūras direktoru var iecelt amatā atkārtoti."
24. Izteikt 33.pantu šādā redakcijā:
"
33.pants. Pašvaldības aģentūras darbības plānošana(1) Pašvaldības aģentūras vidēja termiņa darbības stratēģijā paredz pārvaldes līguma darbības noteiktā laikposmā sasniedzamos rezultātus un šo rezultātu sasniegšanai prognozējamos resursus.
(2) Pamatojoties uz pašvaldības aģentūras vidēja termiņa darbības stratēģiju, izstrādā pašvaldības aģentūras gadskārtējo darbības plānu. Gadskārtējā darbības plānā nosaka gada laikā sasniedzamos rezultātus un šo rezultātu sasniegšanai nepieciešamos pasākumus. Pamatojoties uz gadskārtējo darbības plānu, apstiprina pašvaldības aģentūras gadskārtējo budžetu."
25. Izslēgt 36.pantā vārdus "no valsts vai pašvaldības pasūtījumiem".
26. Izslēgt 42.pantu.
27. Izteikt pārejas noteikumu 1.punktu šādā redakcijā:
"1. Par valsts (pašvaldību) aģentūrām pārveidojamie valsts (pašvaldību) uzņēmumi un bezpeļņas organizācijas formā valsts (pašvaldību) nodibinātie uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības) (turpmāk reorganizējamie uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības)) reorganizējami šādā kārtībā:
1) līdz 2005.gada 31.jūlijam par pašvaldību aģentūrām pārveidojami pašvaldību uzņēmumi un bezpeļņas organizācijas formā pašvaldību nodibinātie uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības);
2) līdz 2004.gada 31.decembrim par valsts aģentūrām pārveidojami valsts uzņēmumi un bezpeļņas organizācijas formā valsts nodibinātie uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības)
."28. Papildināt pārejas noteikumus ar 6.1 punktu šādā redakcijā:
"6.1 Ministrs izvērtē reorganizējamā uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) vadītāja darbību. Ministrs var uzteikt darba līgumu ar reorganizējamā uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) vadītāju Darba likumā noteiktajā kārtībā."
Likumprojekta Grozījumi Publisko aģentūru likumā anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Publisko aģentūru likuma ieviešanas gaitā konstatēts, ka publisko aģentūru likumā noteiktajā valsts un pašvaldību uzņēmumu un bezpeļņas organizāciju pārveidošanas termiņā nav iespējams izmantot visas nulles bāzes budžeta koncepcijas piedāvātās iespējas, kā arī termiņš nav pietiekams, lai novērstu funkciju dublēšanos valsts pārvaldē, a tteiktos no tādu funkciju izpildes, kuru izpildi ir iespējams nodot privātajam sektoram un lai publisko aģentūru veidošanas procesu saskaņotu ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma ieviešanu. |
||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
|
||||||||||
3. Cita informā cija |
______ |
||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts vērsts uz valsts pārvaldes struktūras sakārtošanu, kas pastarpinātā veidā ietekmē valdības politikas mērķu un prioritāšu īstenošanas iespējas. |
||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||||
Rādītāji |
Kārtē jais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos
|
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos
|
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
||||||
3. Finansiālā ietekme
|
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
______ |
_______ |
______ |
_______ |
_______ |
||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
||||||
Cita informācija: |
Normatīvais akts tiks ieviests piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. |
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to pro jekti.Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
1. Grozījumi Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likumā. Likuma termiņi attiecībā uz valsts un pašvaldību uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) reorganizāciju un likvidāciju tiek saskaņoti ar Publisko aģentūru likumā noteiktajiem termiņiem. Likumprojekts iesniegts Saeimā. 2. Grozījumi Reģionālās attīstības likumā, izslēdzot vairāku pašvaldību kopīgi veidotas pašvaldību aģentūras statusu. 3. Grozījumi Valsts civildienesta likumā, nosakot, ka civildienesta statuss netiek attiecināts uz valsts aģentūru darbiniekiem. Grozījumu projekts ir sagatavots.4. Ministru kabineta noteikumi par grozījumiem Ministru kabineta 2002.gada 15.janvāra noteikumos Nr.16 "Kārtība, kādā valsts (pašvaldību) uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības) pārveidojami par valsts (pašvaldību) aģentūrām" (2 mēnešu laikā pēc grozījumu Publisko aģentūru likumā pieņemšanas). Minētajos noteikumos noteiktā pārveidošanas kārtība tiks saskaņota ar likumu. 5. Ministru kabineta noteikumi par Valsts aģentūru izveidošanas kārtību. (2 mēnešu laikā pēc grozījumu Publisko aģentūru likumā pieņemšanas). Noteikumos tiks noteikta veidojamo valsts aģentūru izvērtēšanas kārtība. 6. Ministru kabineta noteikumi par kārtību, kādā organizējami konkursi uz valsts aģentūras direktora amatu (2 mēnešu laikā pēc grozījumu Publisko aģentūru likumā pieņemšanas) atbilstoši likumprojektā iekļautajam deleģējumam. |
||||||||||
2. Cita informācija |
_______ |
||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Publisko aģentūru likuma efektīva ieviešana ir viens no nosacījumiem Pasaules bankas aizņēmuma PSAL II ietvaros. |
||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
2.tabula |
|||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentā ri |
||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
|
|||||||||||
5. Cita informācija |
__________ |
||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikuðas |
||||||||||
5. Cita informācija |
- |
||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcija |
Normatīvā akta izpildi nodrošinās Valsts kanceleja un Finanšu ministrija noteiktās kompetences un funkciju ietvaros. |
||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Valsts kanceleja sagatavos informāciju masu saziņas līdzekļiem par normatīvā akta projekta izskatīšanu valdībā. |
||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvais akts indivīda tiesības neierobežo. |
||||||||||
4. Cita informācija |
________ |
Ministru prezidents I.Emsis
Ministru prezidents |
Valsts kancelejas direktore |
Valsts kancelejas direktora vietniece tiesību aktu lietās |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
I.Emsis |
G.Veismane |
E.Ektermane |
Dz.Galvenieks |
B.Pētersone |
17.06.2004.
B.Pētersone
7082906, baiba.petersone@mk.gov.lv