Likumprojekts

Likumprojekts

Stratēģiskas nozīmes preču aprites likums

I nodaļa

Vispārīgie noteikumi

1.pants. Likumā lietotie termini

Likumā ir lietoti šādi termini:

1) eksporta, importa vai tranzīta licence – kontroles iestāžu izsniegts starptautiski atzīta parauga dokuments, kas stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektam dod tiesības veikt stratēģiskas nozīmes preču eksportu, importu vai tranzītu;

2) galīgā izlietojuma apliecinājums – kontroles iestāžu apstiprināts dokuments (sertifikāts), ar kuru stratēģiskas nozīmes preču aprites subjekts apliecina eksportētājam to, ka importētās stratēģiskas nozīmes preces tiks izmantotas tikai norādītajiem mērķiem un netiks nodotas trešajām personām;

3) piegādes kontroles sertifikāts – dokuments, kuru importētājvalsts kontroles iestāde izsniedz eksportētājvalsts kontroles iestādei un ar kuru tiek apliecināts stratēģiskas nozīmes preču imports;

4) starptautiskais importa sertifikāts – dokuments, kuru importētājvalsts kontroles iestāde izsniedz eksportētājvalsts kontroles iestādei un ar kuru pirmā apliecina savu piekrišanu stratēģiskas nozīmes preču importam un apņēmību kontrolēt preču galīgo izlietojumu;

5) stratēģiskas nozīmes preces – sistēmas, iekārtas, to sastāvdaļas, materiāli, ķīmiskas vielas, priekšmeti, programmatūras un tehnoloģijas, kas ietvertas Stratēģiskas nozīmes preču kontroles komitejas apstiprinātajos stratēģiskas nozīmes preču sarakstos;

6) stratēģiskas nozīmes preču aprite – stratēģiskas nozīmes preču eksports (ieskaitot tehnoloģiju eksportu netaustāmā veidā), imports, tranzīts, realizācija, ražošana, pilnveidošana, glabāšana, lietošana, apkalpošana un starpniecības darījums;

7) stratēģiskas nozīmes preču aprites subjekti – komersanti, privātie vai valsts uzņēmumi, valsts pārvaldes iestādes, no valsts budžeta finansētas iestādes un uzņēmumi, kuri eksportē, importē, pārvieto tranzītā, ražo, pilnveido, lieto, realizē vai glabā stratēģiskas nozīmes preces;

8) stratēģiskas nozīmes preču starpniecības darījums – starpnieka darījums ar stratēģiskas nozīmes preci, kuru veic Latvijas Republikas komecreģistrā vai uzņēmumu reģistrā reģistrēts komersants vai Latvijas Republikas pilsoņa vai pastāvīgā iedzīvotāja ārvalstī reģistrēta komercsabiedrība vai uzņēmums.

 

2.pants. Likuma mērķis

(1) Šā likuma mērķis ir nodrošināt stratēģiskas nozīmes preču aprites kontroli atbilstoši Latvijas Republikas nacionālajām un starptautiskajām interesēm, starptautisko eksporta, importa un tranzīta kontroles režīmu prasībām un novērst kodolieroču, ķīmisko, bioloģisko un citu masu iznīcināšanas ieroču un to nogādes līdzekļu izplatīšanu.

(2) Stratēģiskas nozīmes preču aprite tiek veikta saskaņā ar šo likumu un citiem stratēģiskas nozīmes preču apriti regulējošiem normatīvajiem aktiem.

II nodaļa

Stratēģiskas nozīmes preču kontroles institūcijas

3.pants. Stratēģiskas nozīmes preču kontroles komiteja

(1) Stratēģiskas nozīmes preču kontroles komiteja (turpmāk – Komiteja) ir Latvijas Republikas nacionālā stratēģiskas nozīmes preču aprites kontroles institūcija.

(2) Komiteja tiek izveidota ar Ministru kabineta rīkojumu, ir pakļauta Ministru kabinetam un darbojas saskaņā ar Ministru kabineta apstiprinātu nolikumu un šo likumu.

(3) Komiteja patstāvīgi vai sadarbībā ar citām Latvijas Republikas institūcijām vai ar starptautisko inspekciju vai ārvalstu eksporta kontroles iestāžu līdzdalību veic stratēģiskas nozīmes preču aprites kontroli.

(4) Komiteja ir tiesīga anulēt vai neizsniegt stratēģiskas nozīmes preču eksporta, importa vai tranzīta licences vai starptautiskos importa sertifikātus stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektiem, kuri atkārtoti pārkāpj stratēģiskas nozīmes preču aprites noteikumus.

(5) Komiteja nekavējoties informē Valsts ieņēmumu dienestu, Drošības policiju un Valsts policiju, ja ir aizdomas, ka eksportētājs vai tranzītā pārvietotās preces var tikt izmantotas saistībā ar masu iznīcināšanas ieročiem vai to nogādes līdzekļiem, vai ja attiecībā uz šo preču galīgā izlietojuma valsti ir spēkā starptautiskās sankcijas vai embargo.

(6) Komitejai ir pienākums sniegt valstīm vai starptautiskām organizācijām informāciju par stratēģiskas nozīmes preču apriti un par eksporta vai tranzīta licenču atteikumiem, ja to paredz divpusējas vai daudzpusējas vienošanās.

(7) Komiteja nodrošina tās rīcībā esošās informācijas aizsardzību saskaņā ar normatīvajiem aktiem.

4.pants. Citas stratēģiskas nozīmes preču aprites uzraudzības institūcijas

Šajā likumā un citos ar stratēģiskas nozīmes preču apriti saistītajos normatīvajos aktos minēto prasību izpildes uzraudzību normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā atbilstoši savai kompetencei veic Satversmes aizsardzības birojs, Valsts policija, Drošības policija, Valsts ieņēmumu dienesta Galvenā muitas pārvalde, Radiācijas drošības centrs, Vides valsts inspekcija un citas ar stratēģiskas nozīmes preču apriti saistītās valsts institūcijas.

III nodaļa

Stratēģiskas nozīmes preču kontroles dokumenti un
to izsniegšanas kārtība

5.pants. Stratēģiskas nozīmes preču kontroles dokumentu izsniegšanas vispārīgie noteikumi

(1) Stratēģiskas nozīmes preču eksporta, importa un tranzīta licences, starptautiskos importa sertifikātus, izziņas, galīgā izlietojuma apliecinājumus un piegādes kontroles sertifikātus stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektiem izsniedz Komiteja. Kārtību, kādā Komiteja izsniedz, atsaka vai anulē stratēģiskas nozīmes preču kontroles dokumentus, kā arī maksu par stratēģiskas nozīmes preču eksporta, importa un tranzīta licencēm nosaka Ministru kabinets.

(2) Par stratēģiskas nozīmes precēm, kuras ieved Latvijas Republikas teritorijā vai izved no tās uz laiku, netiek iekasēta valsts nodeva.

6.pants. Latvijas Republikas starptautiskais importa sertifikāts un galīgā izlietojuma apliecinājums

Pirms stratēģiskas nozīmes preču importa stratēģiskas nozīmes preču aprites subjekts Komitejā saņem Latvijas Republikas starptautisko importa sertifikātu (turpmāk – importa sertifikāts) vai galīgā izlietojuma apliecinājumu, ja to pieprasa eksportētājvalsts eksporta kontroles iestādes.

7.pants. Ārvalstu starptautiskā importa sertifikāts un galīgā izlietojuma apliecinājums

(1) Lai saņemtu stratēģiskas nozīmes preču eksporta vai tranzīta licenci, stratēģiskas nozīmes preču aprites subjekts iesniedz Komitejā importētājvalsts importa sertifikātu vai galīgā izlietojuma apliecinājumu, vai tiem pielīdzināmu dokumentu, ja tādu paredz importētājvalsts likumi.

(2) Ja ārvalstu importa sertifikāts, galīgā izlietojuma apliecinājums vai tiem pielīdzināmais dokuments nav angļu, vācu, franču vai krievu valodā, stratēģiskas nozīmes preču aprites subjekts iesniedz Komitejā tā notariāli apstiprinātu tulkojumu valsts valodā.

(3) Pamatojoties uz informāciju par importētājvalsti, stratēģiskas nozīmes preču gala lietotāju un preču raksturu, Komiteja ir tiesīga noteikt izņēmumus, kad ārvalstu importa sertifikāts, galīgā izlietojuma apliecinājums vai tiem pielīdzināmais dokuments nav nepieciešams.

(4) Ja preces gala lietotājs pārstāv importētājvalsts valdību, nepieciešams attiecīgās valsts Ārlietu ministrijas apstiprinājums tam, ka attiecīgā persona ir tiesīga rīkoties valsts vārdā.

8.pants. Stratēģiskas nozīmes preču eksporta, importa vai tranzīta licence

(1) Katram stratēģiskas nozīmes preču eksporta, importa vai tranzīta darījumam ir nepieciešama Komitejas izsniegta licence.

(2) Lai saņemtu jonizējošā starojuma avotu (to skaitā kodolmateriālu) eksporta, importa vai tranzīta licenci, stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektam papildus nepieciešama normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā izsniegta Radiācijas drošības centra speciāla atļauja (licence) atsevišķiem komercdarbības veidiem.

(3) Lai saņemtu 2003.gada 17.novembra Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā Nr.2003/C314/01 minēto militāro preču eksporta, importa vai tranzīta licenci, stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektam papildus nepieciešama normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā izsniegta Aizsardzības ministrijas speciāla atļauja (licence) atsevišķiem komercdarbības veidiem.

(4) Stratēģiskas nozīmes preču tranzīta licence nepieciešama arī tad, ja persona, kura veic stratēģiskas nozīmes preču starpniecības darījumu, pārvieto stratēģiskas nozīmes preces tranzītā bez ievešanas Latvijas Republikas teritorijā, bet, ja šīs preces ir 2003.gada 17.novembra Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā Nr.2003/C314/01 minētās militārās preces, stratēģiskas nozīmes preču starpniekam papildus nepieciešama normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā izsniegta Aizsardzības ministrijas speciāla atļauja (licence) atsevišķiem komercdarbības veidiem.

(5) Licences izsniegšanu Komiteja saskaņo ar to valsts pārvaldes iestādi, kura izsniegusi speciālo atļauju (licenci) atsevišķiem komercdarbības veidiem. Attiecīgā valsts pārvaldes iestāde triju darbdienu laikā pēc Komitejas pieprasījuma saņemšanas dod saskaņojumu licences izsniegšanai vai ieteikumu licenci neizsniegt.

9.pants. Piegādes kontroles sertifikāta izsniegšana

(1) Ja stratēģiskas nozīmes preču eksportētājvalsts eksporta kontroles iestādes pieprasa piegādes kontroles sertifikātu, importētājs iesniedz Komitejā attiecīgu iesniegumu un uzrāda muitas deklarāciju, kas apstiprina, ka prece ir ievesta Latvijas Republikas teritorijā.

(2) Pamatojoties uz šā panta pirmajā daļā minēto dokumentāciju, Komiteja izsniedz piegādes kontroles sertifikātu.

10.pants. Ekspertu izziņas

Ja eksporta, importa vai tranzīta preces ir komplicētas ķīmiskas vielas, tehnoloģijas, programmatūras, materiāli vai iekārtas, kuras pēc preces apraksta saskaņā ar Latvijas kombinēto nomenklatūru, paredzētā lietojuma vai citām pazīmēm varētu būt stratēģiskas nozīmes preces, Komiteja 20 darbdienu laikā pēc stratēģiskas nozīmes preču aprites subjekta pieprasījuma saņemšanas nosaka, vai tās ir stratēģiskas nozīmes preces. Ja eksperts nosaka, ka attiecīgā prece nav stratēģiskas nozīmes prece, Komiteja izsniedz stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektam attiecīgu izziņu.

IV nodaļa

Stratēģiskas nozīmes preču eksports, imports un tranzīts

11.pants. Ieroču, bruņojuma un munīcijas imports valsts vajadzībām

Importa licence nav nepieciešama, ja Nacionālie bruņotie spēki, Ieslodzījuma vietu pārvalde vai Iekšlietu ministrija importē 2003.gada 17.novembra Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā Nr.2003/C314/01 minētās militārās preces attiecīgi aizsardzības ministra, tieslietu ministra, iekšlietu ministra vai starptautiskajā līgumā noteiktajā kārtībā bez komersantu starpniecības. Šajā sarakstā minēto šaujamieroču un to munīcijas importa kārtību nosaka Ieroču aprites likums.

12.pants. Stratēģiskas nozīmes preču tranzīts

Tranzīta licence nav nepieciešama, ja stratēģiskas nozīmes preču aprites subjekts (arī kā pārvadātājs) nav reģistrēts Latvijas Republikas uzņēmumu reģistrā un kravai pievienota eksportētājvalsts iestāžu izsniegta eksporta licence vai izvešanas atļauja, vai tām pielīdzināms dokuments un importētājvalsts importa licence vai importa sertifikāts, vai galīgā izlietojuma apliecinājums. Šādā gadījumā muita aiztur kravu, pārbauda to un minētos dokumentus pa faksu nosūta Komitejai. Komiteja izskata dokumentus un tajā pašā dienā telefoniski vai pa faksu paziņo muitai par lēmumu atļaut kravas tranzītu vai aizturēt kravu.

13.pants. Stratēģiskas nozīmes preču eksporta, importa un tranzīta veikšanas kārtība

(1) Katra atsevišķa stratēģiskas nozīmes preču eksporta, importa un tranzīta krava drīkst šķērsot Latvijas Republikas valsts robežu tikai ar Komitejas izsniegtu eksporta, importa vai tranzīta licenci, izņemot šā likuma 11. un 12.pantā, kā arī 2000.gada 22.jūnija regulā Nr.1334/2000 par Eiropas Savienības režīma izveidošanu divējāda lietojuma preču un tehnoloģiju eksporta kontrolei minētos gadījumus.

(2) Paredzamo robežas šķērsošanas vietu un iekšzemes muitas iestādi Komiteja norāda attiecīgajā licencē.

(3) Stratēģiskas nozīmes preces novietojamas tikai Valsts ieņēmumu dienesta noteiktajās muitas noliktavās.

(4) Stratēģiskas nozīmes preces pārvietošana, kas saistīta ar tās glabāšanu muitas noliktavā ilgāk par piecām darbdienām, šā likuma izpratnē nav uzskatāma par tranzītu, un šo preču izvešana no Latvijas Republikas teritorijas pēc to uzglabāšanas muitas noliktavā ilgāk par piecām dienām uzskatāma par eksportu.

(5) Stratēģiskas nozīmes preču atpakaļizvešanai bez Komitejas izsniegtās eksporta licences nepieciešama preces ražotājas valsts eksporta licence, ja to paredz attiecīgās valsts likumi.

V nodaļa

Stratēģiskas nozīmes preču aprites kontroles institūciju kompetence

14.pants. Ķīmisko vielu kontrole

1997.gada 29.aprīļa Ķīmisko ieroču izplatīšanas, ražošanas, uzkrāšanas un lietošanas aizliegšanas un to iznīcināšanas konvencijas ķīmisko vielu sarakstā Nr.1, Nr.2. un Nr.3 minēto preču apriti kontrolē Komiteja un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā – Vides valsts inspekcija.

15.pants. Dubultā lietojuma preču kontrole

2000.gada 22.jūnija regulas Nr.1334/2000 par Eiropas Savienības režīma izveidošanu divējāda lietojuma preču un tehnoloģiju eksporta kontrolei 1.pielikumā minēto preču apriti kontrolē Komiteja, bet šā pielikuma 0 kategorijā ("Kodolmateriāli un iekārtas") minētās preces normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā kontrolē Radiācijas drošības centrs.

16.pants. Ieroču, bruņojuma un munīcijas kontrole

2003.gada 17.novembra Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā Nr.2003/C314/01 minēto militāro preču apriti kontrolē Komiteja un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā – Valsts policija un Aizsardzības ministrija.

VI nodaļa

Stratēģiskas nozīmes preču aprites subjekta pienākumi un atbildība

17.pants. Stratēģiskas nozīmes preču aprites subjekta pienākumi

(1) Ja stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektam ir zināms, ka viņa eksportētās vai tranzītā pārvietotās preces kopumā vai kā daļa ir vai var būt paredzētas lietošanai saistībā ar ķīmisko, bioloģisko vai kodolieroču pilnveidošanu, ražošanu, pārvietošanu, darbināšanu, apkalpošanu, glabāšanu, atklāšanu, identifikāciju vai izplatīšanu vai saistībā ar tādu raķešu pilnveidošanu, ražošanu, apkalpošanu vai glabāšanu, kuras spēj nogādāt šādus ieročus, stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektam par to jāinformē Komiteja. Komiteja pieņem lēmumu par to, vai attiecīgajām precēm ir nepieciešama eksporta vai tranzīta licence.

(2) Stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektam ir pienākums ar stratēģiskas nozīmes preču eksportu, importu, tranzītu vai starpniecības darījumu saistītos dokumentus glabāt trīs gadus pēc to saņemšanas vai savas darbības izbeigšanas.

(3) Stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektam ir pienākums nekavējoties informēt Komiteju, ja atklājas stratēģiskas nozīmes preču neatbilstība dokumentos norādītajām ziņām, tiek mainīts eksporta vai tranzīta maršruts vai preces gala lietotājs. Pamatojoties uz šo informāciju, Komiteja pieņem lēmumu par attiecīgās licences grozīšanu, anulēšanu vai atstāšanu spēkā un paziņo par to stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektam.

(4) Stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektam ir pienākums ievērot šajā likumā un citos ar stratēģiskas nozīmes preču apriti saistītajos normatīvajos aktos noteiktos stratēģiskas nozīmes preču aprites noteikumus.

18.pants. Atbildība par stratēģiskas nozīmes preču aprites noteikumu pārkāpšanu

Par šajā likumā un citos normatīvajos aktos noteikto stratēģiskas nozīmes preču aprites noteikumu pārkāpšanu persona saucama pie atbildības kriminālo, civiltiesisko un administratīvo atbildību reglamentējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

Pārejas noteikums

Stratēģiskas nozīmes preču eksporta, importa un tranzīta licences, kas izsniegtas līdz šā likuma spēkā stāšanās dienai, ir spēkā un nav jāpārreģistrē.

 

Likums stājas spēkā 2004.gada 1.maijā.

 

 

 

 

Ārlietu ministrs

R.Pīks

 

 

 

 

 

Likumprojekta “Stratēģiskas nozīmes preču aprites likums”

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Kopš 1995.gada Latvijā ir izveidota Stratēģiskas nozīmes preču kontroles sistēma, kuras politikas mērķis ir nepieļaut masu iznīcināšanas ieroču un to nogādes līdzekļu izplatību, kā arī mazināt draudus starptautiskajai drošībai, ko var radīt pārmērīgi konvencionālo ieroču uzkrājumi. Latvija, kā ANO un EDSO locekle, vienlaikus arī NATO un ES kandidātvalsts mērķtiecīgi īsteno atbilstošu politiku, kuras pamatā ir izstrādāti un pieņemti Ministru kabinetā sekojoši normatīvie akti: 1997.gada 16.decembra MK noteikumi Nr. 421 “Stratēģiskas nozīmes preču kontroles noteikumi”

un 1997.gada 23.decembra MK noteikumi Nr.429 “Stratēģiskas nozīmes preču kontroles komitejas nolikums”.

Iepriekšminētie normatīvie akti ir izdoti saskaņā ar Ministru kabineta iekārtas likuma 14.panta 3.punktu.

Ņemot vērā starptautiskās un nacionālās drošības apsvērumus, kā arī pieaugošos terorisma draudus ir radusies nepieciešamība noteikt stratēģiskas nozīmes preču aprites sistēmu likuma līmenī, kam ir lielāks juridisks spēks. Likums ir arī stabilāks normatīvais akts, kas var nodrošināt un nostiprināt komersantu uzticību un paļāvību un arī sekmētu komercdarbības nozares attīstību.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Likumprojekts ir izstrādāts, lai nodrošinātu stratēģiskas nozīmes preču aprites stabilāku kontroli atbilstoši Latvijas Republikas nacionālajām un starptautiskajām interesēm, starptautisko eksporta kontroles režīmu prasībām un novērsīs kodola, ķīmisko, bioloģisko un citu masu iznīcināšanas ieroču un to nogādes līdzekļu izplatīšanu. Ņemot vērā I. sadaļas 1.punktā minēto informāciju tika izstrādāts, likumprojekts, jo līdz šim šādu preču apriti regulēja nepilnīgs normatīvo aktu kopums – 1997.gada 16.decembra MK noteikumi Nr.421 “Stratēģiskas nozīmes preču kontroles noteikumi”, un Nr.429. “Stratēģiskas nozīmes preču kontroles komitejas nolikums”. Šis likumprojekts arī dos uzņēmējiem, kas nodarbojas ar stratēģiskas nozīmes preču apriti stabilāku un drošāku bāzi veicot darījumus šādā uzņēmējdarbības jomā.

3. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Nav būtiskas ietekmes

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Sekmēs juridisko normu stabilitāti šajā uzņēmējdarbības jomā. Pieņemot Stratēģiskas nozīmes preču aprites likumu tiks veicināta stabila, tiesiska stratēģiskas nozīmes preču aprites sistēma, kuras pamats tiks balstīts uz šo likumu.

3. Sociālo seku izvērtējums

Sociālo seku nav

4. Ietekme uz vidi

Ietekmes uz vidi nav

5. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

tūkst. Ls

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2004

2005

2006

2007

 

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

-

43,2

45,4

45,4

45,4

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

-

59,0

62,0

62,1

62,1

3. Finansiālā ietekme

-

-15,8

-16,6

-13,7

-13,7

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

-

tiks pārskatīta maksa par pakalpojumiem

tiks pārskatīta maksa par pakalpojumiem

tiks pārskatīta maksa par pakalpojumiem

tiks pārskatīta maksa par pakalpojumiem

Saskaņā ar stratēģiskas nozīmes preču kontroles komitejas 1999.gada 28.janvāra sēdes protokolu Nr.24 ir noteikti sekojoši maksas apmēri par pakalpojumiem, lai nodrošinātu stratēģiskas nozīmes preču kontroles sistēmas funkcionēšanu:

Nr.

Pakalpojums

Maksa (Ls kopā ar 18% PVN)

1

Pieteikuma ekspertīze un eksporta vai importa licences izsniegšana darījumiem ar kopējo apjomu līdz Ls 1000 (no maksas atbrīvo speciālu medikamentu importu, kas nozīmēti konkrētam slimniekam, par summu mazāku nekā Ls 200).

5.00

2.

Pieteikuma ekspertīze un eksporta licences izsniegšana darījumiem, kuru apjoms pārsniedz Ls1000.

5.00 +2,5% no darījuma kopējā apjoma, bet ne vairāk kā Ls 500

3.

Pieteikuma ekspertīze un importa licences izsniegšana darījumiem, kuru kopējais apjoms pārsniedz Ls 1000

5.00 +2,5% no darījuma kopējā apjoma, bet ne vairāk kā Ls 600

4.

Pieteikuma ekspertīze un tranzīta licences izsniegšana

80.00

5.

Importa sertifikāta vai galīgā izlietojuma apliecinājuma izsniegšana.

15.00

6.

Piegādes kontroles sertifikāta izsniegšana

20.00

7.

Izziņas izsniegšana darījumiem, kuriem nav nepieciešama licence

20.00

8.

Eksporta, importa un tranzīta licences derīguma termiņa pagarināšana.

5.00

 

Lai nodrošinātu turpmāko sistēmas funkcionēšanu un plānoto ieņēmumu apjomu, kā arī dzēstu finansiālo ietekmi, maksa par pakalpojumiem pēc likuma stāšanās spēkā (ar 2004.gada 1.maiju), jāpaaugstina pakalpojumu maksa vidēji par 36%

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

 

2004

2005

2006

2007

 

5.1. Ieņēmumi kopā

-

43,2

45,4

45,5

45,5

t.skaitā no importa licenču sagatavošanas (334.gab.)

-

14,6

15,3

15,4

15,4

no eksporta licenču sagatavošanas (264.gab.)

-

19,6

20,6

20,7

20,7

no tranzīta licenču sagatavošanas (143.gab.)

-

5,7

6

6

6

no izziņu sagatavošanas (171.gab.)

-

2,1

2,2

2,2

2,2

no importa sertifikātu sagatavošanas (334.gab.)

2003.gadā izsniegto dokumentu skaits aprēķināts pamatojoties uz 2003.g. deviņu mēnešu un 2002.gada 4.ceturkšņa faktisko datu pamata. Ieņēmumi apstiprināti analoģiski saskaņā ar grāmatvedības uzskaites datiem. Ieņēmumu būtība - samaksa par dokumentu sagatavošanu saskaņā ar Stratēģiskas nozīmes preču kontroles komitejas 1999.gada 28.novembrī sēdē noteiktajiem izcenojumiem. 2004.g. un turpmāko gadu izsniegto dokumentu skaits aprēķināts pamatojoties uz 2002.gada 4 ceturkšņu un 2003.g. 9 mēnešu faktiskajiem datiem, ņemot vērā, ka starp ES dalībvalstīm Stratēģisko preču kontrole neeksistē, t.i., aprēķinā iekļaujot dokumentu skaitu darījumiem ar ne Eiropas Savienības dalībvalstīm, kā arī vidējo ikgadējo (5%) dokumentu skaita pieaugumu.

-

1,2

1,3

1,2

1,2

5.2. Stratēģiskas nozīmes preču kontroles un licencēšanas sistēmas uzturēšanas izdevumi, kopā

tai skaitā:

1. atalgojumi 34950 Ls

tai skaitā:

- pastāvīgiem darbiniekiem 27960 Ls

-konsultantiem (ārštata darbiniekiem) 6990 Ls

2.sociālais nodoklis (24,09%) 8420 Ls

3. komandējumi 5000 Ls

4. pakalpojumu apmaksa:

-V.I.T.A. 2900 Ls

-Lattelekom 270 Ls

- LMT 960 Ls

- veselības aprūpe 784 Ls

- aparatūras remonts, apkalpošana 540 Ls

  • citi pakalpojumi (ekspertīzes, kursi, semināri)

700 Ls

5. kancelejas preces un materiāli (t.sk. papīrs, kārtridži utt) 1250 Ls

6. inventārs 190 Ls

7. grāmatas un žurnāli 250 Ls

(aprēķinā nav iekļauti izdevumi par telpu īri)

2003.gadā prognozējamie izdevumi aprēķināti, balstoties uz gada pirmo trīs ceturkšņu faktiskajiem rādītājiem, nākamajos gados paredzētais pieaugums – 5 % gadā pret iepriekšējo gadu.

-

59

62

62,1

62,1

5.3. Papildus nepieciešamie budžeta līdzekļi stratēģisko preču kontroles sistēmas uzturēšanai sakarā ar Latvijas dalību ES no 2004.gada 1.maija. (2004.gada deficītu paredzēts kompensēt ar 2003.gada faktisko ieņēmumu pārpalikumu salīdzinot ar 2003.gada faktiskajiem izdevumiem)

-

15,8

16,6

16,6

16,6

 

6. Cita informācija

Likumprojekta ieviešana nepalielinās valsts budžeta deficītu, jo Ārlietu ministrijas dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem palielināšana un attiecīgi izdevumu palielināšana tiks segta no valsts pamatbudžeta ieņēmumos ieskaitītās maksas par stratēģiskās nozīmēs preču eksporta, importa un tranzīta licenci un valsts nodevas par stratēģiskās nozīmēs preču eksporta, importa un tranzīta licenci.

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Uz likuma pamata būs jāizdod “Stratēģiskas nozīmes preču kontroles komitejas nolikums”, kas noteiks Komitejas funkcijas un pienākumus, sastāvu un darba kārtību. Kā arī “Stratēģiskas nozīmes preču aprites kontroles noteikumus ”, kas regulēs stratēģiskas nozīmes preču licenču izsniegšanas kārtību.

Ministru kabineta noteikumus paredzēts iesniegt līdz likuma stāšanos spēkā.

2. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Normatīvais akts atbilst ES dalībvalstu 1998 gada 8.jūnijā pieņemtajam “ES Uzvedības kodeksam”, kas nosaka ieroču brokeru darbību, tehnoloģijas eksportu netaustāmā veidā principus, gala lietotāja apliecinājuma iekļaujamo informāciju.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Tiesību akts ļauj efektīvāk realizēt Latvijas saistības attiecībā pret Starptautisko Atomenerģijas aģentūru (IAEA) un Kodolmateriālu piegādātāju grupu (NSG), kuru locekle Latvija ir no 1997.gada un citiem starptautiskās eksporta kontroles režīmiem (Austrālijas (AG), Raķešu tehnoloģijas kontroles režīms (MTCR), un Vasenāras vienošanās (WA)).

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Tiesību akta nepieciešamība izriet no šādiem Latvijai saistošajiem starptautiskajiem līgumiem:

1. Kodolieroču neizplatīšanas līgums;

2. Konvencija par ķīmisko ieroču izstrādāšanas, ražošanas un uzkrāšanas aizliegšanu un to iznīcināšanu;

3. Konvencija par bakterioloģisko (bioloģisko) un toksisko ieroču izstrādāšanas, ražošanas un uzkrāšanas aizliegšanu un to iznīcināšanu;

4. Konvencijas par tādu konkrētu ieroču veidu aizliegšanu vai ierobežošanu, kurus var uzskatīt par ieročiem, kas nodara ārkārtīgus postījumus vai kam ir neselektīva darbība, papildus protokols;

5. Latvijas Republikas un Starptautiskās atomenerģijas aģentūras nolīgums par garantiju piemērošanu saskaņā ar Līgumu par kodolieroču neizplatīšanu.

6. Papildus protokols starp Latvijas Republikas valdību un Starptautisko atomenerģijas aģentūru Nolīgumam par garantiju piemērošanu saskaņā ar Līgumu par kodolieroču neizplatīšanu.

4. Atbilstības izvērtējums

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

1998.gada 8.jūnija “ES Uzvedības kodekss”

Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/

neatbilst)

Komentāri

5. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas konsultācijas

Ar vienu no lielākajām starptautiskajām autoritātēm neizplatīšanas jomā – nevalstisko organizāciju “Saferworld” (46 Grosvenor Gardens, London, SW1W OEB) projektu menedžeri – Bernardo Mariani, kurš izvērtēja Latvijas normatīvo aktu atbilstību ES un EDSO dokumentiem.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādātie tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Pilnībā atbalsta likumprojekta izstrādi, kas piešķirs šīm juridiskām normām neizplatīšanas jomā lielāku atbildību un nozīmību.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Šobrīd sabiedrības par gaidāmo likuma projektu nav informēta un tās viedokļa izpēte nav veikta.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

ASV Komercdepartaments, Oksfordas Gadskārtējās starptautiskās eksporta kontroles konferences.

5. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Netiek radītas jaunas valsts institūcijas.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Normatīvais akts tiks publicēts “Latvijas Vēstnesī”, kā arī LAA Eksporta un importa kontroles departaments veicot informēšanas darbu ar uzņēmējiem iepazīstinās ar jaunumiem normatīvo aktu izmaiņās. Ieinteresēto institūciju pārstāvji ar likumprojektu ir iepazīstināti Stratēģiskas nozīmes preču kontroles komitejas sēdēs.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Indivīds var aizstāvēt savas tiesības pārsūdzot Stratēģiskas nozīmes preču kontroles komitejas lēmumu tiesā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

4. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

 

 

Ārlietu ministre Sandra Kalniete

 

 

 

 

 

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktors

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

M.Riekstiņš

R.Jansons

E.Vijupe

I.Jirgensone

 

22 .01.2004. 10:10;

1642

I.Jirgensone

7016196, ieva.jirgensone@mfa.gov.lv