Likums par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju
par saimnieciskās darbības ierobežojumiem aizsargājamās
teritorijās
I nodaļa
Vispārīgie jautājumi
1.pants. Likumā lietotie termini
Likumā lietoti šādi termini:
1) aizsargājamās
teritorijas valsts nozīmes aizsargājamās teritorijas un pašvaldību
izveidotas īpaši aizsargājamās dabas teritorijas;
2) valsts nozīmes aizsargājamās teritorijas
īpaši aizsargājamās dabas teritorijas, kuras izveidotas saskaņā ar Saeimas
vai Ministru kabineta izdotajiem normatīvajiem aktiem, kā arī mikroliegumi;
3) atlīdzība
tiešais maksājums no valsts vai pašvaldības budžeta, kas sedz zemes
īpašnieka neiegūtos saimnieciskos labumus;
4) neiegūtie saimnieciskie labumi mantiskais
ieguvums (atlīdzības apmēra noteikšanas brīdī), kuru zemes īpašnieks saskaņā ar
normatīvajiem aktiem būtu varējis iegūt no mežsaimnieciskās darbības un kuru
tas nevar iegūt mežsaimnieciskās darbības ierobežojumu dēļ, kas noteikti
aizsargājamo teritoriju aizsardzību un izmantošanu regulējošajos normatīvajos
aktos;
5) līdzvērtīgas zemes vienības zemes
vienības, kurām ir vienāds zemes lietošanas mērķis un veids un kuru tirgus vērtība neatšķiras vairāk kā par 20 %;
6) maināmā zemes vienība zemes vienība,
kas atrodas aizsargājamā teritorijā un kuru tās īpašnieks saskaņā ar šo likumu
prasa apmainīt pret
līdzvērtīgu valsts vai pašvaldības zemi;
7) piedāvājamā zemes vienība zemes
īpašniekam apmaiņai piedāvājamā valstij vai pašvaldībai piederoša līdzvērtīga zemes
vienība.
2.pants. Likuma darbības joma
Likums nosaka kompensācijas piešķiršanas
nosacījumus un kārtību par saimnieciskās darbības ierobežojumiem aizsargājamās
teritorijās.
3.pants. Kompensācijas
veidi
Papildus citos normatīvajos aktos
noteiktajam ir
šādi kompensācijas veidi:
1) atlīdzība;
2) aizsargājamā teritorijā esošas zemes apmaiņa pret līdzvērtīgu valsts vai pašvaldības zemi (turpmāk zemes maiņa).
4.pants. Zemes īpašnieku tiesības uz kompensāciju
Zemes īpašniekam šajā likumā noteiktajos
gadījumos ir tiesības uz kompensāciju no:
1) valsts par saimnieciskās darbības
ierobežojumiem valsts nozīmes aizsargājamās teritorijās;
2) pašvaldībām par saimnieciskās
darbības ierobežojumiem attiecīgās pašvaldības izveidotajā aizsargājamā
teritorijā.
5.pants. Tiesības uz kompensāciju no pašvaldībām
(1) Piešķirot zemes īpašniekiem
kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem pašvaldību izveidotajās
aizsargājamās teritorijās, pašvaldības ņem vērā šā likuma prasības, ciktāl šajā
pantā nav noteikts citādi.
(2) Pašvaldībai ir tiesības izvēlēties
kompensācijas veidu: piešķirt atlīdzību vai izdarīt zemes maiņu. Zemes
īpašnieks var prasīt no pašvaldības šajā likumā noteikto kompensācijas veidu,
par kura piešķiršanu pašvaldība ir pieņēmusi attiecīgu lēmumu.
(3) Izmantojot šajā pantā noteiktās
tiesības, pašvaldība var neievērot šā likuma 6.panta trešajā daļā, 18.panta
ceturtajā daļā un 21.panta piektajā daļā noteiktās prasības attiecībā uz
atlīdzības piešķiršanu.
II nodaļa
Kompensācijas
piešķiršanas nosacījumi
6.pants. Kompensācijas piešķiršanas vispārīgie nosacījumi
(1) Tiesības prasīt kompensāciju ir tikai
zemes īpašniekam, kura īpašuma tiesības uz zemi ir nostiprinātas zemesgrāmatā.
(2) Zemes īpašnieka vārdā kompensāciju var
prasīt persona, kura tam īpaši pilnvarota.
(3) Zemes īpašnieks var prasīt tikai vienu
no šajā likumā noteiktajiem kompensācijas veidiem atlīdzību vai zemes maiņu.
(4) Ja zemes īpašums pieder vairākiem
īpašniekiem, kompensāciju var prasīt tikai visi kopīpašnieki.
(5) Kompensāciju nevar prasīt
tiešās un pastarpinātās pārvaldes institūcijas un valsts un pašvaldību
komercsabiedrības (uzņēmējsabiedrības).
(6) Zemes
īpašnieks var prasīt kompensāciju tikai pēc tam, kad normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir
samaksāti viņam uzliktie kriminālsodi un administratīvie sodi, kā arī
atlīdzināti viņa vainas dēļ videi un mežam nodarītie zaudējumi.
7.pants. Tiesības prasīt atlīdzību
(1) Zemes
īpašnieks var prasīt atlīdzību par šādiem aizsargājamo teritoriju aizsardzību
un izmantošanu regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajiem mežsaimnieciskās
darbības ierobežojumiem:
1) jebkādas
mežsaimnieciskās darbības aizliegums visa kalendāra gada laikā;
2) galvenās
cirtes (izņemot kailcirti) aizliegums visa kalendāra gada laikā;
3) kopšanas
cirtes aizliegums visa kalendāra gada laikā.
(2) Zemes īpašnieks var prasīt atlīdzību,
ja:
1) mežsaimnieciskās darbības
ierobežojumi attiecīgajā zemes īpašumā ir noteikti pēc tam, kad zemes īpašnieks
ir ieguvis īpašuma tiesības uz šo zemi;
2) zemes īpašniekam nav nodokļu
parādu;
3) zemes īpašums nav ieķīlāts.
(3) Zemes
īpašnieks var prasīt atlīdzību tikai tādā apmērā, kādā to nesedz viņam jau
piešķirti citi valsts, pašvaldību vai Eiropas Savienības subsidēti maksājumi,
kuri tieši vai netieši paredzēti par tiem pašiem mežsaimnieciskās darbības
ierobežojumiem, par kuriem šajā likumā paredzēta atlīdzība.
8.pants. Tiesības prasīt zemes maiņu
(1) Zemes īpašnieks var prasīt zemes
maiņu, ja pēc zemes īpašuma tiesību atjaunošanas vai iegūšanas viņa zeme ir
iekļauta dabas rezervātā, dabas liegumā vai citu īpaši aizsargājamo dabas
teritoriju dabas rezervāta, stingrā režīma, dabas lieguma vai regulējamā režīma
zonā.
(2) Ja zeme ir
iekļauta dabas liegumā, kas ir iedalīts funkcionālajās zonās, zemes īpašnieks
var prasīt zemes maiņu tikai tad, ja šī zeme atrodas dabas lieguma stingrā
režīma, dabas lieguma vai regulējamā režīma zonā.
(3) Zemes
īpašnieks var prasīt zemes maiņu, ja maināmā zemes vienība nav ieķīlāta vai
apgrūtināta ar izpirkuma tiesībām.
III nodaļa
Atlīdzības apmēra
novērtēšana un atlīdzības piešķiršanas kārtība
9.pants. Par atlīdzības piešķiršanu atbildīgās institūcijas
Atlīdzības
piešķiršanu atbilstoši kompetencei organizē šādas atbildīgās institūcijas:
1) Dabas
aizsardzības pārvalde, ja tiesības uz atlīdzību saskaņā ar šo likumu piešķir
valsts;
2) pašvaldība
vai tās noteikta atbildīgā institūcija, ja tiesības uz atlīdzību saskaņā ar šo
likumu piešķir pašvaldība.
10.pants. Atlīdzības pieprasījums
(1) Lai
saņemtu atlīdzību, zemes īpašnieks atbildīgajā institūcijā iesniedz iesniegumu.
Iesniegumam pievieno:
1) zemes
īpašuma tiesības apliecinošu dokumentu zemesgrāmatas apliecības kopiju
(uzrāda oriģinālu);
2) Valsts ieņēmumu dienesta izziņu par
to, ka zemes īpašniekam nav nodokļu parādu.
(2) Ja atlīdzības pieprasījums ir
pamatots, atbildīgā institūcija pieņem lēmumu par atlīdzības pieprasījuma
atbalstīšanu.
11.pants. Atlīdzības apmēra novērtēšana
(1) Pēc tam, kad
atbildīgā institūcija ir pieņēmusi lēmumu par atlīdzības pieprasījuma
atbalstīšanu, zemes īpašnieks pieaicina ekspertus, kuri novērtē atlīdzības
apmēru (turpmāk eksperts). Izdevumus, kas saistīti ar atlīdzības apmēra
novērtēšanu, sedz zemes īpašnieks.
(2) Par ekspertu
var būt fiziskā
vai juridiskā persona, kura normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir reģistrēta
kā meža inventarizācijas veicējs, kā arī valsts vai pašvaldību institūcijas,
kurām normatīvajos aktos ir noteiktas atbilstošas funkcijas vai tiesības veikt
meža vērtēšanu.
(3) Atlīdzības
apmēru eksperti novērtē, nosakot zemes īpašnieka neiegūtos saimnieciskos
labumus.
(4) Atlīdzības
apmēra novērtēšanas kārtību un metodiku nosaka Ministru kabinets.
(5) Ekspertu
novērtēto atlīdzības apmēru, kā arī detalizētu atlīdzības aprēķināšanas
metodiku zemes īpašnieks iesniedz atbildīgajā institūcijā.
(6) Ja
atbildīgā institūcija iebilst pret zemes īpašnieka iesniegto atlīdzības apmēru,
lietu, pamatojoties uz atbildīgās institūcijas pieteikumu, izskata un
atlīdzības apmēru nosaka tiesa.
12.pants. Atlīdzības piešķiršana
(1) Atbildīgā
institūcija pieņem lēmumu par atlīdzības piešķiršanu zemes īpašniekam,
pamatojoties uz zemes īpašnieka iesniegto vai tiesas noteikto atlīdzības
apmēru.
(2) Atlīdzību
par šā likuma 7.panta pirmajā daļā noteiktajiem mežsaimnieciskās darbības
ierobežojumiem attiecīgajā mežaudzē piešķir vienu reizi.
(3) Atbildīgā
institūcija atbilstoši piešķirtajiem valsts vai pašvaldības budžeta līdzekļiem
atlīdzību zemes
īpašniekiem izmaksā vienreizēja maksājuma veidā.
13.pants. Piešķirtās atlīdzības
atmaksāšana
(1) Ja kāds
no šā likuma 7.panta pirmajā daļā minētajiem mežsaimnieciskās darbības
ierobežojumiem attiecīgajā zemes īpašumā vai tā daļā tiek atcelts, zemes
īpašnieks attiecīgo darbību drīkst veikt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā
tikai pēc tam, kad ir atmaksājis viņam piešķirto atlīdzību (attiecīgo tās daļu)
par darbības ierobežojumu.
(2) Atmaksājamās
atlīdzības apmēra noteikšanas un atlīdzības atmaksāšanas kārtību nosaka
Ministru kabinets.
IV nodaļa
Zemes maiņa
14.pants. Par zemes maiņu atbildīgās institūcijas
Zemes maiņu
atbilstoši kompetencei organizē šādas atbildīgās institūcijas:
1) Valsts zemes
dienests, ja tiesības uz zemes maiņu
saskaņā ar šo likumu piešķir valsts;
2) pašvaldība
vai tās noteikta atbildīgā institūcija, ja tiesības uz zemes maiņu saskaņā ar
šo likumu piešķir pašvaldība.
15.pants. Zemes maiņas pieprasījums
(1)
Zemes maiņas procedūras uzsākšanas pamats ir zemes īpašnieka iesniegums
atbildīgajai institūcijai. Iesniegumam zemes īpašnieks pievieno:
1)
maināmās zemes vienības īpašuma tiesības apliecinošu dokumentu zemesgrāmatas
apliecības kopiju (uzrāda oriģinālu);
2) Valsts zemes
dienesta apstiprinātu maināmās zemes vienības robežu plāna notariāli
apliecinātu kopiju, ja iesniegums adresēts šā likuma 14.panta 2.punktā
minētajai institūcijai.
(2) Ja zemes
maiņas pieprasījums ir pamatots, atbildīgā institūcija pieņem lēmumu par tā
atbalstīšanu.
16.pants. Zemes maiņas variantu
apzināšana
(1)
Iespējamos zemes maiņas variantus un piedāvājamās zemes vienības apzina
atbildīgā institūcija.
(2) Ja
zemes maiņu saskaņā ar šo likumu organizē Valsts zemes dienests, tas, apzinot
iespējamos zemes maiņas variantus un piedāvājamās zemes vienības, turpmāk
minētajā secībā izvēlas:
1)
valstij piederošu vai piekrītošu meža un lauksaimniecības zemi tās pašvaldības
teritorijā, kurā atrodas maināmā zemes vienība;
2)
valstij piederošu vai piekrītošu meža un lauksaimniecības zemi citā pašvaldībā,
kas robežojas ar tās pašvaldības teritoriju, kurā atrodas maināmā zemes
vienība;
3) citu
valstij piederošu vai piekrītošu meža
un lauksaimniecības zemi.
(3) Ja
zemes maiņu organizē šā likuma 14.panta 2.punktā minētā institūcija, tā,
apzinot iespējamos zemes maiņas variantus un piedāvājamās zemes vienības,
izvēlas attiecīgajai pašvaldībai piederošo meža un lauksaimniecības zemi.
(4)
Valsts un pašvaldību institūcijas pēc atbildīgās institūcijas pieprasījuma
sniedz visu zemes maiņai nepieciešamo to rīcībā esošo informāciju par maināmo
zemes vienību un iespējamām piedāvājamām zemes vienībām.
(5) Par
piedāvājamām zemes vienībām nevar būt zeme, kas atrodas:
1) īpaši
aizsargājamās dabas teritorijās, izņemot to neitrālās zonas;
2)
mikroliegumos;
3) īpaši
aizsargājamos meža iecirkņos;
4) meža
biotopos, kuriem saskaņā ar normatīvajiem aktiem izveidojami mikroliegumi;
5) Baltijas jūras un Rīgas jūras līča
piekrastes aizsargjoslā;
6)
nekustamo kultūras pieminekļu teritorijā un to aizsardzības zonās.
17.pants. Maināmās zemes vienības un
piedāvājamo zemes vienību novērtēšana
(1) Maināmās
zemes vienības vērtību un piedāvājamo zemes vienību vērtību nosaka atbildīgā
institūcija. Izdevumus, kas saistīti ar minēto vērtību noteikšanu, sedz no
valsts vai attiecīgās pašvaldības budžeta līdzekļiem.
(2) Maināmās
zemes vienības vērtību un piedāvājamo zemes vienību vērtību nosaka atbilstoši Standartizācijas likumā
noteiktajā kārtībā apstiprinātajiem Latvijas īpašuma vērtēšanas standartiem, ņemot
vērā valsts un pašvaldību institūciju sniegto informāciju par maināmo zemes
vienību un piedāvājamām zemes vienībām, kas ietekmē to vērtību. Nosakot
maināmās zemes vienības vērtību, neņem vērā tās samazinājumu saistībā ar
saimnieciskās darbības ierobežojumiem, kas noteikti aizsargājamo teritoriju
aizsardzību un izmantošanu regulējošajos normatīvajos aktos.
(3) Ja
zemes īpašnieks nepiekrīt atbildīgās institūcijas noteiktajai viņam piederošās
maināmās zemes vienības vērtībai, uz zemes īpašnieka pieteikuma pamata
attiecīgās zemes vienības vērtību nosaka tiesa.
18.pants. Zemes maiņas variantu
iesniegšana zemes īpašniekam
(1)
Atbildīgā institūcija divu mēnešu laikā no lēmuma par zemes maiņas pieprasījuma
atbalstīšanu pieņemšanas dienas iesniedz attiecīgajam zemes īpašniekam
iespējamos zemes maiņas variantus.
(2)
Zemes īpašnieks mēneša laikā rakstiski paziņo atbildīgajai institūcijai, ka
viņš piekrīt kādam no piedāvātajiem zemes maiņas variantiem vai ka viņu
neapmierina neviens no piedāvātajiem zemes maiņas variantiem.
(3) Ja
zemes īpašnieku neapmierina neviens no piedāvātajiem zemes maiņas variantiem,
zemes maiņas procedūra tiek apturēta un zemes īpašnieks sedz izdevumus, kas
saistīti ar viņam piederošās maināmās zemes vienības novērtēšanu.
(4) Šā
panta trešajā daļā minētajā gadījumā zemes īpašnieks var prasīt zemes maiņu
aizstāt ar atlīdzību. Ja zemes īpašnieks izvēlas zemes maiņu aizstāt ar
atlīdzību, šā likuma 9.pantā minētā atbildīgā institūcija ar zemes īpašnieku
var vienoties, ka šā panta trešajā daļā minētos izdevumus ietur no piešķiramās
atlīdzības summas.
19.pants. Zemes vienību instrumentālā
uzmērīšana
Ja zemes
īpašnieks piekrīt kādam no viņam piedāvātajiem zemes maiņas variantiem,
atbildīgā institūcija nodrošina maināmās zemes vienības un zemes īpašnieka
izvēlētās piedāvājamās zemes vienības instrumentālo uzmērīšanu (turpmāk
uzmērīšana). Ar uzmērīšanu saistītos izdevumus sedz no valsts vai attiecīgās
pašvaldības budžeta līdzekļiem.
20.pants. Zemes maiņas līgums un līgums
par maināmajā zemes vienībā un zemes īpašnieka izvēlētajā piedāvājamā zemes
vienībā nosakāmajiem saimnieciskās un cita veida darbības ierobežojumiem
(1) Pēc tam, kad
ir veikta uzmērīšana, atbildīgā institūcija sagatavo zemes maiņas līgumu un, ja to pieprasa vismaz viena no
līgumslēdzējām pusēm, līgumu par maināmajā zemes vienībā un zemes īpašnieka
izvēlētajā piedāvājamā zemes vienībā nosakāmajiem saimnieciskās un cita veida
darbības ierobežojumiem, lai netiktu samazināta attiecīgās zemes vienības
vērtība.
(2) Zemes maiņas
līgumu slēdz maināmās zemes vienības īpašnieks un zemes īpašnieka izvēlētās
piedāvājamās zemes vienības tiesiskais valdītājs ar nosacījumu, ka tas stāsies
spēkā tikai pēc tam, kad šo līgumu būs apstiprinājusi tā institūcija, kuras
kompetencē saskaņā ar šā likuma 21.panta pirmo daļu ir lēmuma pieņemšana par
piedāvājamās zemes vienības atsavināšanu.
(3) Līgumu par
maināmajā zemes vienībā un zemes īpašnieka izvēlētajā piedāvājamā zemes vienībā
nosakāmajiem saimnieciskās un cita veida darbības ierobežojumiem slēdz maināmās
zemes vienības īpašnieks, zemes īpašnieka izvēlētās piedāvājamās zemes vienības
tiesiskais valdītājs un atbildīgā institūcija. Līgums ir spēkā līdz šā likuma
21.panta pirmajā daļā minētā lēmuma spēkā stāšanās dienai.
21.pants. Lēmums par zemes īpašnieka
izvēlētās piedāvājamās zemes vienības atsavināšanu un zemes maiņas līguma
apstiprināšanu
(1) Lēmumu par
zemes īpašnieka izvēlētās piedāvājamās zemes vienības atsavināšanu un zemes
maiņas līguma apstiprināšanu pieņem:
1) Ministru
kabinets, ja zemes īpašnieka izvēlētā piedāvājamā zemes vienība pieder valstij;
2)
attiecīgā pašvaldība, ja zemes īpašnieka izvēlētā piedāvājamā zemes vienība
pieder pašvaldībai.
(2) Atbildīgā
institūcija sagatavo šā panta pirmajā daļā minētā lēmuma projektu un kopā ar
zemes maiņai nepieciešamajiem dokumentiem iesniedz institūcijā, kas
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir atbildīga par lēmuma tālāku virzīšanu
izskatīšanai šā panta pirmajā daļā minētajā institūcijā. Par lēmuma virzīšanu
izskatīšanai Ministru kabinetā ir atbildīga Tieslietu ministrija.
(3) Ja saskaņā
ar šā panta pirmo daļu pieņemts lēmums atsavināt zemes īpašnieka izvēlēto
piedāvājamo zemes vienību un apstiprināt zemes maiņas līgumu, zemes maiņas
līgums ir spēkā ar dienu, kad stājas spēkā šā panta pirmajā daļā minētais
lēmums.
(4) Lēmumu par
zemes īpašnieka izvēlētās piedāvājamās zemes vienības atsavināšanu un zemes
maiņas līguma apstiprināšanu, kuru pieņēmusi attiecīgā pašvaldība, nekavējoties
nosūta maināmās zemes vienības īpašniekam, Valsts zemes dienestam, attiecīgajai
reģionālajai vides pārvaldei un aizsargājamās teritorijas administrācijai, ja
tāda ir izveidota.
(5) Ja
saskaņā ar šā panta pirmo daļu pieņemts lēmums neatsavināt zemes īpašnieka
izvēlēto piedāvājamo zemes vienību un neapstiprināt zemes maiņas līgumu, zemes
maiņas procedūra tiek apturēta un zemes īpašnieks var prasīt zemes maiņas
aizstāšanu ar atlīdzību.
(6) Ja
saskaņā ar šā panta pirmo daļu pieņemts lēmums neatsavināt zemes īpašnieka
izvēlēto piedāvājamo zemes vienību un neapstiprināt zemes maiņas līgumu, šā
panta pirmajā daļā minēto lēmumu zemes īpašnieks var pārsūdzēt tiesā.
22.pants. Maināmas zemes vienības un
zemes īpašnieka izvēlētās piedāvājamās zemes vienības vērtību starpības segšana
Ja
maināmās zemes vienības vērtība atšķiras no zemes īpašnieka izvēlētās
piedāvājamās zemes vienības vērtības vairāk nekā par 20 %, pēc zemes maiņas
līguma spēkā stāšanās starpību sedz naudā tā puse, kas ieguvusi vērtīgāko zemes
vienību. Ja vērtīgāko zemes vienību ieguvis zemes īpašnieks, viņš attiecīgo
summu samaksā atbildīgajai institūcijai, un institūcija to pārskaita valsts vai
attiecīgās pašvaldības budžetā. Ja vērtīgāko zemes vienību ieguvusi atbildīgā
institūcija, tā attiecīgo summu samaksā zemes īpašniekam no budžeta līdzekļiem.
23.pants. Zemes maiņā iegūto zemes
vienību īpašuma tiesību nostiprināšana zemesgrāmatā
Zemes
maiņā iesaistītās puses ir atbrīvotas no valsts noteiktajiem maksājumiem par
zemes maiņā iegūto zemes vienību īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā.
Pārejas
noteikumi
1.
Likums stājas spēkā ar īpašu likumu.
2.
Ministru kabinets ne vēlāk kā sešu mēnešu laikā pēc likuma stāšanās spēkā
pieņem noteikumus par šā likuma 11.panta ceturtajā daļā minēto atlīdzības
apmēra novērtēšanas kārtību un metodiku un 13.panta otrajā daļā minēto
atmaksājamās atlīdzības apmēra noteikšanas un atlīdzības atmaksāšanas kārtību
un metodiku.
Vides ministrs
R.Vējonis
Likumprojekta Par zemes
īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem
aizsargājamās teritorijās
ANOTĀCIJA
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Saskaņā ar likumu Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām, kā arī
atbilstoši Latvijas starptautiskajām saistībām dabas aizsardzības jomā,
Latvijā ir izveidota īpaši aizsargājamo dabas teritoriju sistēma, kurā
ietilpst 7 kategoriju valsts nozīmes aizsargājamās teritorijas: 4 dabas
rezervāti, 3 nacionālie parki, 1 biosfēras rezervāts, 211 dabas liegumi, 22
dabas parki, 6 aizsargājamo ainavu apvidi, 295 dabas pieminekļi 89
dendroloģiskie parki un stādījumi, kā arī 206 ģeoloģiskie un ģeomorfoloģiskie
dabas pieminekļi. Aizsargāti tiek arī dižkoki aizsargājams ir jebkurš koks,
kura resnums vai augstums atbilst Ministru kabineta noteiktajiem izmēriem
dažādām koku sugām. Papildus minētajam, saskaņā ar likuma Par īpaši
aizsargājamām dabas teritorijām 13.panta trešo daļu dabas liegumus, dabas
parkus un dabas pieminekļus, kuri ir nozīmīgi saglabāšanai attiecīgajā
teritorijā, var izveidot arī pašvaldības. Pašreizējā valsts nozīmes īpaši aizsargājamo dabas teritoriju kopējā
platība atbilstoši to kategorijām ir: nacionālajiem parkiem 1610,25 km2 (2,5% no valsts teritorijas), dabas
rezervātiem 245,25 km2 (0,4% no valsts teritorijas), dabas
liegumiem - 1704,55 km2 (2,6% no valsts teritorijas), dabas parkiem
- 846,2 km2 (1,3% no valsts teritorijas), aizsargājamo
ainavu apvidiem - 1320,53 km2 (2% no valsts teritorijas), biosfēras rezervātam 4744,47
km2 (7% no valsts
teritorijas). Papildus dabas pieminekļu kopējā platība ir 41,72 km2 (~0,06% no valsts teritorijas). Minētie skaitļi par īpaši aizsargājamo teritoriju skaitu un to
platību atbilst informācijai, kas tika apkopota 2002.gada beigās. Sakarā ar nepieciešamību pildīt Eiropas Savienības prasības attiecībā
uz Eiropas nozīmes aizsargājamo teritoriju (Natura 2000) noteikšanu, šobrīd tiek izstrādāti grozījumi
attiecīgajos normatīvo aktu projektos un: 1) atbilstoši ES dabas aizsardzības direktīvās noteiktajiem un
Latvijas nacionālajos normatīvajos aktos pārņemtajiem kritērijiem tiek
veidotas jaunas īpaši aizsargājamās dabas teritorijas; 2) tiek precizētas jau esošo īpaši aizsargājamo dabas teritoriju
robežas. Papildus īpaši aizsargājamo dabas teritoriju sistēmai, kas izveidota
saskaņā ar likumu Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām, sugu un
biotopu aizsardzības likumdošana paredz iespēju veidot arī citu aizsargājamo
dabas teritoriju veidu mikroliegumus. Saskaņā ar Sugu un biotopu
aizsardzības likuma 1.panta 3.punktu mikroliegums ir teritorija, ko nosaka,
lai nodrošinātu īpaši aizsargājamas sugas vai biotopa aizsardzību ārpus īpaši
aizsargājamām dabas teritorijām, kā arī īpaši aizsargājamās dabas
teritorijās, ja kāda no funkcionālajām zonām to nenodrošina. Mikroliegumu
izveidošanas, aizsardzības un apsaimniekošanas normatīvais pamats noteikts
Sugu un biotopu aizsardzības likumā un MK 2001.gada 30.janvāra noteikumos
nr.45 Mikroliegumu izveidošanas, aizsardzības un apsaimniekošanas
noteikumi. Visās aizsargājamās teritorijās ar to aizsardzību un izmantošanu
regulējošajiem normatīvajiem aktiem un atbilstoši Latvijas starptautiskajām
saistībām dabas aizsardzības jomā ir noteikti dažādi saimnieciskās darbības
ierobežojumi, kas ir vērsti uz to, lai atbilstoši noteiktajām aizsargājamo
teritoriju kategorijām katrā konkrētajā gadījumā nodrošinātu šajās
teritorijās esošo dabas vērtību saglabāšanu un teritorijas ilgtspējīgu
attīstību. Tomēr vienlaicīgi arī šie normatīvie akti ierobežo zemes īpašnieku
tiesības brīvi rīkoties ar savu īpašumu. Šādi ierobežojumu ir pamatoti ar vides
un dabas aizsardzības mērķiem, kurus dažādos politikas dokumentos, programmās
un tiesību aktos ir noteikusi valsts, balstoties arī uz tās starptautiskajām
saistībām. Noteiktie īpašuma tiesību ierobežojumu ir atbilstoši arī Latvijas
Republikas Satversmei. Saskaņā ar tās 105.pantu ikvienam ir tiesības uz
īpašumu, bet īpašumu nedrīkst izmantot
pretēji sabiedrības interesēm. Sabiedrības un katra indivīda intereses
vides (tajā skaitā dabas) aizsardzības jomā savukārt nosaka Satversmes
115.pants, saskaņā ar kuru valsts aizsargā ikviena tiesības dzīvot labvēlīgā
vidē, sniedzot ziņas par vides stāvokli un rūpējoties par tās saglabāšanu un
uzlabošanu. Pašlaik likuma Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām 29.pants
paredz, ka zemes īpašniekiem ir tiesības uz nodokļu atvieglojumiem vai citu
likumā noteikto atlīdzību, ja aizsargājamās teritorijas aizsardzības un
izmantošanas noteikumu ievērošana rada viņiem zaudējumus. Ņemot vērā
nekustāmā īpašuma nodokļa likmes, piedāvātie nodokļu atvieglojumi ir
nesalīdzināmi ar neiegūtajiem saimnieciskajiem labumiem no īpašumu
apsaimniekošanas, kas ir ierobežota. Tādējādi no sabiedrības puses esošie
nodokļu atvieglojumi netiek uzskatīti par adekvātu kompensāciju par
saimnieciskās darbības ierobežojumiem aizsargājamās teritorijās. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Normatīvā akta
projekta būtība |
2. Normatīvā akta būtība ir ar
atsevišķu likumu noregulēt jautājumus, kas saistīti ar zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju no valsts un
pašvaldībām par saimnieciskās darbības ierobežojumiem aizsargājamās teritorijās.
Likumprojekts paredz noteikt: 1) kompensācijas piešķiršanas
nosacījumus; 2) finansiālās atlīdzības
apjoma novērtēšanas un piešķiršanas kārtību; 3) aizsargājamās teritorijās
esošas zemes apmaiņas pret līdzvērtīgu valsts vai pašvaldības zemi kārtību. Likumprojekts paredz
kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem gan īpaši
aizsargājamās dabas teritorijās, gan mikroliegumos. Finansiāla atlīdzība kā viens
no kompensācijas veidiem likumprojektā paredzēta tieši par mežsaimnieciskās
darbības ierobežojumiem. Dabas aizsardzības mērķu (tajā skaitā dažādu
kompensācijas mehānismu) realizēšanai lauksaimniecības zemēs savukārt
paredzēts piesaistīt finansiālos līdzekļus no ES fondiem. Atzīmējams, ka neiegūtos
saimnieciskos labumus tieši no mežsaimnieciskās darbības ierobežojumiem ir
iespējams objektīvi novērtēt, jo mežaudžu vērtēšanas principi ir atrunāti
normatīvajos aktos. Likumprojektā iekļautās normas paredzētas kā speciālās normas
attiecībā pret citiem likumiem, kas, piemēram, regulē valsts un pašvaldību
mantas atsavināšanu (tajā skaitā zemes maiņu) un dažādus maksājumus no valsts
un pašvaldību budžetiem un kurus konkrētajā gadījumā nav iespējams piemērot
pēc to būtības. Tādējādi tas atvieglos likumprojektā paredzēto procedūru
īstenošanu, kas būtu problemātiska, regulējot kompensācijas jautājumus ar
zemāka līmeņa normatīvajiem aktiem (piemēram, Ministru kabineta noteikumiem). Tāpat likumprojekts papildus paredz kompensāciju arī par
saimnieciskās darbības ierobežojumiem mikroliegumos, kas ir nepieciešama, bet
līdz šim nebija paredzēta Sugu un biotopu aizsardzības likumā. Likumprojekta struktūra veidota tā, lai, nepieciešamības gadījumā to
grozot, būtu salīdzinoši vienkārši veikt papildinājumus un precizējumus,
paredzot, piemēram, vēl citus kompensācijas veidus vai precizējot
kompensācijas piešķiršanas nosacījumus. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
1. Normatīvais akts veicinās vispārējo saimniecisko aktivitāti
valstī, jo privātajiem zemes īpašniekiem, izmainot zemi ārpus īpaši
aizsargājamām dabas teritorijām, būs iespēja uzsākt vai izvērst tādu
saimniecisko darbību, kas citādi ir ierobežota vai aizliegta attiecīgajās
aizsargājamās teritorijās. Savukārt budžeta līdzekļi, kas nepieciešami kompensācijas
piešķiršanai, radīs papildus izdevumus valstij, kas varētu negatīvi ietekmēt
makroekonomisko vidi. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
2. Normatīvā akta projekts uzlabos uzņēmējdarbības vidi, jo: 1) zemes maiņas rezultātā zemes īpašniekiem būs iespējas iegūt savā
īpašumā zemi ārpus aizsargājamām teritorijām bez dabas aizsardzības nolūkā
uzliktiem saimnieciskās un cita veida darbības ierobežojumiem; 2) atlīdzinot zemes īpašniekiem neiegūtos saimnieciskos labumus par
mežsaimnieciskās darbības ierobežojumiem, šie līdzekļi no viņu puses varētu
tikt novirzīti jaunai uzņēmējdarbībai vai esošās uzņēmējdarbības izvēršanai
tajās jomās, kas nav saistītas ar dažādiem saimnieciskās darbības ierobežojumiem
vai kuru attīstību šie ierobežojumi būtiski neierobežo. Normatīvā akta projekts paredz jaunas specifiskas administratīvās
procedūras kompensācijas piešķiršanai. Taču šīs procedūras ir vērstas uz to,
lai zemes īpašnieki un lietotāji varētu izmantot savas ar likumu noteiktās
tiesības prasīt kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem
aizsargājamās teritorijās. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
3. Līdz šim daļā sabiedrības ir izveidojusies negatīva attieksme pret
aizsargājamajām teritorijām un dabas aizsardzības mērķiem, kuru sasniegšanai
šīs teritorijas tiek veidotas. Pamatā tas ir saistīts tieši ar to, ka līdz
šim valsts kā šo dabas aizsardzības mērķu īstenotāja nav nodrošinājusi
adekvātu kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem šajās
teritorijās. Kompensācijas jautājuma risināšana var nozīmīgi ietekmēt referenduma
rezultātus par pievienošanos Eiropas Savienībai, kā arī veicināt Eiropas
nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju (Natura
2000) saraksta sastādīšanu, kurš jāiesniedz Eiropas Komisijai līdz
2004.gada 1.maijam (paredzamajam Latvijas iestāšanās brīdim ES). Izmantojot normatīvā akta projektā noteiktās tiesības, papildus
šobrīd likumdošanā paredzētajām nodokļu atlaidēm, zemes īpašnieki varēs gūt
finansiālu atlīdzību par mežsaimnieciskās darbības ierobežojumiem
aizsargājamās teritorijās. Tieši mežsaimnieciskās darbības ierobežojumi
šobrīd sastāda vislielāko daļu no zemes īpašnieku neiegūtajiem
saimnieciskajiem labumiem un tādējādi ir vislielākais šo īpašnieku
neapmierinātības iemesls. Savukārt, realizējot normatīvā akta projektā paredzēto zemes maiņu,
zemes īpašniekiem būs iespējams iegūt īpašumā zemi ārpus aizsargājamām
teritorijām un tādējādi, veicot attiecīgās saimnieciskās darbības, gūt
papildus ienākumus. Rezultātā mazināsies sociālā pretestība dabas aizsardzības mērķu
realizēšanā. Ja likums netiek pieņemts vai arī tā īstenošanai netiek piešķirts
finansējums, tad: 1)
sagaidāms, ka
daudzi zemes īpašnieki, kuru saimnieciskā darbība aizsargājamās dabas
teritorijās patlaban tiek ierobežota, vērsīsies Latvijas un (ja viņu prasības
nacionālajā līmenī netiks apmierinātas) sekojoši arī starptautiskajās tiesās,
lai tādējādi piedzītu kompensāciju no Latvijas valsts; 2)
aizvien vairāk
aktualizēsies zemes īpašnieku sūdzības un prasības valsts institūcijām un
politiķiem, lai tiktu atcelti vai mainīti aizsargājamās dabas teritorijās
noteiktie saimnieciskās darbības ierobežojumi, kuri savukārt nepieciešami,
lai nodrošinātu valsts dabas aizsardzības politikas realizēšanu un atbilstošo
Latvijas starptautisko saistību izpildi. Šajā gadījumā jārēķinās, ka dabas
vērtības, kuru saglabāšanas pienākumu Latvijai uzliek tās starptautiskās
saistības (tajā skaitā Eiropas Savienības prasības) tiktu zaudētas. Tas
savukārt novestu pie tā, ka Eiropas Komisija noteiktā kārtībā vērstos pret
Latvijas valsti Eiropas Kopienu tiesā par tās uzņemto saistību nepildīšanu
dabas aizsardzības jomā. Turklāt summas, ko Latvijai šādu tiesvedības procesu
zaudējumu gadījumā nāktos maksāt Eiropas Savienībai kā sodus par nepildītajām
saistībām, ilgtermiņā varētu arī pārsniegt to līdzekļu apjomu, kas
nepieciešami likumprojekta ieviešanai. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
4. Piešķirot zemes īpašniekiem adekvātu kompensāciju par
saimnieciskās darbības ierobežojumiem aizsargājamās teritorijās, ievērojami
mazināsies šajās teritorijās esošo dabas vērtību apdraudējums gan no
likumīgas saimnieciskās darbības veicēju puses, gan no patvaļīgas rīcības. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(tūkst. latu) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Kādi normatīvie
akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti. |
Juridiski interpretējot likumprojektā iekļautās normas attiecībā uz
tā regulējuma jomu (kompensācijas piešķiršanu), tās uzskatāmas par
speciālajām attiecībā pret citos tā paša līmeņa normatīvajos aktos
iekļautajām normām. Tomēr no juridiskās tehnikas viedokļa grozījumi būtu
jāveic sekojošos normatīvajos aktos: 1) Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likumā, paredzot, kas tā
prasības neattiecas uz zemes maiņu, kad
normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos tā tiek izmantota kā kompensācija
par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas
teritorijās; 2) Meža likuma 44.pantā, saskaņojot tā piekto daļu ar
likumprojekta 21.panta pirmās daļas nosacījumiem. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Cita informācija |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais
akts |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
1. Normatīvā akta projekts ir atbilstošs Eiropas līguma
par asociācijas izveidošanu starp Eiropas Kopienām un to dalībvalstīm no
vienas un Latvijas Republiku no otras puses (Saeimā apstiprināts 1995.gada
31.augustā) nosacījumiem, kas cita starpā paredz Latvijas vides un dabas
aizsardzības likumdošanas tuvināšanu Eiropas Savienības prasībām (līguma
69.,70. un 83.pants). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Saistības pret
citām starptautiskam organizācijām |
2. Normatīvā akta projekts veicinās Latvijas Republikas
starptautisko saistību praktisko izpildi dabas aizsardzības jomā. Šīs
saistības izriet no sekojošām konvencijām: 1) Eiropas Padomes dalībvalstu 1979.gada 16.septembra
Bernes Konvencija par Eiropas dzīvās dabas un dabisko dzīvotņu aizsardzību; 2) 1992.gada 5.jūnija Riodežaneiro Konvencija par
bioloģisko daudzveidību; 3) 1971.gada 2.februāra Ramsāras Konvencija par
starptautiskas nozīmes mitrājiem, īpaši kā ūdensputnu dzīves vidi; 4) 1979.gada 23.jūnija Bonnas Konvencija par migrējošo
savvaļas dzīvnieku sugu aizsardzību. Normatīvā akta projekts daudzējādos aspektos sekmēs
minētajās konvencijās ietverto dabas aizsardzības prasību praktisko
realizēšanu. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
3. Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti |
4. Normatīvā akta projekts kopumā veicinās 1979.gada 2.aprīļa Padomes direktīvas 79/409/EEC
par savvaļas putnu aizsardzību un 1992.gada 21.maija Padomes direktīvas
92/43/EEC par dabisko biotopu, savvaļas faunas un floras aizsardzību prasību
praktisko izpildi. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Likumprojekts kopumā |
92/43/EEC direktīvas 6.pants |
Atbilst |
Normatīvā
akta projekts veicinās 92/43/EEC direktīvā ietverto prasību efektīvu izpildi. Atbilstoši
MK 2002.gada 28.maija noteikumu Nr.199 Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas
teritoriju (Natura 2000) izveidošanas kritēriji Latvijā 2.3.apakšpunktam par Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas
teritoriju (Natura 2000) var noteikt tikai tādu teritoriju, kura
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā jau ir noteikta par valsts nozīmes
īpaši aizsargājamo dabas teritoriju vai mikroliegumu. Tādējādi
likumprojektā noteiktās tiesības uz kompensāciju un šīm tiesībām atbilstošās
procedūras attieksies arī uz zemes īpašniekiem Eiropas nozīmes aizsargājamās
dabas teritorijās (Natura 2000).
Tas savukārt veicinās direktīvas 6.panta izpildi. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Likumprojekts kopumā |
92/43/EEC direktīvas 7.pants |
Atbilst |
Normatīvā
akta projekts saskaņā ar 92/43/EEC direktīvas 7.pantu veicinās arī 79/409/EEC
direktīvā ietverto prasību efektīvu izpildi. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta
projektu |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
1. Noteikumu projekta izstrādes gaitā notikušas
konsultācijas ar Latvijas Dabas fonda (LDF) un Pasaules Dabas fonda (WWF)
pārstāvjiem. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija |
2. Nevalstiskās organizācijas atbalsta kompensācijas
mehānismu izstrādi zemes īpašniekiem aizsargājamās teritorijās, norādot uz
nepieciešamību tādējādi praktiski realizēt Latvijas saistības dabas
aizsardzības jomā, kas izriet no Eiropas Savienības un citām starptautiskajām
prasībām. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
3. Normatīvā akta projekts ievietots Internet tīklā Vides ministrijas mājas lapā. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
4. Noteikumu projekta izstrādes gaitā notikušas atsevišķas
konsultācijas ar ārvalstu ekspertiem par kompensācijas mehānismiem Dānijā un
Zviedrijā. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai
tiek radītas jaunas institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
1. Normatīvā akta izpildi nodrošinās esošās valsts un
pašvaldību institūcijas. Jaunu institūciju izveide nebūs nepieciešama. Likumprojektā paredzētās papildus funkcijas savas
kompetences ietvaros veiks Dabas aizsardzības pārvalde, īpaši aizsargājamo
dabas teritoriju administrācijas, Valsts zemes dienests un citas kompetentās
valsts un pašvaldību institūcijas. Atbilstoši likumprojektam tiks
paplašinātas šo institūciju funkcijas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Pēc likumprojekta pieņemšanas tas tiks publicēts
laikrakstā Latvijas Vēstnesis un ievietots Internet tīklā Vides ministrijas mājas lapā. Normatīvā akta
ieviešanas gaitā informācija tiks izvietota arī Dabas aizsardzības pārvaldes
un īpaši aizsargājamo dabas teritoriju administrāciju Internet mājas lapās. Par normatīvā akta ieviešanu sabiedrības pārstāvji varēs
brīvi iegūt informāciju Vides ministrijā un tās padotībā esošajās
institūcijās. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
3. Ja normatīvā akta projektā ietvertās normas indivīdu ierobežo,
viņam ir iespējas aizstāvēt savas tiesības atbilstoši šim pašam likumam,
citiem Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem un Latvijai saistošajiem
starptautiskajiem līgumiem. Tiesiskajām attiecībām, kas izriet no normatīvā akta, ir piemērojams
vispārējais administratīvais process, ciktāl šis likumprojekts nenosaka
savādāk. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15.01.2004. 16:15
2810
R.Ratfelders
7026484, Rolands.Ratfelders@vidm.gov.lv
I.Mendziņa
7026432, Ilona.Mendzina@vidm.gov.lv
Valsts
sekretārs |
Juridiskā
dienesta vadītājs |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgās
amatpersona |
|
|
|
|
G.Puķītis |
E.Puriņš |
K.Šlesere |
I.Mendziņa |