Likumprojekts
Grozījumi Civilprocesa likumā
Izdarīt Civilprocesa likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 23.nr.; 2001, 15.nr.; 2002, 24.nr.; 2003, 14., 15., 23.nr.) šādus grozījumus:
1. 34.pantā:
izteikt pirmās daļas 1.punktu šādā redakcijā:
"1) par prasību, kas novērtējama naudas summā:
izteikt pirmās daļas 3., 4. un 5.punktu šādā redakcijā:
"3) par pieteikumu sevišķās tiesāšanas kārtības lietās 10 latu, bet par pieteikumu lietās par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību maksātnespēju vai kredītiestāžu maksātnespēju vai likvidāciju 100 latu;
4) par citām prasībām, kam nav mantiska rakstura vai kas nav jānovērtē, 20 latu, bet par pieteikumu lietās par rūpniecisko īpašumu un autortiesībām 50 latu;
5) par prasības nodrošinājuma pieteikumu 20 latu, bet lietās, kurās prasījuma summa ir lielāka par 4000 latu 0,5 procenti no prasības summas;";
izteikt pirmās daļas 8.punktu šādā redakcijā:
"8) par pieteikumu par izpildu raksta izdošanu uz šķīrējtiesas sprieduma pamata 1 procents no parāda summas, bet ne vairāk par 100 latiem;";
papildināt pirmo daļu ar 11.punktu šādā redakcijā:
"11) par sūdzībām maksātnespējas lietās par kredīta sapulces vai kreditoru komitejas lēmumiem, kā arī par sūdzībām par administratora rīcību 10 latu.";
papildināt pantu ar septīto daļu šādā redakcijā:
"(7) Iesniedzot pieteikumu par ārvalsts tiesas nolēmuma atzīšanu, maksājama valsts nodeva 10 latu."
2. 35.pantā:
izteikt pirmās daļas 8.punktu šādā redakcijā:
"8) prasībās par nomas un īres līguma pirmstermiņa izbeigšanu maksājumu kopsumma par atlikušo līguma darbības laiku, bet ne vairāk kā par trim gadiem;";
papildināt pirmo daļu ar 9.1 punktu šādā redakcijā:
"91) prasībās par darījuma izbeigšanu vai atzīšanu par spēkā neesošu apstrīdētā darījuma summa;".
3. 38.pantā:
izteikt pirmās daļas 5.punktu šādā redakcijā:
"5) par liecinieku uzaicināšanu 3 lati par katru personu.";
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Kancelejas nodevu ieskaita valsts pamatbudcetā."
Tieslietu ministrs
A.Aksenoks
Likumprojekta
Grozījumi Civilprocesa likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Tieslietu ministrija ir izstrādājusi likumprojektu Grozījumi Civilprocesa likumā. Pašreizējā Civilprocesa (turpmāk - CPL) likuma redakcija nosaka, ka par prasības pieteikumiem, kurus iesniedz tiesā, maksājama valsts nodeva. Tieslietu ministrijai ir jānodrošina tiesu sistēmas produktīva darbība. Valsts nodevas koriģēšana ir viena no metodēm ar ko to var izdarīt. Pirms šādu grozījumu izstrādāšanas ir izanalizēti tiesās saņemtie pieteikumi, to pamatojums un iemaksātās valsts nodevas. Pēdējo desmit gadu laikā Latvijas tiesās ir būtiski mainījušies tiesāšanās pamati un lietu kategorijas. Dažas no šobrīd spēkā esošajām valsts nodevām neveicina sabiedrības vēlmi pilnveidot savas civiltiesiskās attiecības un strīdus atrisināt ārpus tiesas procesā. Valsts nodevas palielināšanas mērķis ir veidot nopietnāku sabiedrības attieksmi pret tiesāšanos, kā arī tuvināt samaksu par šo procesu ieguldītajam darbam un atbildībai. Valsts nodevas apmēram nākotnē būtu jānosedz tie administratīvie izdevumi, kas saistīti ar attiecīgā strīda izšķiršanu tiesā. Pašlaik valsts nodevas kopumā nosedz tikai vienu piekto daļu no visiem tiesu administratīvajiem izdevumiem. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz paaugstināt iekasējamās valsts nodevas apmēru. Tāpat arī projekta 2.punkts paredz papildināt CPL likuma 35.panta pirmo daļu ar jaunu 10.punktu, lai novērstu nepilnības, kas saistītas ar prasībām par darījuma izbeigšanu vai atzīšanu par spēkā neesošu. Tā kā līdz šim likumā šāds valsts nodevas aprēķināšanas noteikums tieši nebija ietverts, praksē sastopami gadījumi, kad par šāda veida prasībām tiek maksāta valsts nodeva 10 latu apmērā saskaņā ar CPL 35.panta pirmās daļas 4.punktu kā par prasībām, kam nav mantiska rakstura. Novēršot likuma nepilnību, kas paver iespēju par mantiska rakstura prasībām maksāt nesamērīgi mazu valsts nodevu, CPL ir iekļaujama norma, kurā ietverta tieša norāde par prasības summas apmēru, no kura aprēķināma valsts nodeva gadījumos, kad iesniegta prasība par darījuma izbeigšanu vai atzīšanu par spēkā neesošu. No 2004.gada 1.februāra spēkā stājas Administratīvā procesa likums, kurā valsts nodeva ir paredzēta 10 LVL. Arī šajā likumā valsts nodevai ir preventīvs raksturs. Salīdzinoši civilstrīdi ir divu privātpersonu strīdi, kurus personas nevēlas (nespēj) atrisināt savstarpējo sarunu ceļā, bet vēlas, lai to risināšanā iesaistās valsts. Līdz ar to personai būtu arī jānosedz valsts izdevumi, kas radušies risinot divu privātpersonu strīdu. Ņemot vērā atšķirīgo administratīvā procesa un civilprocesa raksturu, civilprocesā noteiktās valsts nodevas būtu jāsamēro ar Administratīvajā procesā iekļautajām valsts nodevām, pieņemot, ka minimālā valsts nodeva ir 10 LVL. Palielinot minimālo valsts nodevu attiecīgi proporcionāli tiek palielinātas arī pārējās valsts nodevas. |
3. Cita informācija |
- |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz Sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Valsts nodevas palielināšana praktiski neskars mazturīgās personas, jo likumā tiek saglabātas tiesības mazturīgām personām lūgt tiesu atbrīvot viņas pilnīgi vai daļēji no valsts nodevas samaksas. Turklāt, valsts nodevas palielināšana par civiltiesiskiem strīdiem ļaus iegūt budžetā līdzekļus, lai nodrošinātu mazturīgo personu aizstāvību. |
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
5. Cita informācija |
- |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
(tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
1 489,5 |
368,4 |
368,4 |
||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
185,9 |
186,0 |
331,9 |
|
3. Finansiālā ietekme
|
+ 1 489,5 |
+ 182,5 |
0,0 |
0,0 |
+ 36,5 |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins Ieņēmumi Valsts nodeva par prasību, kas novērtējama naudas summā līdz 100 latiem (palielinājums par Ls 5; aptuvenais piemērošanas skaits 2002.g. 4 822) Valsts nodeva par prasību, kas novērtējama naudas summā no 101 lata līdz 1 000 latiem (palielinājums par 5 procentu punktiem; aptuvenie ieņēmumi 2002.g. Ls 195 433) Valsts nodeva par prasību, kas novērtējama naudas summā no 1 001 lata līdz 5 000 latiem (par Ls 50; aptuvenais skaits 2002.g. 1 029) Valsts nodeva par prasību, kas novērtējama naudas summā no 5 001 lata līdz 20 000 latiem (par Ls 50; aptuvenais skaits 2002.g. 567) Valsts nodeva par prasību, kas novērtējama naudas summā no 20 001 lata līdz 100 000 latiem (par Ls 50; aptuvenais skaits 2002.g. 224) Valsts nodeva par prasību, kas novērtējama naudas summā no 100 001 lata līdz 500 000 latiem (par Ls 50; aptuvenais skaits 2002.g. 33) Valsts nodeva par prasību, kas novērtējama naudas summā vairāk par 500 000 latiem (par Ls 50; aptuvenais skaits 2002.g. 14) Valsts nodeva par pieteikumu sevišķās tiesāšanas kārtības lietās (par Ls 5; aptuvenais skaits 2002.g. 2 461) Valsts nodeva par citām prasībām, kam nav mantiska rakstura vai kas nav jānovērtē (par Ls 10; aptuvenais skaits 2002.g. 10 073) Valsts nodeva par pieteikumu lietās par rūpniecisko īpašumu un autortiesībām (par Ls 50; aptuvenais skaits 2002.g. 8) Valsts nodeva par prasības nodrošinājuma pieteikumu (par Ls 10; aptuvenais skaits 2003.g. 1.pusgadā 470) Valsts nodeva par pieteikumu par izpildu raksta izdošanu uz šķīrējtiesas sprieduma pamata (maksimālais nodevas apjoms palielināts par Ls 50 līdz Ls 100; aptuvenie ieņēmumi 2003.g. 1.pusgadā Ls 24 951) Valsts nodeva par sūdzībām maksātnespējas lietās par kreditoru sapulces vai kreditoru komitejas lēmumiem, kā arī par sūdzībām par administratora rīcību (par Ls 10; aptuvenais skaits 2003.g. 1.pusgadā 43) Valsts nodeva, iesniedzot pieteikumu par ārvalstu tiesu nolēmumu atzīšanu (par Ls 10; aptuvenais skaits 2003.g. 1.pusgadā 50) Kancelejas nodeva par liecinieku uzaicināšanu (par Ls 2; aptuvenais skaits 2002.g. 1 241) Plānotais ieņēmumu izlietojums 1. Juridiskās palīdzības sistēmas izveide Latvijā Ikgada izmaksas Atalgojums, t.sk.: Vecākais referents (1) Grāmatvedis (1) Pabalsti un kompensācijas Piemaksas (15%) Sociālā apdrošināšana (24,09%) Pakalpojumu apmaksa, t.sk.: Telefonsakaru pakalpojumi Pasta izdevumi Datortehnikas uzturēšanas izdevumi Informācijas tehnoloģijas pakalpojumu apmaksa Citi pakalpojumi Juridiskās palīdzības sniegšana maznodrošinātajiem* Materiālu, energoresursu, ūdens un inventāra līdz Ls 50 par 1 vienību iegāde, t.sk.: Kancelejas preces un saimniecības materiāli Mazvērtīgais inventārs (līdz Ls 50) Maksa par elektroenerģiju Pārējie materiāli Ikgada izmaksas kopā Vienreizējās izmaksas Pakalpojumu apmaksa, t.sk: Telefonu pieslēgums Mazvērtīgā inventāra iegāde līdz Ls 50, t.sk: Mazvērtīgais inventārs (galda lampa, telefona aparāts, krēsls, apmeklētāju krēsls) Ergonomiskais aprīkojums Inventāra iegāde virs Ls 50 Datortehnika (2) Printeris (2) Barošanas bloks UPS (2) Rakstāmgalds (2) Datorgalds (2) Dokumentu skapis (2) Plaukti (2) Vienreizējās izmaksas kopā 2. Tiesnešu palīgu un tulku atalgojums Atalgojums, t.sk., Priekšsēdētāja palīgi (23, 24 no 2005.g.; Ls 200,5) Tiesnešu palīgi (20; Ls 180,0) Tiesas tulki (17, Ls 149,0) Piemaksas (15%) Sociālā apdrošināšana (24,09%) |
13,9
185,9
99,3
121,9
116,4
36,9
51,5
24,3
146,2
0,0
8,5
49,9
0,0
0,0
1,5
|
368,4
24,1
97,7
51,4
28,3
11,2
1,7
0,7
12,3
100,7
0,4
9,4
25,0
2,0
1,0
2,5
94,2
2,4 1,0 1,0 0,1 0,3
0,6 87,2 0,3 0,05 0,2 0,1 0,15
86,4
0,5 0,1 0,06 0,04 0,3 90,7
0,1 0,1
0,3
0,3 0,03 3,1 1,6 0,4 0,1 0,5 0,2 0,2 0,1 3,5
91,7 73,9 27,6 21,6 15,2 9,5
17,8 |
90,7
2,4 1,0 1,0 0,1 0,3
0,6 87,2 0,3 0,05 0,2 0,1 0,15
86,4
0,5 0,1 0,06 0,04 0,3 90,7
95,3 76,8 30,1 21,6 15,2 9,9
18,5 |
|
368,4
24,1
97,7
51,4
28,3
11,2
1,7
0,7
12,3
100,7
0,4
9,4
25,0
2,0
1,0
2,5
163,9
4,4 1,8 1,8 0,2 0,6
1,1 156,9 0,5 0,1 0,4 0,2 0,3
155,4
0,8 0,15 0,1 0,05 0,5 163,2
0,7
168,0 135,4 51,7 38,9 27,4 17,4
32,6 |
6. Cita informācija |
2002.gadā par civillietām pirmajā un otrajā instancē valsts nodevas nomaksātas par Ls 1 498 561, bet 2003.gada 1.pusgadā Ls 744 729. Tieslietu ministrijas budžeta programmas "Tiesas" dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 2002.gadā bija Ls 9 279 119 (par civillietām nomaksātās valsts nodevas veido 16,15%), 2003.gadā Ls 10 484 747. Nav iespējams norādīt nomaksāto valsts nodevu izlietojumu, jo tas tiek izmantots tiesu darbības nodrošināšanai kopumā. Prognozētais ieņēmumu apjoms 2003.gadā un 2004.gadā ir aptuvens. Ieņēmumu izlietojums 2004.gadam ieplānots sākot ar 1.jūliju. Likumprojekta Grozījumi Civilprocesa likumā anotācijā paredzētais finansējums tiks iekļauts 2004.gada valsts budžetā līdz ar grozījumiem likumā Par 2004.gada valsts budžetu. |
* Saskaņā ar tabulu (anotācijas pielikums) Civillietu kategorijas, kurās tiks sniegta bezmaksas juridiskā palīdzība, un nepieciešamais finansējums.
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz Spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Papildus normatīvie akti nav jāizdod |
2. Cita informācija |
- |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Saistošu dokumentu nav |
|||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām. |
Saistošu dokumentu nav |
|||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Saistošu dokumentu nav |
|||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Nav |
|||
2.tabula |
||||
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
- |
- |
- |
- |
|
5. Cita informācija |
- |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
- |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
- |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas |
5. Cita informācija |
- |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiek radītas, esošo institūciju funkcijas netiek paplašinātas |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Komunikācijas plāns normatīvā akta ieviešanai nav izstrādāts, taču informācija par likumprojektu tiks ievietota Latvijas vēstnesī |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Noteikumu projekts nesatur indivīda tiesības ierobežojošas normas |
4. Cita informā cija |
- |
Tieslietu ministrs A.Aksenoks
20.11.2003.
1660
I.Birzule
7036709
inta.birzule@tm.gov.lv
Valsts sekretārs |
Valsts sekretāra vietniece likumdošanas jautājumos |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
G.Kūtris
|
I.Nikuļceva |
I.Brazauska |
I.Birzule |