LIKUMPROJEKTS
Valsts un pašvaldību profesionālo orķestru, koru un teātru mākslinieku izdienas pensiju likums
1. pants. Likuma mērķis
Šā likuma mērķis ir nodrošināt profesionālo orķestru, koru, teātru mākslinieku tiesības uz izdienas pensiju un noteikt tās piešķiršanas, aprēķināšanas un izmaksas kārtību.
2. pants. Tiesības uz izdienas pensiju
(1) Tiesības uz pilnu izdienas pensiju ir personām pēc noteiktiem nostrādātiem gadiem šādās specialitātēs:
1) baleta māksliniekiem pēc nostrādātiem 18 gadiem;
2) operas solistiem, koru solistiem, orķestru solistiem, orķestru instrumentu grupu koncertmeistariem pēc nostrādātiem 20 gadiem;
3) orķestru māksliniekiem pēc nostrādātiem 25 gadiem;
4) koru māksliniekiem pēc nostrādātiem 25 gadiem;
5) leļļu teātru aktieriem pēc nostrādātiem 25 gadiem;
6) teātru aktieriem pēc nostrādātiem 30 gadiem.
(2) Tiesības uz nepilnu (80 procentu apmērā) izdienas pensiju ir personām, kuras pēdējos 10 gadus strādājušas atbilstošās specialitātēs un sasniegušas šādu vecumu:
1) baleta mākslinieki 38 gadi;
2) operas solisti, koru solisti, orķestru solisti, orķestru grupu koncertmeistari 45 gadi;
3) orķestru mākslinieki 50 gadi;
4) koru mākslinieki 50 gadi;
5) leļļu teātru aktieri 50 gadi;
6) teātru aktieri 55 gadi.
(3) Uz izdienas pensiju nav tiesību personai, kura sasniegusi likumā Par valsts pensijām vecuma pensijas piešķiršanai noteikto vecumu un atbrīvota no darba pirms 2005. gada 1. janvāra.
3. pants. Izdienas stāža aprēķināšana
(1) Izdienas stāžā, kas dod tiesības uz izdienas pensiju, ieskaita:
1) Kultūras ministrijas padotībā esošo teātru, orķestru, koru mākslinieku nostrādāto darba laiku;
2) Kultūras ministrijas kā valsts kapitāla daļu turētājas kapitālsabiedrībās (uzņēmējsabiedrībās) mākslinieku nostrādāto darba laiku;
3) Kultūras ministrijas pārziņā esošu valsts un pašvaldību profesionālo teātru, orķestru, koru mākslinieku nostrādāto darba laiku.
4) obligātā aktīvā militārā dienesta (Latvijas Republikas un citu valstu bruņotajos spēkos) laiku un laiku, kas aizvadīts alternatīvajā dienestā, ar kuru aizstāts aktīvais militārais dienests;
5) darba laiku profesionālos teātros, orķestros, koros savā specialitātē pirms 1991. gada 21. augusta.
4. pants. Darba samaksa, no kuras aprēķina izdienas pensiju
(1) Izdienas pensiju aprēķina no vidējās mēneša darba samaksas savā specialitātē pēdējos piecos gados pirms atbrīvošanas no amata.
(2) Darba samaksā ietilpst pamatalga, piemaksa par kvalifikāciju, prēmijas un citas piemaksas, kuru veidus nosaka Ministru kabinets.
5. pants. Izdienas pensijas piešķiršanas termiņi
Izdienas pensiju piešķir bez termiņa ierobežojuma pēc darbinieka atbrīvošanas no darba konkrētā specialitātē.
6. pants. Izdienas pensijas aprēķināšana un līdzekļi izdienas pensijas izmaksai
(1) Pilnu izdienas pensiju piešķir 50 procentu apmērā no vidējās darba algas.
(2) Minimālais pensijas lielums nedrīkst būt mazāks par valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmēru.
(3) Izdienas pensiju izmaksā no valsts pamatbudžeta līdzekļiem, kuri piešķirti saskaņā ar gadskārtējā valsts budžeta likuma apropriāciju.
(4) Izdienas pensijas saņēmējam vecuma pensija tiek piešķirta saskaņā ar likumu Par valsts pensijām. No likumā Par valsts pensijām noteiktā vecuma sasniegšanas līdz vecuma pensijas piešķiršanai tiek pārtraukta izdienas pensijas izmaksa. Pēc vecuma pensijas piešķiršanas atjauno izdienas pensijas izmaksu, samazinot to par piešķirtās vecuma pensijas apmēru.
7. pants. Izdienas pensijas apmēra palielināšana.
(1) Izdienas pensijas apmērs pārskatāms katru gadu, ņemot vērā valstī noteiktā patēriņa cenu un apdrošināšanas iemaksu algas indeksa izmaiņas.
(2) Izdienas pensiju apmēru pārskata tādā pašā kārtībā, kādā nosaka indeksāciju valsts pensijām, kas piešķirtas saskaņā ar likumu Par valsts pensijām.
8. pants. Izdienas pensijas pieprasīšana un izmaksas kārtība
(1) Izdienas pensijas pieprasījumu un tās piešķiršanai nepieciešamos dokumentus persona iesniedz Kultūras ministrijā.
(2) Kultūras ministrija izdienas pensijas pieprasījumu un tās piešķiršanai nepieciešamos dokumentus izskata 10 dienu laikā pēc to saņemšanas un par pieņemto lēmumu paziņo izdienas pensijas pieprasītājam.
(3) Izdienas pensiju piešķir Kultūras ministrija.
(4) Personām, kurām ir tiesības uz vairākām izdienas pensijām, tiek piešķirta tikai viena pensija pēc viņa izvēles.
(5) Izdienas pensijas izmaksas kārtību nosaka Ministru kabinets.
(6) Izdienas pensijas saņēmējs var pilnvarot citu personu saņemt viņa pensiju. Pēc vienas pilnvaras izdošana pensija pilnvarniekam izmaksājama ne ilgāk par sešiem mēnešiem pēc kārtas.
(7) Strīdus par šajā likumā paredzēto tiesību nodrošināšanu izskata tiesa.
9. pants. Izdienas pensijas izmaksas pārtraukšana vai tās apmēra grozīšana
(1) Izdienas pensijas izmaksu pārtrauc vai tās apmēru groza šajā likumā noteiktā kārtībā:
1) Izdienas pensijas saņēmējam tiek piešķirta vecuma pensija saskaņā ar likumu Par valsts pensijām
2) Izdienas pensijas saņēmējs no jauna stājas darba attiecībās profesionālā orķestrī, korī, teātrī tajā specialitātē, kura dod tiesības uz izdienas pensiju.
(2) Izdienas pensijas saņēmēja pienākums ir 10 dienu laikā paziņot Kultūras ministrijai par šā panta pirmajā daļā minēto apstākļu iestāšanos.
10. pants. Izdienas pensijas izmaksas par pagājušo laiku
(1) Aprēķinātās izdienas pensijas summas, ko pensijas saņēmējs nav laikā saņēmis, izmaksā par pagājušo laiku, bet ne ilgāku par trim gadiem.
(2) Ja aprēķinātās izdienas pensijas summas nav laikā saņemtas tās iestādes vainas dēļ, kura piešķir vai izmaksā izdienas pensiju, šīs summas izmaksā par pagājušo laiku bez termiņa ierobežojuma.
11. pants. Ieturējumi no izdienas pensijas
(1) Ieturējumus no izdienas pensijas var izdarīt:
1) pamatojoties uz tiesas nolēmumiem;
2) Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, lai piedzītu tās pensijas summas, kas pensijas saņēmējam pārmaksātas tādēļ, ka viņš nav ievērojis šā likuma 9. panta nosacījumus. Šajā gadījumā ik mēnesi ieturami ne vairāk kā 10 procenti no izmaksājamās izdienas pensijas summas līdz brīdim, kad pārmaksātā summa ir dzēsta.
(2) Uzturlīdzekļi nepilngadīgo bērnu uzturēšanai piedzenami pirmām kārtām.
(3) Kopējā ieturējumu summa mēnesī nedrīkst pārsniegt 50 procentus no izdienas pensijas apmēra.
(4) Ja izdienas pensijas izmaksa tiek pārtraukta pirms parāda dzēšanas, atlikušo parāda summu piedzen likumos noteiktā kārtībā.
12. pants. Sakarā ar personas nāvi nesaņemtās izdienas pensijas un apbedīšanas pabalsta izmaksa
(1) Izmaksai aprēķinātās izdienas pensijas summas, kas nav izmaksātas līdz izdienas pensijas saņēmēja nāvei, ir tiesības saņemt pensijas saņēmēja laulātajam vai arī pirmās vai otrās pakāpes radiniekiem.
(2) Izdienas pensijas saņēmēja nāves gadījumā viņa ģimenei vai personai, kas uzņēmusies apbedīšanu, izmaksā apbedīšanas pabalstu divu mēnešu izdienas pensiju apmērā.
13. pants. Izdienas pensijas izmaksa personām, kuras izbrauc uz ārvalstīm
(1) Tiesības uz izdienas pensiju, kas iegūta saskaņā ar šo likumu, pensijas saņēmējam, izņemot ārvalstniekus vai bezvalstniekus, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā saglabājas arī pēc viņu izbraukšanas uz ārvalstīm.
(2) Ārvalstniekiem vai bezvalstniekiem izdienas pensiju, kas piešķirta Latvijas Republikā pirms izbraukšanas uz pastāvīgu dzīvi ārvalstīs, izmaksā sešus mēnešus uz priekšu, bet turpmāk izdienas pensijas izmaksu pārtrauc, ja starptautiskajos līgumos, ko apstiprinājusi Saeima, nav noteikta citāda kārtība.
Pārejas noteikumi
1. Ministru kabinetam līdz 2004. gada 1. oktobrim izstrādāt izdienas pensiju finansēšanas noteikumus.
Likums stājas spēkā 2005. gada 1. janvārī.
Likumprojekta
Valsts un pašvaldību profesionālo orķestru, koru un teātru mākslinieku izdienas pensiju likums
ANOTĀCIJA
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Šobrīd likumdošana neparedz izdienas pensijas māksliniekiem. Likumprojektā minēto profesiju darba specifika saistīta ar lielu fizisko, kā arī psihisko un nervu piepūli un atmiņas noslodzi, ātru reakciju pēkšņās situācijās. Lai saglabātu darba devēja prasībām atbilstošu profesionālo līmeni, māksliniekam jābūt ļoti labā fiziskajā formā(īpaši pievēršot uzmanību atsevišķu orgānu nevainojamai veselībai, piemēram smaganu, zobu, balss saišu, sirds un asinsvadu, mugurkaula un locītavu u.c.). Turklāt visu darbības laiku jāsaglabā augsta psiholoģiskā noturība. Likumprojektā minēto profesiju pārstāvjiem, ņemot vērā salīdzinoši zemo atalgojumu, kā arī darba specifiku, nav iespējams saglabāt atbilstošu profesionālo līmeni līdz pensijas vecuma sasniegšanai. Zaudējot darba devēja prasībām atbilstošas spējas (vidēji 38 55 gadu vecumā), darbinieks ir sociāli neaizsargāts, jo darbinieka vecums, veselības stāvoklis un izglītības specifika apgrūtina pārkvalificēšanos atbilstoši darba tirgus prasībām. |
|||||
2. Tiesību akta projekta būtība
|
Likumprojekta būtība ir sociāli nodrošināt personas, kas strādā atsevišķās profesijās, kurās pēc noteikta laika nostrādāšanas darbs saistīts ar profesionālo iemaņu zudumu vai sociālo bīstamību. |
|||||
II. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Sociāli tiek aizsargāti minēto profesiju pārstāvji. |
|||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem tūkst.Ls |
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
*) |
|||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2005.g. 36 tūkst. |
2006.g. 39 tūkst. |
2007.g. 42 tūkst. |
||
3. Finansiālā ietekme
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||
Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Izstrādāt Ministru Kabineta noteikumus kas regulē pensiju izmaksu kārtību līdz 2004. gada 1. oktobrim. |
||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
|||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
3. Atbilstības izvērtējuma tabula
|
|||||
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst, neatbilst) |
Komentāri |
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar.
|
||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Latvijas teātru darbinieku savienību Latvijas Nacionālā teātra aktieru arodbiedrību Valmieras Drāmas teātra arodbiedrību LNO SO neatkarīgā arodbiedrība Latvijas Kultūras darbinieku arodbiedrību federācija LNO CD ierakstu producentu grupa Profesionālā baleta asociācija Baleta un dejas atbalsta fonds |
|||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta likuma pieņemšanu |
|||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis? |
Sabiedriskās domas viedoklis ir atbalstošs |
|||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Iepazīti izdienas pensiju likumi māksliniekiem Zviedrijā, Norvēģijā |
|||
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde |
||||
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Tiesību akta izpildi nodrošina esošās valsts institūcijas |
|||
2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo
|
LR likumdošanā noteiktajā kārtībā |