Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par zemes reformas pabeigšanu lauku apvidos"
Izdarīt likumā "Par zemes reformas pabeigšanu lauku apvidos" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 23.nr.; 1998, 6.nr.; 1999, 5., 10.nr.) šādus grozījumus:
1. 2.pantā:
izteikt piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Ja vēl nav uzsākta tās zemes robežu ierādīšana (uzmērīšana), uz kuru tiek atjaunotas zemes īpašuma tiesības, bijušajiem zemes īpašniekiem vai viņu mantiniekiem ir tiesības līdz 2003.gada 31.decembrim no šīs zemes atteikties un pieprasīt par to īpašuma kompensācijas sertifikātus.";
(7) Ja persona, kurai zeme piešķirta lietošanā ar lietošanas tiesību pāreju citām personām, atsakās no zemes lietošanas tiesībām, tā līdz 2004.gada 31.decembrim var iesniegt pašvaldībā iesniegumu par atteikšanos no zemes un iesniegumā norādīt pirmās vai otrās pakāpes mantinieku vai laulāto, kā arī ēkas (būves) jauno īpašnieku (ja tiek atsavinātas ēkas vai būves), kuram par labu zemes lietotājs atsakās no zemes lietošanas tiesībām. Pārējos atteikšanās gadījumos pašvaldība zemi piešķir lietošanā citai personai šajā likumā noteiktajā kārtībā kā brīvo valstij piekrītošo zemi. Kadastra informāciju par brīvo valstij piekrītošo zemi un zemi, no kuras zemes lietotāji atsakās, apkopo un publisko Valsts zemes dienests.
(10) Zeme, kas piešķirta fiziskajām un juridiskajām personām pastāvīgā lietošanā un par kuru zemes izpirkšanas ierosinājums nav iesniegts līdz 2004.gada 31.decembrim vai nav reģistrēts Valsts zemes dienestā, ar 2005.gada 1.janvāri piekrīt attiecīgajai pašvaldībai, izņemot zemi, kura saskaņā ar citiem likumiem piekrīt valstij. Pēc īpašumtiesību nostiprināšanas zemesgrāmatā uz attiecīgās pašvaldības vai valsts vārda saskaņā ar likumu "Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās" pašvaldība vai valsts tai piekrītošo zemi iznomā vai atsavina Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā. Līdz zemes īpašuma tiesību nostiprināšanai zemesgrāmatā uz attiecīgās pašvaldības vārda līdzšinējie zemes lietotāji saglabā zemes lietošanas tiesības. Bijušie zemes īpašnieki un viņu mantinieki, kuriem atzītas zemes īpašuma tiesības likumā "Par zemes privatizāciju lauku apvidos" noteiktajā kārtībā, saglabā zemes lietošanas tiesības līdz īpašuma tiesību atjaunošanai un nostiprināšanai zemesgrāmatā."
Tieslietu ministra vietā
ārlietu ministre
S.Kalniete
Likumprojekta
Grozījumi likumā Par zemes reformas
pabeigšanu lauku apvidos
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likums Par zemes reformas pabeigšanu lauku apvidos nenosaka termiņu, kādā ierādāmas (uzmērāmas) zemes īpašumu robežas, līdz ar to arī termiņu, līdz kuram lietošanā piešķirtā zeme jāprivatizē un uz īpašumā bijušo zemi jāatjauno zemes īpašuma tiesības. Šobrīd zemes robežas dabā ierādītas (uzmērītas) pusei no lietošanā piešķirtās zemes. No tā izriet, ka tikai pusei kadastra reģistrā reģistrētajiem zemes lietojumiem dabā ir noteiktas robežas. Otrai pusei robežas ir noteiktas kartogrāfiskajos materiālos un dabā robežu nav. Tas izsauc daudz robežstrīdus, kā arī iebildumus par kadastrā reģistrētajām un dabā esošām zemes platībām. Nenosakot termiņus zemes privatizācijas pieteikumu iesniegšanai, nav izpildāmi šī likuma 3.panta nosacījumi par zemes reformas pabeigšanu attiecīgās pašvaldības teritorijā, kā arī turpina pastāvēt zemes lietotāji kā tiesību subjekti. Likuma grozījumi izstrādāti saskaņā ar Ministru kabineta 2003.gada 4.augusta rīkojumu Nr.486 (prot.Nr.41, 47.§) Par Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas valsts stratēģiju (pamatnostādnēm). |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts nosaka termiņu zemes privatizācijas pieteikumu iesniegšanai un kārtību zemes lietošanas tiesību izbeigšanai, nosakot, ka zeme, kuras privatizācija nebūs pieteikta līdz 2004.g.31.decembrim paliek pašvaldību īpašumā un to var izmantot uz nomas līguma pamata vai izpirkt par latiem valsts un pašvaldības īpašuma atsavināšanas kārtībā. Noteikts termiņš līdz kuram var pieprasīt kompensāciju par bijušo zemes īpašumu. |
3. Cita informācija |
Citas informācijas nav. _____________________ |
anotācija
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Sekmēs uzņēmējdarbības attīstību un zemes tirgu.
|
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Sekmēs nekustamo īpašumu tiesisko sakārtotību kā uzņēmējdarbības vides pamatu. Darījumi ar nekustamajiem īpašumiem notiks Civillikuma normu ietvaros un tiks izslēgti nesankcionēti darījumi ar īpašumu.
|
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvais akts iedzīvotāju dzīves līmeni tieši neietekmēs. Tiesiski sakārtoti īpašumi būs pamats pareizai nodokļu un kredītu politikai. Tiesiski sakārtots īpašums ļaus tā īpašniekam saņemt kredītus un investēt attīstībai.
|
4. Ietekme uz vidi |
Tiesību akta projekts tieši šo jomu neskar. Tiesiski sakārtojot īpašumus precizēsies īpašumu aprobežojumi, t.i. aprobežojumi, kādus nosaka Aizsargjoslu likums u.c. Vides aizsardzības likumi.
|
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav
|
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
(tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji gadā |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2003-2006 |
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos attiecībā pret 2003.gada ieņēmumiem: |
789,2 |
-9,4 |
+140,8 |
-4,3 |
+42,4 |
1.1. PVN |
433,4 |
-18,9 |
+44,9 |
-27,8 |
-0,6 |
1.2. Zemesgrāmatu nodeva |
355,8 |
+9,5 |
+95,9 |
+23,5 |
+42,9 |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos attiecībā pret 2003.gada izdevumiem: |
953,0 |
+179,5 |
+284,3 |
+356,5 |
+273,5 |
2.1. Dotācijas bijušajiem īpašniekiem, mantiniekiem, represētiem, invalīdiem |
110,8 |
+0,0 |
+0,0 |
+0,0 |
+0,0 |
2.2. Valsts pasūtījums |
842,3 |
+179,5 |
+284,3 |
+356,5 |
+273,5 |
3. Finansiālā ietekme attiecībā pret 2003.gada ieņēmumu izdevumu starpību |
-163,9 |
-188,9 |
-143,5 |
-360,8 |
-231,1 |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildus izdevumu finansēšanai |
0,0 |
+0,0 |
+0,0 |
+0,0 |
+0,0 |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
|||||
Pasūtījumi: |
2962,7 |
-90,2 |
+399,1 |
-117,7 |
+63,7 |
5.1. Uzmērīšanas darbi |
1707,7 |
+45,5 |
+460,3 |
+112,6 |
+206,1 |
5.2. Inventarizācijas darbi |
700,0 |
-150,5 |
-210,8 |
-266,8 |
-209,4 |
5.3. Reģistrācijas NIVKR darbi |
199,2 |
+5,3 |
+53,7 |
+13,1 |
+24,0 |
5.4. Reģistrācijas Zemesgrāmatā darbi |
355,8 |
+9,5 |
+95,9 |
+23,5 |
+42,9 |
6. Cita informācija |
Pēc 2006.gada paliek 97312 īpašuma objektu ar neuzmērītām zemes robežām. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1.Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Vienlaicīgi ar šo likumprojektu ir izstrādāti un iesniegti izskatīšanai likumprojekti grozījumiem likumos: Par zemes reformas pabeigšanu pilsētās, Par zemes privatizāciju lauku apvidos, Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās un Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās. |
2. Cita informācija |
Citas informācijas nav.
|
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
4. Atbilstības izvērtējums 1. tabula |
|
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar.
|
2. tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma Attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
|
Likumprojekts šo jomu neskar.
|
||||
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav.
|
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
1.Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav notikušas.
|
3.Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Nav veikti |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Nav notikušas |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1.Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Ikviens savas aizskartās tiesības var aizstāvēt saskaņā ar vispārējo normatīvajos aktos noteikto kārtību. Bijušie zemes īpašnieki savas tiesības var aizstāvēt arī šī likuma 2. panta 7. daļā noteiktajā kārtībā.
|
2. Cita informācija |
Normatīvā akta projekta izpildei netiek radītas jaunas institūcijas. Tā izpildi nodrošinās esošas valsts un pašvaldību institūcijas likumos noteiktās kompetences un tiesību ietvaros. |
25.08.2003.
899
Veitners
7038640, solvita.pormale@vzd.gov.lv
Tieslietu ministrs |
Valsts sekretārs |
Valsts sekretāra vietniece likumdošanas jautājumos |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
A.Aksenoks |
G.Kūtris |
I.Nikuļceva |
I.Brazauska |
G.Grūbe |