LR Saeimas Prezidijam
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 79.pantu frakcija Jaunais laiks iesniedz izskatīšanai likumprojektu Grozījums likumā Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu.
Lūdzam iekļaut šā gada 6.novembra Saeimas sēdes darba kārtībā.
Pielikumā: 1) likumprojekts uz 1 lapas;
2) likumprojekta anotācija uz piecām lapām
Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par tabakas izstrādājumu realizācijas,
reklāmas un lietošanas ierobežošanu"
Izdarīt likumā "Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 3.nr.; 1999, 22.nr.; 2003, 2.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 7.panta otro daļu ar 6.punktu šādā redakcijā:
"6) teritorijā, kurai noteiktā kārtībā ir piešķirts tirgus statuss."
2. Papildināt pārejas noteikumus ar 4.punktu šādā redakcijā:
"4. Juridiskās personas, kas speciālo atļauju (licenci) vai izziņu komercdarbībai ar tabakas izstrādājumiem ir saņēmušas līdz 2003.gada 31.oktobrim, var turpināt tabakas izstrādājumu realizāciju teritorijā, kurai ir noteikts tirgus statuss, līdz izsniegtās speciālās atļaujas (licences) vai izziņas derīguma termiņa beigām. Sākot ar 2003.gada 1.novembri, speciālās atļaujas (licences) vai izziņas komercdarbībai ar tabakas izstrādājumiem teritorijā, kurai ir noteikts tirgus statuss, netiek izsniegtas vai pārreģistrētas."
Likumprojekta Grozījumi likumā Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu
ANOTĀCIJA
I Kādēļ tiesību akts vajadzīgs |
||||||
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likuma Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu 7.pants nosaka vairākus ierobežojumus tabakas izstrādājumu realizācijai, neparedzot ierobežojumus tabakas izstrādājumu realizācijai teritorijās, kurām noteikts tirgus statuss. No kopējā cigarešu mazumtirdzniecības apjoma tikai aptuveni 10-15% tiek realizēti tirgos (Ekonomikas ministrijas sniegtā informācija). Vienlaikus tirgu teritorijās izplatīta ir tirdzniecība neatļautās vietās Sodu reģistra informācija norāda, ka Latvijas pilsētu un rajonu tirgos reģistrēto administratīvo pārkāpumu par alkoholisko dzērienu, spirta un tabakas izstrādājumu realizāciju neatļautās vietās (Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 155.3 pants) skaits 2003.gada 1.pusgadā sasniedzis 2002.gadā reģistrēto pārkāpumu skaitu 2002.gadā reģistrēti 230 pārkāpumi, 2003.gada 1.pusgadā reģistrēti 236 administratīvie pārkāpumi par alkoholisko dzērienu, spirta un tabakas izstrādājumu tirdzniecību neatļautās vietās. Par tabakas izstrādājumu uzglabāšanas un realizācijas noteikumu pārkāpšanu (pēc Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 166.20 panta) 1/3 administratīvo pārkāpumu tiek reģistrēti Latvijas pilsētu un rajonu tirgos, turklāt administratīvo pārkāpumu skaits pieaug tā 2002.gadā kopumā Latvijas pilsētu un rajonu tirgos reģistrēts 31 pārkāpums, bet 2003.gada 1.pusgadā - jau 24 pārkāpumi. |
|||||
Tiesību akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz aizliegt tabakas izstrādājumu realizāciju teritorijās, kurām ir piešķirts tirgus statuss. Var prognozēt, ka šādi tiktu:
Līdzīgs aizliegums tirgu teritorijās nodarboties ar komercdarbību alkohola aprites jomā ir spēkā no 1999.gada 17.februāra saskaņā ar grozījumiem Alkohola aprites likumā. Saskaņā ar Finanšu ministrijas sniegto informāciju, tobrīd alkoholisko dzērienu kopējā realizācija samazinājās par 4%, salīdzinot ar 1998.gada martu (iepriekšējais gads), un par 35%, salīdzinot ar 1999.gada februāri (iepriekšējais mēnesis), bet jau nākamajos mēnešos bija vērojams kopējais realizācijas pieaugums. Var secināt, ka ierobežojumi nav devuši būtisku iespaidu uz legālā alkohola aprites rādītājiem. Tomēr jāatzīmē, ka 1999.gadā vairākkārt mainījās akcīzes nodokļa likmes alkoholiskajiem dzērieniem, tādējādi nav iespējams vērtēt toreizējo aizlieguma ietekmi un izmantot to salīdzinot un prognozējot šī likumprojekta ietekmi, un tādējādi iespējams, ka tabakas izstrādājumu realizācijas apjomi varētu arī samazināties. Atbilstoši tiesiskās paļāvības principam ir noteikts pārejas periods. Paredzēts atļaut tabakas izstrādājumu tirdzniecību tirgus teritorijās pēc likuma grozījumu stāšanās spēkā juridiskām personām, kuras saņēmušas licenci komercdarbībai ar tabakas izstrādājumiem vai izziņu tabakas izstrādājumu mazumtirdzniecībai, līdz izsniegto atļauju derīguma termiņa beigām. |
|||||
II Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Likums aizliegs juridiskām personām, kuras pašlaik nodarbojas ar tabakas izstrādājumu realizāciju tirgus teritorijās, turpināt tabakas izstrādājumu realizāciju. Komersanti varēs turpināt tabakas izstrādājumu realizāciju citās teritorijās, kurās tā nav aizliegta. |
|||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
||||||
3.Sociālo seku izvērtējums |
Latvijā ir visai augsts smēķējošo skaits saskaņā ar Veselības ministrijas sniegto informāciju (FINBALT, 2002) Latvijā smēķē 51%vīriešu un 19% sieviešu, salīdzinoši Zviedrijā smēķē tikai 17.4% vīriešu un 20.5% sieviešu. Likumprojektam iespējamas netiešas sociālas sekas, jo aizliedzot tabakas izstrādājumu tirdzniecību tirgos, samazināsies to pieejamība, un var cerēt uz tabakas izstrādājumu pieprasījuma samazinājumu. Sevišķi tabakas izstrādājumu pieejamība samazinātos bērniem līdz 18 gadu vecumam, un varētu prognozēt, ka smēķējošo un no jauna smēķēšanu uzsākušo jauniešu skaits varētu nepalielināties vai pat samazināties. |
|||||
4. Ietekme uz vidi |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
III Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem tūkst. Ls |
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
3. Finansiālā ietekme |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
4.Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
IV Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||
Kādi normatīvie akti- likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Papildus normatīvo aktu izdošana nav nepieciešama. |
|||||
V Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
3. Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienas tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
VI Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas 2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Likumprojekta izstrādes gaitā notikušas konsultācijas ar Latvijas Tirgotāju asociāciju un Latvijas Tirgu savienību. Latvijas Tirgotāju asociācija atbalsta grozījumu veikšanu likumā. No Latvijas Tirgu savienības atzinums par likumprojektu netika saņemts. Par likumprojektu viedokli izteica akciju sabiedrība Rīgas Centrāltirgus, kas neatbalsta tabakas izstrādājumu realizācijas aizliegumu tirgu teritorijās un norāda, ka šāds lēmums a/s Rīgas Centrāltirgus nodarītu zaudējumus ~ 36 600 Ls gadā. Viedokli izteikusi ir arī Latvijas ražotāju un tirgotāju kopiena, kura likumprojekta virzību neatbalsta. |
|||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi pagaidām nav veikti. Tos plānots veikt, atbilstoši likumprojekta virzībai. |
|||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||
VII Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde |
||||||
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinās esošo institūciju funkcijas. |
Jaunas valsts institūcijas netiks radītas un netiks paplašinātas esošo institūciju funkcijas. |
|||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu
|
Normatīvais akts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis. Atbilstoši likumprojekta virzībai plānots veikt sabiedrības informēšanas pasākumus. |
|||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt līdzšinējā kārtībā. |