Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu"
Izdarīt likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 22.nr.; 1998, 15.nr.; 1999, 24.nr.; 2001, 15., 17.nr.; 2002, 14.nr.; 2003, 9.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā likumā vārdu "finansu" ar vārdu "finanšu".
2. Papildināt 5.panta pirmo daļu aiz vārdiem "slimības pabalstu" ar vārdiem "personas, kuras saņem bērna aprūpes pabalstu".
3. 6.pantā:
papildināt ceturto daļu ar 7.punktu šādā redakcijā:
"7) personas, kuras saņem bērna aprūpes pabalstu.";
papildināt piekto daļu ar 4.punktu šādā redakcijā:
"4) personas, kuras saņem bērna aprūpes pabalstu."
4. 19.pantā:
aizstāt 1.punktā skaitļus un vārdus "1., 2. un 6.punktā" ar skaitļiem un vārdiem "1., 2., 6. un 7.punktā";
aizstāt 2.punktā skaitļus un vārdus "1. un 2.punktā" ar skaitļiem un vārdiem "1., 2. un 4.punktā".
Likums stājas spēkā 2004.gada 1.janvārī.
Īpašu uzdevumu ministrs
bērnu un ģimenes lietās
A.Baštiks
Likumprojekta Grozījumi likumā Par valsts sociālo apdrošināšanu anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Civillikuma 162.panta otrā daļa paredz, ka nepilngadīgu bērnu var adoptēt, ja pirms adopcijas apstiprināšanas viņš ir atradies adoptētāja aprūpē un uzraudzībā. Ministru kabineta 2003.gada 11.marta noteikumu Nr.111 Adopcijas kārtība 25.punkts paredz, ja adoptētājs ņem bērnu aprūpē, adoptētāja dzīvesvietas bāriņtiesa (pagasttiesa) nekavējoties lemj par bērna aprūpes kārtību. Bērnu adoptētāja aprūpē var nodot uz laiku līdz sešiem mēnešiem. Saskaņā ar minēto noteikumu 35.punktu adoptētājs var lūgt savas dzīvesvietas bāriņtiesu (pagasttiesu) pagarināt aprūpes termiņu līdz adopcijas apstiprināšanai tiesā. Likums Par valsts sociālo apdrošināšanu neparedz, ka persona, kas atrodas bērna aprūpes atvaļinājumā, ir pakļauta obligātajai sociālajai apdrošināšanai. Deklarācijas par Einara Repšes vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 12.3.apakšpunkts paredz, ka Ministru kabinets veicinās pāreju no bērnu namiem uz ģimenes veida aprūpi, lai radītu bērniem ģimenisku vidi. 2002.gadā Latvijā notika 30 vietējās adopcijas. Pieņemot likumprojektu, ir plānots veicināt vietējo adopciju skaita palielināšanos. |
||||||||||||
2. Tiesību akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz, ka persona, kas atrodas bērna aprūpes atvaļinājumā, ir pakļauta obligātajai sociālajai apdrošināšanai. Par personām, kuras atrodas bērna kopšanas atvaļinājumā, no valsts pamatbudžeta turpmāk tiks veiktas sociālās apdrošināšanas iemaksas pensiju apdrošināšanai un apdrošināšanai pret bezdarbu. |
||||||||||||
3. Cita informācija |
Paredzēts, ka likumprojekts stājas spēkā 2004.gada 1.janvārī. |
||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Bērna aprūpes laiks tiks ieskaitīts personas apdrošināšanas stāžā, nodrošinot personai sociālās garantijas. |
||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst. Ls) |
|||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||||
1.Izmaiņas budžeta ieņēmumos (sociālās apdrošināšanas speciālais budžets) |
Paredzēts, ka likumprojekts stājas spēkā 2004. |
7.0 |
8.8 |
10.5 |
10.5 |
||||||||
2.Izmaiņas budžeta izdevumos (Sekretariāta valsts pamatbudžets) |
2004.gada budceta projektā ir paredzēti līdzekļi. |
7.0 |
8.8 |
10.5 |
10.5 |
||||||||
3.Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4.Prognozējošie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
||||||||
5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Paredzēts, ka likumprojekts stājas spēkā 2004. 2004.gada budžeta projektā ir paredzēti līdzekļi. |
Personu, kas atrodas bērna aprūpes atvaļinājumā, pensiju apdrošināšanai nepieciešamie līdzekļi - 50Ls * 80 personas * 8 mēneši * 20% = 6 400 lati, bet apdrošināšanai pret bezdarbu nepieciešamie līdzekļi 50 Ls * 80 personas * 8 mēneši * 1,94% sociālās apdrošināšanas iemaksu likme apdrošināšanai pret bezdarbu 2003.gadā) = 620.80 lati. Kopā 7 020.80 lati. |
Personu, kas atrodas bērna aprūpes atvaļinājumā, pensiju apdrošināšanai nepieciešamie līdzekļi - 50Ls * 100 personas * 8 mēneši * 20% = 8 000 lati, bet apdrošināšanai pret bezdarbu nepieciešamie līdzekļi 50 Ls * 100 personas * 8 mēneši * 1,94% sociālās apdrošināšanas iemaksu likme apdrošināšanai pret bezdarbu 2003.gadā) = 776.00 lati. Kopā 8 776.00 lati. |
Personu, kas atrodas bērna aprūpes atvaļinājumā, pensiju apdrošināšanai nepieciešamie līdzekļi - 50Ls * 120 personas * 8 mēneši * 20% = 9 600 lati, bet apdrošināšanai pret bezdarbu nepieciešamie līdzekļi 50 Ls * 120 personas * 8 mēneši * 1,94% sociālās apdrošināšanas iemaksu likme apdrošināšanai pret bezdarbu 2003.gadā) = 931.20 lati. Kopā 10 531.20 lati. |
Personu, kas atrodas bērna aprūpes atvaļinājumā, pensiju apdrošināša-nai nepieciešamie līdzekļi - 50Ls * 120 personas * 8 mēneši * 20% = 9 600 lati, bet apdrošināšanai pret bezdarbu nepieciešamie līdzekļi 50 Ls * 120 personas * 8 mēneši * 1,94% sociālās apdrošināšanas iemaksu likme apdrošināšanai pret bezdarbu 2003.gadā) = 931.2 lati. Kopā 10 531.20 lati. |
||||||||
6. Cita informācija |
Likumprojekts ir saistīts ar likumprojektiem Grozījumi valsts sociālo pabalstu likumā, Grozījumi Darba likumā un Grozījumi likumā Par maternitātes un slimības apdrošināšanu, kas tiek virzīti vienlaicīgi ar šo likumprojektu. Paredzēts, ka visi likumprojekti stājas spēkā 2004.gada 1.janvārī. Finansiālā ietekme: 2004.gadā ir -102,4 (tūkst.), minētie līdzekļi 2004.gadam ir piešķirti, 2005.gadā -25,6 (tūkst.), 2006.gadā -51,2(tūkst.), vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada -51,2(tūkst.). Lai par personām, kuras atrodas bērna aprūpes atvaļinājumā, veiktu valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas no valsts pamatbudžeta 2004.gadā ir nepieciešami Ls 7 020.80 lati, kas tiks segti no Sekretariāta valsts pamatbudžeta, tos ieskaitot sociālās apdrošināšanas speciālajā budžetā. Finanšu ministrija saskaņo likumprojektu ar nosacījumu, ka pēc likumprojekta akceptēšanas Ministru kabinetā Īpašu uzdevumu ministra bērnu un ģimenes lietās sekretariāts un Labklājības ministrija iesniedz priekšlikumus likumprojektā Par valsts budžetu 2004.gadam līdz likumprojekta Par valsts budžetu 2004.gadam izskatīšanai Saeimā II lasījumā. |
||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Šā likuma ieviešanai papildus nepieciešami normatīvie akti: 1. Ir izstrādāti un vienlaicīgi tiek virzīti Grozījumi Darba likumā. Minētie grozījumi paredz ieviest jaunu atvaļinājuma veidu - bērna aprūpes atvaļinājums. 2. Ir izstrādāti un vienlaicīgi tiek virzīti Grozījumi valsts sociālo pabalstu likumā, paredzot jaunus pabalsta veidus: bērna aprūpes pabalstu un vienreizējo bērna adopcijas pabalstu. 3. Ir izstrādāti un vienlaicīgi tiek virzīti Grozījumi likumā Par maternitātes un slimību apdrošināšanu, izslēdzot 7.pantu. 4. Ministru kabinetam ir jāizstrādā un jāpieņem Ministru kabineta noteikumi par bērna aprūpes pabalsta apmēru, pārskatīšanas kārtību, kā arī piešķiršanas un izmaksas kārtību. 5. Ministru kabinetam ir jāizstrādā un jāpieņem Ministru kabineta noteikumi par bērna adopcijas pabalsta apmēru, pārskatīšanas kārtību, kā arī piešķiršanas un izmaksas kārtību. 6. Ministru kabinetam atbilstoši iepriekšminētajiem normatīvo aktu grozījumiem ir jāprecizē Ministru kabineta 2001.gada 5.jūnija noteikumi Nr.230 Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no valsts pamatbudžeta un valsts sociālās apdrošināšanas speciālajiem budžetiem. |
||||||||||||
2. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||||
Attiecīgie Eiropas savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
2.tabula |
|||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
||||||||||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Ar Latvijas Darba devēju konfederāciju |
||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas Darba devēju konfederācija atbalsta likumprojektā tālāko virzību. |
||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Pasākumi nav veikti. |
||||||||||||
4.Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||||||
1.Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpildi nodrošinās Īpašu uzdevumu ministra bērnu un ģimenes lietās sekretariāts. |
||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Laikraksts ''Latvijas Vēstnesis'', Normatīvo aktu informācijas sistēma (NAIS), mājas lapa: www.bm.gov.lv; preses relīzes; preses konference; informācijas sniegšana plašsaziņas līdzekļos. |
||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Īpašu uzdevumu ministrs
bērnu un ģimenes lietās A.Baštiks
Sekretariāta vadītāja v.i. |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|||
I.Liepa |
I.Zute |
I.Kacoka |
L.Liepiņa |
00.00.00 0:00
L.Liepiņa, 7356488; livija.liepina@bm.gov.lv