LATVIJAS REPUBLIKAS SAEIMA

BUDŽETA UN FINANŠU (NODOKĻU) KOMISIJA

Jēkaba iela 10/12, Rīga, LV 1811, Latvija, tālr. 708 7318,

fakss 708 7317

_____________________________________________________________________

Rīga

2003. gada _____. oktobrī

Nr.9/2-

Saeimas Prezidijam

 

Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 51. pantu Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija lūdz izdarīt izmaiņas Saeimas 2003. gada 23. oktobra sēdes darba kārtībā, iekļaujot I. sadaļas “Prezidija ziņojumi” daļā “Par iesniegtajiem likumprojektiem” Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas izstrādātā likumprojekta “Grozījumi likumā “Par dabas resursu nodokli”” nodošanu komisijām.

 

Pielikumā: 1. likumprojekts “Grozījumi likumā “Par dabas resursu

nodokli””;

2. likumprojekta “Grozījumi likumā “Par dabas resursu

nodokli”” anotācija.

 

 

 

Ar cieņu,

komisijas priekšsēdētāja B. Brigmane

 

 

 

 

Likumprojekts

 

Grozījumi likumā “Par dabas resursu nodokli”

Izdarīt likumā “Par dabas resursu nodokli” (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 22.nr.; 1997, 3.nr.; 2000, 10.nr.; 2002, 3.nr.) šādus grozījumus:

1.Aizstāt visā likumā vārdu “finansu” ar vārdu “finanšu”.

2.Aizstāt visā likumā un 1. pielikumā vārdus “Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija” (attiecīgā locījumā) ar vārdiem “Vides ministrija” (attiecīgā locījumā).

3. Izteikt 3.pantu šādā redakcijā:

“(1) Visi no nodokļa maksājumiem iegūtie līdzekļi izmantojami tikai tādu pasākumu un projektu finansēšanai, kas saistīti ar vides aizsardzību, bioloģiskās daudzveidības saglabāšanu, vides monitoringu, vides aizsardzības iestāžu veiktspējas stiprināšanu, vides izglītību un saziņu, atkritumu apsaimniekošanu, radioaktīvo atkritumu pārvaldību, dabas resursu izpēti vai atjaunošanu.

(2) Nodokļa ieņēmumi tiek ieskaitīti valsts pamatbudžetā un pašvaldību vides aizsardzības speciālajos budžetos atbilstoši šā likuma 11. pantā noteiktajam sadalījumam.  Ministru kabinets, iesniedzot Saeimā gadskārtējā valsts budžeta likumprojektu (likumprojektu paketi), valsts budžeta programmas “Latvijas vides aizsardzības fonds” (turpmāk – fonds) finansējumu paredz ne mazāku kā iepriekšējā budžeta gadā.”

4. Papildināt likumu ar 3.1 pantu šādā redakcijā:

“3.1 pants. Fonda finansējuma izlietojums

(1) Fonda finansējuma izlietojumu nosaka Latvijas vides aizsardzības fonda padome (turpmāk – fonda padome). Vides ministrs izveido fonda padomi, apstiprina tās nolikumu un personālsastāvu. Vides ministrs ir fonda padomes priekšsēdētājs.

(2) Fonda līdzekļu turētājs ir Latvijas vides aizsardzības fonda administrācija (turpmāk- fonda administrācija). Fonda administrācija ir Vides ministrijas pakļautībā esoša valsts pārvaldes iestāde. Ministru kabinets apstiprina fonda administrācijas nolikumu.

(3) Atklātuma nodrošināšanai fonda finansējuma izlietojumam vides ministrs izveido fonda konsultatīvo padomi (turpmāk - konsultatīvā padome). Vides ministrs apstiprina konsultatīvās padomes nolikumu un personālsastāvu. Konsultatīvās padomes lēmumiem ir ieteikuma raksturs.”

5.10. pantā:

papildināt otrās daļas otro teikumu pēc vārda “datumam” ar vārdiem “papīra vai elektroniskā formātā”.

6. 11.pantā:

izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:

“(1) Nodokļa maksājumus par dabas resursu ieguvi un lietošanu vai vides piesārņošanu, izņemot šā panta ceturtajā daļā minēto gadījumu, limitos noteiktajos apjomos ieskaita:

1) 40 procentus – valsts pamatbudžetā;

2) 60 procentus – tās pašvaldības vides aizsardzības speciālajā budžetā, kuras teritorijā tiek veikta attiecīgā darbība.”;

aizstāt trešās daļas pirmajā punktā, piektajā un sestajā daļā vārdus “valsts vides aizsardzības speciālajā budžetā” ar vārdiem “valsts pamatbudžetā”.

7. Aizstāt 16 panta otrajā daļā vārdus “no valsts vides aizsardzības speciālā budžeta” ar vārdiem “no valsts pamatbudžeta”.

8. Aizstāt 16.1 pantā vārdus “vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra” ar vārdiem “vides ministra”.

9.Aizstāt 17. panta trešajā, ceturtajā un piektajā daļā vārdus “valsts vides aizsardzības speciālais budžets” (attiecīgā locījumā) ar vārdiem “valsts pamatbudžets” (attiecīgā locījumā).

10. Papildināt Pārejas noteikumus ar 6. punktu šādā redakcijā:

“ 6. Līdz jaunu Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai , bet ne ilgāk kā līdz 2004. gada 1.jūnijam, spēkā ir Ministru kabineta 2002. gada 18. jūnija noteikumi Nr. 244 “Dabas resursu nodokļa aprēķināšanas un maksāšanas kārtība”, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.”

11. Likuma 9.pielikumā:

izteikt pielikuma nosaukumu šādā redakcijā:

“Nodokļa likmes par radioaktīvām vielām”;

aizstāt tabulas 1., 2., 3. un 4. rindā skaitli “1012” ar skaitli “10 12”;

aizstāt tabulas 3., 4., 5. un 6. rindā skaitli “109” ar skaitli “109”;

aizstāt tabulas 5. un 6. rindā skaitli “106” ar skaitli “106”.

Pārejas noteikumi

1. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē likums “Par Latvijas vides aizsardzības fonda padomi” (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1999, 9.nr.; 2001, 23.nr.).

2. Līdz 2004. gada 1.janvārim tiek likvidēta Vides ministrijas pakļautībā esoša valsts institūcija Latvijas vides aizsardzības fonds un izveidota Latvijas vides aizsardzības fonda administrācija. Latvijas vides aizsardzības fonda administrācija ir Latvijas vides aizsardzības fonda saistību, mantas un finanšu līdzekļu pārņēmējs.

3. Līdz 2004. gada 1.janvārim Ministru kabinets izdod šā likuma 3.1 panta otrajā daļā minētos noteikumus.

Likums stājas spēkā ar 2004.gada 1.janvāri.

 

 

 

Likumprojekta

“Grozījumi likumā “Par dabas resursu nodokli””

Anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Šobrīd likums “Par dabas resursu nodokli” paredz ieņēmumus no dabas resursu nodokļa maksājumiem sadalīt starp valsts vides aizsardzības speciālo budžetu un pašvaldību vides aizsardzības speciālajiem budžetiem.

Ministru kabinets, iesniedzot 2004.gada budžeta likumprojektu paketi Saeimā, paredz likvidēt valsts speciālos budžetus, iekļaujot tos valsts pamatbudžetā un to, ka nozares ministra kompetencē ir arī noteikt līdzekļu sadalījumu un lēmumu pieņemšanas kārtību. Tas tika noteikts Ministru kabineta iesniegtajā likumprojektā “Grozījumi likumā “Par dabas resursu nodokli”” (reģ.nr. 346), vienlaicīgi šajā likumprojektā ietverot arī normas par lietotu automobīļu apsaimniekošanu un citas normas (to izskatīšana jāsaista ar citu komisiju kompetencē esošu likumprojektu izskatīšanu). Lai ar budžetu saistītās normas varētu stāties spēkā 2004.gada 1.janvārī, komisija tās iestrādāja jaunā likumprojektā.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Likumprojekts nosaka valsts pamatbudžetā iekļaujamā valsts vides aizsardzības speciālā budžeta līdzekļu pārvaldīšanas un lēmumu pieņemšanas kārtību. Likumprojekts izstrādāts, lai skaidri noteiktu valsts pamatbudžetā iekļaujamā valsts vides aizsardzības speciālā budžeta līdzekļu pārvaldīšanas kārtību.

 

II. Kāda var būt normatīvā akta

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts būtiski neietekmēs Latvijas uzņēmējdarbību.

Realizējot likumprojektu, tiks realizēts pārskatāmības un caurspīdīguma princips valsts budžeta līdzekļu izlietošanā.

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts šo jomu neskar

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekta prasību ieviešana pozitīvi ietekmēs vidi, jo tiks veicināta vides aizsardzības projektu un pasākumu realizācija.

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Nepieciešams izstrādāt un izdot jaunus Ministru kabineta noteikumus – Latvijas vides aizsardzības fonda administrācijas nolikumu.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1.Saistības pret Eiropas Savienību

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Nav notikusi

2. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas.

VII . Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Likuma izpildes rezultātā tiek radīta Latvijas vides aizsardzības fonda administrācija un likvidēts Latvijas vides aizsardzības fonds.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likumprojekts tiks ievietots Vides ministrijas interneta mājas lapā, publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” un būs pieejams normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS).

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds var aizstāvēt savas tiesības Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

 

Komisijas priekšsēdētāja

B.Brigmane