Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par zvērinātiem revidentiem"
Izdarīt likumā "Par zvērinātiem revidentiem" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 12.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā likumā vārdu "finansu" ar vārdu "finanšu".
2. 1.pantā:
izteikt 1.punktu šādā redakcijā:
"
1) atzinums zvērināta revidenta ziņojuma neatņemama daļa, kurā skaidri izteikts viedoklis par to, vai gada pārskatā, arī konsolidētajā gada pārskatā, ietvertie finanšu pārskati sniedz patiesu un skaidru priekšstatu par attiecīgā klienta finansiālo stāvokli, peļņu vai zaudējumiem un naudas plūsmu saskaņā ar attiecīgajiem finanšu pārskatu sastādīšanas principiem (standartiem) un atbilst normatīvajiem aktiem. Var būt atzinums bez iebildēm, atzinums ar iebildēm un negatīvs atzinums;";
izteikt 7.punktu šādā redakcijā:
"7) revidenta ziņojums zvērināta revidenta sagatavots dokuments, kas sastāv no:
a) ievada, kurā identificēti revidētie finanšu pārskati un ietvertas ziņas par klienta un zvērināta revidenta atbildību,
b) veiktā revīzijas darba apjoma apraksta un atsauces uz revīzijā ievērotajiem revīzijas standartiem,
c) zvērināta revidenta atzinuma vai atteikuma sniegt atzinumu,
d) norādījuma uz visiem apstākļiem, kuriem zvērināts revidents vēlas pievērst uzmanību,
e) zvērināta revidenta viedokļa par to, vai vadības ziņojums atbilst finanšu pārskatiem, bet attiecīgos gadījumos , vai konsolidētais ziņojums atbilst konsolidētajiem finanšu pārskatiem;";
papildināt pantu ar 12.punktu šādā redakcijā:
"12) Latvijā atzītie starptautiskie revīzijas standarti Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas apstiprināti Starptautiskās grāmatvežu federācijas izdotie starptautiskie revīzijas standarti."
3. 10.pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdus "Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas noteiktajā kārtībā" ar vārdiem "Ministru kabineta noteiktajā kārtībā";
aizstāt otrajā daļā vārdus "Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas" ar vārdiem "Ministru kabineta";
papildināt sesto daļu aiz vārda "valde" ar vārdiem "pēc saskaņošanas ar Finanšu ministriju".
4. Papildināt 11.panta trešo daļu aiz vārda "valde" ar vārdiem "pēc saskaņošanas ar Finanšu ministriju".
5. Papildināt 12.panta otro daļu aiz vārda "asociācija" ar vārdiem "pēc saskaņošanas ar Finanšu ministriju".
6. Papildināt 15.panta ceturto daļu aiz vārda "sūdzību" ar vārdiem "atbildīgajai Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas pastāvīgajai komitejai".
7. Izteikt 17.panta otrās daļas 2.punktu šādā redakcijā:
"2) pārkāpušas šā likuma, Latvijā atzīto starptautisko revīzijas standartu, zvērinātu revidentu profesionālo darbību reglamentējošo norādījumu prasības vai nav ievērojušas profesionālās ētikas kodeksa normas."
8. Izteikt 18.panta otrās daļas 2.punktu šādā redakcijā:
"2) atkārtoti pārkāpušas šā likuma vai citu zvērinātu revidentu profesionālo darbību reglamentējošo normatīvo aktu, norādījumu un Latvijā atzīto starptautisko revīzijas standartu prasības vai nav ievērojušas profesionālās ētikas kodeksa normas vai kuru izdarītais pārkāpums vai uzlikto pienākumu nepildīšana nav savienojama ar zvērināta revidenta darbību."
9. 22.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Lai saņemtu licenci, tās pieprasītājs zvērinātu revidentu komercsabiedrība iesniedz Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijā licences pieteikumu un citus Ministru kabineta noteiktos dokumentus. Dokumentu iesniegšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.";
izslēgt trešo daļu;
papildināt ceturto daļu ar teikumu šādā redakcijā:
"Maksas apmēru Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija saskaņo ar Finanšu ministriju."
10. Izslēgt 23.panta sesto daļu.
11. Papildināt 27.panta otro teikumu aiz vārdiem "trešajā daļā" ar vārdiem "un likumā "Par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu"".
12. Papildināt 28.pantaā pirmo daļu aiz vārda "noteikumiem" ar vārdiem "ievērojot Latvijā atzīto starptautisko revīzijas standartu prasības".
13. Papildināt 34.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Revīzijas darba dokumenti ir pieejami revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroles vajadzībām. Uz personām, kas veic revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroli, attiecas tās pašas konfidencialitātes prasības, kas attiecas uz zvērinātu revidentu."
14. Papildināt VII nodaļu ar 35.1 pantu šādā redakcijā:
"35.1 pants. Revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontrole
(1)
(2) Revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontrolei ne retāk kā reizi piecos gados ir pakļautas visas zvērinātu revidentu komercsabiedrības un zvērināti revidenti, kuri veic profesionālo darbību kā individuālie komersanti vai pašnodarbinātas personas.
(3) Revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroli veic saskaņā ar nolikumu, ko pēc saskaņošanas ar Finanšu ministriju apstiprina Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija."
15. Izslēgt 36.panta otrās daļas otro teikumu.
16. Izteikt 37.pantu šādā redakcijā:
"37.pants. Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas valstiskā uzraudzība
(1) Jautājumos, kas saistīti ar zvērinātu revidentu sertificēšanu, zvērinātu revidentu komercsabiedrību licencēšanu un citiem ar šo likumu Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijai deleģētajiem uzdevumiem, Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija atrodas Finanšu ministrijas pārraudzībā.
(2) Finanšu ministrijas pilnvarotie pārstāvji ir tiesīgi piedalīties Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas kopsapulcēs, valdes sēdēs un komisiju sēdēs, kā arī iepazīties ar asociācijas pieņemtajiem lēmumiem.
(3) Finanšu ministrijas pilnvarotajiem pārstāvjiem ir tiesības pieprasīt no Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas visas ziņas, dokumentus un paskaidrojumus, kas nepieciešami pārraudzības nodrošināšanai."
17. Izteikt IX nodaļas nosaukumu šādā redakcijā:
"IX nodaļa
Atbildība, sūdzību un strīdu izskatīšanas kārtība".
18. Izslēgt 38. un 39.pantu.
19. Izteikt 40.pantu šādā redakcijā:
"40.pants. Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas lēmumu apstrīdēšana un pārsūdzēšana
(1) Sūdzības par Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas nelikumīgu vai statūtiem neatbilstošu darbību izskata tiesa.
(2) Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas lēmumus, kas saistīti ar zvērinātu revidentu sertificēšanu, zvērinātu revidentu komercsabiedrību licencēšanu un citiem šajā likumā tai deleģētajiem uzdevumiem, var apstrīdēt Finanšu ministrijā. Finanšu ministrijas lēmumu likumā noteiktajā kārtībā var pārsūdzēt tiesā."
20. Papildināt likumu ar informatīvu atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:
"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no direktīvām 84/253/EEC, 89/48/EEC un 95/26/EEC."
Finanšu ministra vietā
vides ministrs
R.Vējonis
Likumprojekta
Grozījumi likumā Par zvērinātiem revidentiem
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likumprojekts sagatavots, lai izpildītu Ministru prezidenta 2003.gada 30.aprīļa rezolūcijā Nr.12/SAN-1261 attiecībā uz Ministru kabineta 2003.gada 26.februāra rīkojuma Nr.129 Par Valsts pārvaldes iekārtas likuma ieviešanas plānu 8.punktā doto uzdevumu, nosakot Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas (turpmāk LZRA) darbības uzraudzības kārtību. Likuma Par zvērinātiem revidentiem pamats ir ES Padomes 1984.gada 10.aprīļa Astotā direktīva 84/253/EEC, kas nosaka arī to, ka fiziskās un juridiskās personas, kas atbildīgas par grāmatvedības dokumentu ar likumu noteikto revīziju veikšanu, drīkst apstiprināt tikai dalībvalsts pilnvarota institūcija, kas var būt arī profesionāla asociācija (direktīvas 2.panta otrā daļa). Tomēr likuma pašreizējā redakcija attiecībā uz LZRA darbības uzraudzību neatbilst Valsts pārvaldes iekārtas likuma prasībām attiecībā uz valsts pārvaldes uzdevumu deleģēšanu pilnvarotajai personai, jo pašlaik likums paredz, ka LZRA - neatkarīga profesionāla korporācija patstāvīgi un bez saskaņošanas ar valsts iestādi: - nosaka pretendentu (fizisko un juridisko personu) sertifikāta vai licences pieteikuma un dokumentu iesniegšanas un izskatīšanas kārtību, kā arī maksas apmēru un maksāšanas kārtību; - apstiprina fizisko personu kvalifikācijas eksāmenu nolikumu, kā arī eksāmenu dalībmaksas apmēru un maksāšanas kārtību; - nosaka disciplinārlietu izskatīšanas un sodu piemērošanas kārtību; - izsniedz vai anulē sertifikātu vai licenci, vai aptur tā darbību. Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likumam attiecībā uz valsts pārvaldes uzdevumu deleģēšanu likums paredz konkrētu valsts atbildību par pilnvarotās personas darbību valsts vārdā un valsts atbildību gadījumos, ja pilnvarotās personas darbība ir nodarījusi zaudējumus privātpersonai. Pašreizējā kārtība, kad valstiskās uzraudzības veikšanai pār LZRA atbilstību šā likuma prasībām Finanšu ministrija ieceļ 3 pilnvarotus pārstāvjus, kuriem ir tiesības piedalīties bez balsstiesībām šīs asociācijas kopsapulcēs un valdes sēdēs, kā arī iepazīties ar tās pieņemtajiem lēmumiem, nenodrošina iespējas Finanšu ministrijai ietekmēt LZRA, ja tiktu konstatēts, ka tā darbojas prettiesiski vai valsts vārdā izdod prettiesiskus lēmumus. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts ir izstrādāts galvenokārt, lai likumu Par zvērinātiem revidentiem saskaņotu ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, pilnveidojot LZRA darbības uzraudzības kārtību (likumprojektā paredzētie likuma 10., 11., 12., 17., 18., 22., 23., 37., 38., 39 un 40.panta grozījumi). Papildu minētajam, likumprojekts ietver arī citus likuma grozījumus, kas nepieciešami, lai: - ietvertu likumā Eiropas Komisijas izdotās rekomendācijas attiecībā uz revīziju kvalitātes kontroli un zvērinātu revidentu neatkarības nodrošināšanu (likumprojektā paredzētie likuma 34.un 36.panta grozījumi, 351.pants); - precizētu noteikumus attiecībā uz revīzijas standartiem un noteiktu institūciju, kura ir tiesīga tos apstiprināt (likumprojektā paredzētie likuma 1.un 28.panta grozījumi). |
3. Cita informācija |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts novērš likuma Par zvērinātiem revidentiem neatbilstību Valsts pārvaldes iekārtas likumam. Likumprojekta pieņemšanas rezultātā palielināsies LZRA uzraudzība un attiecīgi privātpersonu tiesību aizsardzība attiecībā uz LZRA deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu. Likumprojekta pieņemšanas rezultātā, ievērojot tajā paredzētos revīziju kvalitātes kontroles noteikumus, palielināsies ārvalstu investoru un citu gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu lietotāju pārliecība par šajos pārskatos ietvertās informācijas ticamību. Likumprojekta pieņemšana neietekmēs valsts uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) izmaksas. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
(tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
|||||
3. Finansiālā ietekme |
|||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
|||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
|||||
6. Cita informācija |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojektā paredzēts, ka Ministru kabinets izdos noteikumus par pieteikuma un citu dokumentu iesniegšanas kārtību zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenu kārtošanai, kā arī zvērinātu revidentu komercsabiedrības licences saņemšanai. Normatīvā akta projektu (projektus) paredzēts sagatavot un iesniegt Ministru kabinetā izskatīšanai ne vēlāk kā Ministru kabineta kārtības ruļļa 219.punktā noteiktajā termiņā (divu mēnešu laikā no likuma pieņemšanas/spēkā stāšanās dienas). |
2. Cita informācija |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts atbilst Latvijas saistībām, ko tā uzņēmusies, 1995.gadā Luksemburgā parakstot Eiropas līgumu par asociācijas izveidošanu starp Eiropas Kopienām un to Dalībvalstīm no vienas puses un Latvijas Republiku no otras puses. Likumprojekts ir saskaņots ar Padomes 1984.gada 10.aprīļa Astoto direktīvu Par personu apstiprināšanu, kas atbildīgas par grāmatvedības dokumentu ar likumu noteikto revīziju veikšanu 84/253/EEC (OJ No L 126 p.20, 1984/05/12). Likumprojekta sagatavošanā ir ņemtas vērā Eiropas Komisijas 2000.gada 15.novembra un 2002.gada 16.maija rekomendācijas 2001/256/EC (OJ No L 091 p.91, 2001/03/31) un 2002/591/EC (OJ No L 191 p.22, 2002/07/19) attiecībā uz revīziju kvalitātes kontroli un zvērinātu revidentu neatkarības nodrošināšanu. |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts atbilst Latvijas saistībām, ko tā uzņēmusies, 1998.gadā parakstot protokolu par Latvijas pievienošanos Marakešas līgumam par PTO izveidošanu. |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likums Par zvērinātiem revidentiem ir saskaņots ar ES Padomes 1984.gada 10.aprīļa Astoto direktīvu 84/253/EEC (OJ No L 126 p.20, 1984/05/12) par personu apstiprināšanu grāmatvedības dokumentu obligāto revīziju veikšanu. |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
Projekta 15.pants: likuma 38.panta otrā daļa |
Direktīvas 84/253/EEC 26.pants |
Atbilst |
|
5. Cita informācija |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Likumprojektu sagatavoja ar finanšu ministra rīkojumu izveidota darba grupa, kuras sastāvā bija Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas pārstāvji. |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas pārstāvju priekšlikumi likumprojekta sagatavošanas procesā ir ņemti vērā. |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Informācija par likumprojektu tiks sniegta ar ministrijas mājas lapas un sabiedrisko attiecību speciālistu starpniecību dažādos plašsaziņas līdzekļos. |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Nav notikušas. |
5. Cita informācija |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Ievērojot to, ka arī pašlaik valstisko uzraudzību pār LZRA darbības atbilstību likuma Par zvērinātiem revidentiem prasībām veic Finanšu ministrija, likumprojektā paredzētā LZRA darbības uzraudzības kārtības maiņa tikai paplašinās Finanšu ministrijas funkcijas, jo papildus ietvers atsevišķu LZRA dokumentu saskaņošanu un tās pieņemto un privātpersonas apstrīdēto lēmumu izskatīšanu. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Par jaunākajiem grozījumiem grāmatvedību un revīziju reglamentējošajos normatīvajos aktos parasti plaši informē vairāki specializētie periodiskie izdevumi. Sabiedrības informēšanas pasākumi tiks veikti arī ar ministrijas mājas lapas un sabiedrisko attiecību speciālistu starpniecību dažādos plašsaziņas līdzekļos. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Pirmstiesas strīda izskatīšanas stadijā LZRA lēmumu attiecībā uz zvērinātu revidentu sertificēšanu, zvērinātu revidentu komercsabiedrību licencēšanu un citiem šajā likumā deleģētajiem pienākumiem būs iespējams apstrīdēt Finanšu ministrijā. Izņēmums ir LZRA lēmumi attiecībā uz kvalifikācijas eksāmena darba vērtējumu, tādēļ ka atsevišķa eksāmena novērtējums parasti netiek uzskatīts par administratīvu aktu, turklāt novērtējumu pēc būtības Finanšu ministrija vai tiesa nevar pārbaudīt. |
4. Cita informācija |
Finanšu ministrs V.Dombrovskis
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
V.Andrējeva |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko |
A.Malējs |
16.06.2003 11:26
1252
I.Tīfentāle
7095618; Inga Tifentale@fm.gov.lv