Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Valsts drošības iestāžu likumā

Izdarīt Valsts drošības iestāžu likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 11.nr.; 1995, 18.nr.; 1996, 23.nr.; 1998, 12.nr.; 1999, 14.nr.; 2000, 15.nr.; 2002, 2., 16.nr.) šādus grozījumus:

1. Aizstāt 3.panta piektajā daļā vārdus "Satversmes aizsardzības biroja direktoru" ar vārdiem "Valsts drošības iestāžu padomi".

2. Papildināt 10.pantu ar otro daļu šādā redakcijā:

"(2) Visu sagatavoto informāciju, kura skar vai var skart valsts drošības intereses, valsts drošības iestādes nodod Informācijas analīzes dienestam, neatklājot informācijas avotu identitāti."

3. 12.pantā:

izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:

"(1) Valsts drošības iestāžu padomi vada Ministru prezidents, un tās sastāvu veido aizsardzības ministrs, ārlietu ministrs, finanšu ministrs, iekšlietu ministrs un tieslietu ministrs.";

papildināt otro daļu ar 7.punktu šādā redakcijā:

"7) izskata un saskaņo valsts drošības iestāžu izlūkošanas (pretizlūkošanas) darbību nolikumus.";

papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:

"(4) Valsts drošības iestāžu padomes sēdēs ar padomdevēja tiesībām var piedalīties ģenerālprokurors un valsts drošības iestāžu vadītāji."

4. Izteikt 13.pantu šādā redakcijā:

"13.pants. Satversmes aizsardzības birojs

Satversmes aizsardzības birojs ir Ministru prezidenta pārraudzībā esoša valsts drošības iestāde, kuras darbību reglamentē speciāls likums."

5. Izteikt 14.panta pirmo daļu šādā redakcijā:

"(1) Militārās pretizlūkošanas dienests ir Aizsardzības ministrijas pakļautībā esoša valsts drošības iestāde, kas veic militāro pretizlūkošanu un citus šajā likumā noteiktos uzdevumus."

6. 15.pantā:

izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:

"(1) Drošības policija ir Iekšlietu ministrijas pārraudzībā esoša valsts drošības iestāde, kas veic šajā likumā noteiktos uzdevumus un atbild par to izpildi.";

izteikt otrās daļas 1.punktu šādā redakcijā:

"1) pretizlūkošanas un operatīvās darbības pasākumus, lai apkarotu noziegumus pret cilvēci, kara noziegumus, genocīdu, organizēto un ekonomisko noziedzību, terorismu, kaitniecību un citus valsts drošību un varu apdraudošus noziedzīgus nodarījumus, bandītismu, korupciju, naudas viltošanu, kā arī kodolmateriālu, narkotisko un citu (ķīmisko, radioaktīvo) stipras iedarbības vielu vai dubultā lietojuma preču, šaujamo un cita veida ieroču, sprāgstvielu nesankcionētu izplatīšanu;";

aizstāt otrās daļas 2.punktā vārdus "Iekšlietu ministrijas struktūrvienību" ar vārdiem "Iekšlietu ministrijas un tās sistēmas iestāžu";

papildināt ceturto daļu aiz vārdiem "Nacionālās drošības likumu" ar vārdiem "Operatīvās darbības likumu".

7. Svītrot 17.panta pirmajā daļā vārdus "Satversmes aizsardzības biroja direktora vai".

8. Izteikt 24.panta pirmo un otro daļu šādā redakcijā:

"(1) Valsts drošības iestādes personāla skaitlisko sastāvu, struktūru un amatu sarakstu izstrādā iestādes vadītājs un padotības kārtībā iesniedz atbildīgajam Ministru kabineta loceklim izvērtēšanai un akceptēšanai.

(2) Valsts drošības iestāžu amatpersonu darba samaksu nosaka Ministru kabinets piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros."

9. Svītrot 25.panta ceturto daļu.

10. Aizstāt 26.panta trešajā daļā vārdus "Saeimas Nacionālās drošības komisiju" ar vārdiem "Valsts drošības iestāžu padomi".

 

 

 

Ministru prezidents

E.Repše

 

Likumprojekta

“Grozījumi Valsts drošības iestāžu likumā”

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

Saskaņā ar Nacionālās drošības padomes 2003.gada 29.janvāra sēdes lēmumu tika izstrādāts un padomei iesniegts izskatīšanai “Valsts drošības sistēmas optimizācijas projekts”. Minēto dokumentu izstrādāja darba grupa Ministru prezidenta vadībā, kas tika izveidota ar 2003.gada 4.februāra Ministru prezidenta rīkojumu Nr.45. Tās sastāvā tika iekļauti Tieslietu ministrs, Finanšu ministrs, Iekšlietu ministrs, Ārlietu ministre un Aizsardzības ministrs. Nacionālā drošības padome tās 2003.gada 5.marta sēdē izskatīja darba grupas izstrādāto “Valsts drošības sistēmas optimizācijas projektu” un konceptuāli atbalstīja dokumenta iesniegšanu Ministru kabinetā.

“Valsts drošības sistēmas optimizācijas projekts” paredz veikt grozījumus vairākos normatīvajos aktos, tai skaitā Valsts drošības iestāžu likumā, Nacionālās drošības likumā, un Satversmes aizsardzības biroja likumā.

Grozījumi minētajos likumos veicami, lai:

1)izvairītos no valsts drošības iestāžu monopolizācijas un nodrošinātu sistēmas iekšējo līdzsvaru ;

2) īstenotu demokrātiskiem principiem atbilstošu valsts drošības iestāžu (VDI) reorganizāciju ar mērķi izveidot atbildīgāku valsts drošības sistēmu un panākt Latvijas atbilstību dalībai NATO. Līdz ar iestāšanos NATO Latvijai tiek izvirzītas stingrākas prasības valsts drošības iestāžu darbībā un informācijas uzglabāšanā.

Tādējādi, Valsts drošības iestāžu likumā nepieciešams veikt grozījumus, lai

  1. precīzi definētu izpildvaras, parlamenta un Valsts prezidenta (Nacionālās drošības padomes) kompetences apjomu VDI sistēmā;
  2. precizētu Nacionālās drošības padomes lomu un uzlabot Valsts prezidenta informētību;
  3. noteiktu precīzas parlamentārās kontroles funkcijas un vietu sistēmā, kas tieši neiejaucas VDI darbībā;
  4. VDI tiešās darbības pārraudzību organizētu izpildvaras (Ministru prezidenta un atbildīgo ministru) kompetencē,
  5. izveidotu VDI informācijas analīzes institūciju – Informācijas analīzes dienestu (IAD);
  6. atceltu vienas VDI (Satversmes aizsardzības biroja) – līdzšinējo dominanti sistēmā, pilnveidojot VDI savstarpējo sadarbību.

2. Normatīvā akta projekta būtība

  1. Tiek precizēta (likuma 3.pants) izlūkošanas (pretizlūkošanas) darbību veikšana un saskaņošana ar Valsts drošības iestāžu padomi.
  2. Tiek noteikta informācijas, kura skar vai var skart valsts drošības intereses, sniegšana Informācijas analīzes dienestam (likuma 10.pants).
  3. Tiek precizēts (likuma 12.pants) Valsts drošības iestāžu padomes sastāvs un funkcijas.
  4. Tiek mainīts (likuma 13.pants) Satversmes aizsardzības biroja (SAB) statuss, nododot to Ministru prezidenta pārraudzībā.
  5. Tiek precizētas Drošības policijas funkcijas valsts drošības jomā (likuma 15.pants).
  6. Tiek redakcionāli precizēts 14.un 15.pants, attiecīgi norādot, ka Militārās pretizlūkošanas dienests un Drošības policija ir valsts drošības iestāde.
  7. Tiek noteikta (likuma 24.pants) atšķirīga valsts drošības iestāžu personāla sastāva un amatu izvērtēšanas un akceptēšanas, kā arī darba samaksu noteikšanas kārtība. Likumprojekts paredz, ka minēto atbilstoši veiks Ministru kabineta loceklis un Ministru kabinets, aizstājot Saeimas Nacionālās drošības komisiju iepriekšējā likuma 24.panta redakcijā.
  8. Tiek svītrota SAB direktora tiesība kontrolēt valsts drošības iestādēm noteikto prasību un doto uzdevumu izpildi (likuma 25.pants).
  9. Tiek noteikts (likuma 26.pants),ka valsts drošības iestāžu pārbaudes un to apjoms saskaņojams ar Valsts drošības iestāžu padomi, svītrojot Saeimas Nacionālās drošības komisiju.

3. Cita informācija 

 Likumprojekts “Grozījumi Nacionālās drošības likumā”, likumprojekts “Grozījumi Valsts drošības iestāžu likumā”, likumprojekts “Grozījumi Satversmes aizsardzības biroja likumā”, kā arī “Valsts drošības sistēmas optimizācijas projekts” kā informatīvais ziņojums tiek virzīti izskatīšanai Ministru kabinetā vienlaicīgi.

 II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

3. Sociālo seku izvērtējums

Normatīvā akta projekts vērsts uz valsts iekšējās un ārējās drošības nodrošināšanas uzlabošanu, līdz ar to, tas pastarpinātā veidā ietekmē kriminogēnās vides attīstību valstī, to mazinot.

4. Ietekme uz vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

5. Cita informācija

 ________

 III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

 1

 2

 3

 4

 5

 6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

  

Neskar

Neskar

Neskar

Neskar

Neskar

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

  

Neskar

Neskar

Neskar

Neskar

Neskar

3. Finansiālā ietekme

 

Neskar

Neskar

Neskar

Neskar

Neskar

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

______

_______

______

_______

_______

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Neskar

Neskar

Neskar

Neskar

Neskar

Cita informācija:

______

______

______

_______

_______

 IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Vienlaicīgi nepieciešams veikt grozījumus Nacionālās drošības likumā un Satversmes aizsardzības biroja likumā.

 

2. Cita informācija

_______

 V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Normatīvā akta projekts vērsts uz valsts drošības sistēmas pilnveidi, ievērojot, ka līdz ar iestāšanos NATO Latvijai tiek izvirzītas stingrākas prasības valsts drošības iestāžu darbībā un informācijas uzglabāšanā.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 

5. Cita informācija

 __________

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Konsultācijas nav notikušas.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta) 

 Konsultācijas nav notikušas.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Par “Valsts drošības sistēmas optimizācijas projekta” izskatīšanu Nacionālajā drošības padomē tika sniegta informācija masu saziņas līdzekļos š.g.4.martā un 5.martā.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas nav notikušas

5. Cita informācija

 Likumprojekts izstrādāts, saskaņā ar “Valsts drošības sistēmas optimizācijas projektu”, kas tika izskatīts un konceptuāli atbalstīts Nacionālajā drošības padomē.

  VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcija

Normatīvā akta izpildi nodrošinās esošās institūcijas, kā arī jaunā institūcija- Informācijas analīzes dienests.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Valsts kanceleja sagatavos informāciju masu saziņas līdzekļiem par normatīvā akta projekta izskatīšanu valdībā.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Normatīvais akts indivīda tiesības neierobežo.

4. Cita informācija

 ________

 

Ministru prezidents E.Repše

 

 

Ministru prezidents

Valsts kancelejas

direktore

Valsts kancelejas direktora vietniece

tiesību aktu lietās

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Par politikas plānošanu atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

E.Repše

G.Veismane

E.Ektermane

Dz.Galvenieks

U.Klapkalne

S.Gulbe

Solvita Gulbe

7082930

solvita.gulbe@mk.gov.lv