Likumprojekts
Grozījumi Tiesnešu disciplinārās atbildības likumā
Izdarīt Tiesnešu disciplinārās atbildības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 23.nr.; 1997, 14.nr.; 1998, 23.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 1.pantu šādā redakcijā:
"1.pants. Pamats tiesneša saukšanai pie disciplinārās atbildības
(1) Tiesnesi var saukt pie disciplinārās atbildības par:
1) tīšu likuma pārkāpumu tiesas lietas izskatīšanā;
2) darba pienākumu nepildīšanu vai lietas izskatīšanā pieļautu rupju nolaidību;
3) necienīgu rīcību vai tiesnešu ētikas kodeksa normu rupju pārkāpumu;
4) administratīvu pārkāpumu;
5) atteikšanos pārtraukt savu piederību pie partijām vai politiskajām organizācijām;
6) likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" paredzēto ierobežojumu un aizliegumu neievērošanu.
(2) Tiesas nolēmuma atcelšana vai grozīšana pati par sevi nav iemesls tam, lai sauktu pie atbildības tiesnesi, kas piedalījies tā pieņemšanā, ja vien viņš nav pieļāvis tīšu likuma pārkāpumu, nolaidību vai nevērību likuma piemērošanā."
2. Izteikt 2.panta otrās daļas otro teikumu šādā redakcijā:
"Tiesnešu disciplinārkolēģijas locekļus (izņemot Augstākās tiesas priekšsēdētāju) uz četriem gadiem ievēlē tiesnešu konference, aizklāti balsojot."
3. 3.pantā:
aizstāt pirmās daļas 1.punktā vārdus "1.panta pirmās daļas 1.punktā" ar vārdiem "1.panta pirmās daļas 1. un 2.punktā";
izteikt trešās daļas otro un trešo teikumu šādā redakcijā:
"Lēmumā vai rīkojumā norāda iepriekšējā pārbaudē konstatētā disciplinārā vai administratīvā pārkāpuma izdarīšanas apstākļus, šo pārkāpumu atklāšanas dienu un disciplinārlietas ierosināšanas pamatu, kā arī šā likuma 1.panta pirmās daļas punktu, pēc kura tiesnesis saucams pie disciplinārās atbildības. Lēmumu vai rīkojumu kopā ar iepriekšējās pārbaudes materiāliem nosūta izskatīšanai tiesnešu disciplinārkolēģijā."
4. Izteikt 4.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Disciplinārlietu izskata mēneša laikā pēc tās saņemšanas disciplinārkolēģijā. Ja tiesnesis, pret kuru ierosināta disciplinārlieta, ir atvaļinājumā vai viņam ir pārejoša darbnespēja, izskatīšanas laiku pagarina par attiecīgo laikposmu."
Tieslietu ministra vietā
aizsardzības ministrs
Ģ.V.Kristovskis
Tiesību akta projekta
Grozījumi Tiesnešu disciplinārās atbildības likumā
anotācija
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Tiesnesi var saukt pie disciplinārās atbildības tikai tajos gadījumos, kas noteikti Tiesnešu disciplinārās atbildības likuma 1.panta 1.daļā. Tomēr šis uzskaitījums nav visaptverošs. Pašreizējā situācijā Tiesnešu disciplinārkolēģijai ir jāizskata ierosinātā disciplinārlieta viena mēneša laikā no dienas, kad tā saņemta disciplinārkolēģijā. Problēmas ar termiņa ievērošanu rodas tajā gadījumā, ja tiesnesim, par kuru ierosināta disciplinārlieta, ir pārejoša darba nespēja vai viņš ir atvaļinājumā, jo nav noteikts, ka šajos gadījumos disciplinārlietas izskatīšanas termiņš tiktu pagarināts. |
2. Tiesību akta projekta būtība
|
Grozījumos ir paplašināts un precizēts to gadījumu skaits, kuriem iestājoties var saukt tiesnesi pie disciplinārās atbildības, kā arī noteikts ievēlētās Tiesnešu disciplinārkolēģijas pilnvaru termiņš un disciplinārlietu izskatīšanas termiņš.
|
II. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar.
|
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar.
|
3. Sociālo seku izvērtējums
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar.
|
4. Ietekme uz vidi
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar.
|
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||
tūkst. Ls |
||||||
Rādītāji |
Kārtē- jais gads |
Trīs nākamie gadi
|
*) |
|||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos
|
||||||
Tiesību akta projekts šo jomu neskar.
|
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
||||||
Tiesību akta projekts šo jomu neskar.
|
||||||
3. Finansiālā ietekme |
||||||
Tiesību akta projekts šo jomu neskar.
|
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai
Tiesību akta projekts šo jomu neskar.
|
||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins
Tiesību akta projekts šo jomu neskar.
|
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Nav nepieciešams izdot papildus tiesību aktus.
|
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
3. Atbilstības izvērtējuma tabula |
|
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
|||
|
|||
|
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Ir notikušas konsultācijas ar Latvijas Tiesnešu biedrību.
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas Tiesnešu biedrība neatbalsta likuma 1.panta 2.punkta paplašināšanu, kurš paredz papildināt pamatus, saskaņā ar kuriem tiesnesi var saukt pie disciplinārās atbildības ne vien par darba pienākumu nepildīšanu (pašreizējā likuma redakcijā) bet arī par lietas izskatīšanā pieļautu nolaidību vai nevērību likuma piemērošanā (likumprojektā pievienotais pamats pie pašreizējās likuma redakcijas). Latvijas Tiesnešu biedrība iebilst arī pret likumprojektā iestrādāto normu, kura nosaka, ka Augstākās tiesas priekšsēdētājs ir tiesīgs ierosināt disciplinārlietu par rajonu (pilsētu) tiesu un apgabaltiesu tiesnešiem kā arī apgabaltiesu zemesgrāmatu nodaļu tiesnešiem par darba pienākumu nepildīšanu, jo uzskata ka tas būtu jāatstāj TM ziņā. Par pārējiem likumprojekta priekšlikumiem Latvijas Tiesnešu biedrība neiebilst.
|
3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Tika veiktas konsultācijas ar UNDP un TM konsultantu Timotiju Viljamsu Votersu likumprojekta Tiesu varas likums veidošanas ietvaros iepriekšējās valdības darbības laikā, kuru ietvaros tika skarts arī jautājums par tiesnešu disciplināratbildību, un tika ieteikts skaidrāk aprakstīt pārkāpumu definīciju kategorijas, jo šādi novērtējumi nenovēršami ir saistīti ar interpretācijas brīvību un līdz noteiktai pakāpei nenoteikti. |
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Netiek radītas jaunas valsts institūcijas. Esošo institūciju funkcijas netiek paplašinātas. |
2.Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Konkrētā normatīvā akta ieviešanai nav izstrādāts kāds speciāls plāns. Grozījumi Tiesnešu disciplinārās atbildības likumā tiks publicēti oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis. Attiecīgs paziņojums tiks ievietots Tieslietu ministrijas mājas lapā tīklā Internet. Pastāvot sabiedrības saziņas līdzekļu pārstāvju interesei par normatīvā akta ieviešanas mehānismu, tiks sniegti attiecīgi paziņojumi normatīvā akta anotācijā izklāstītās informācijas ietvaros. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Šī jautājuma pozīcija paliek aktuāla, un visus jautājumus, kas saistīti ar iespējamiem indivīda tiesību ierobežojumiem nepieciešams apspriest (īpaši to indivīdu lokā, kurus jaunās likuma normas varētu aizskart un ierobežot), kā arī izstrādāt attiecīgus tiesiskos mehānismus. |
Ministrs A.Aksenoks
24.03.2003. 11:20
746
E.Stivriņa
7036740
Valsts sekretāra v.i. |
Valsts sekretāra vietnieks |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
M.Sauļūna |
G.Kūtris |
I.Brazauska |
E.Stivriņa |