Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Tiesnešu disciplinārās atbildības likumā

Izdarīt Tiesnešu disciplinārās atbildības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 23.nr.; 1997, 14.nr.; 1998, 23.nr.) šādus grozījumus:

1. Izteikt 1.pantu šādā redakcijā:

"1.pants. Pamats tiesneša saukšanai pie disciplinārās atbildības

(1) Tiesnesi var saukt pie disciplinārās atbildības par:

1) tīšu likuma pārkāpumu tiesas lietas izskatīšanā;

2) darba pienākumu nepildīšanu vai lietas izskatīšanā pieļautu rupju nolaidību;

3) necienīgu rīcību vai tiesnešu ētikas kodeksa normu rupju pārkāpumu;

4) administratīvu pārkāpumu;

5) atteikšanos pārtraukt savu piederību pie partijām vai politiskajām organizācijām;

6) likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" paredzēto ierobežojumu un aizliegumu neievērošanu.

(2) Tiesas nolēmuma atcelšana vai grozīšana pati par sevi nav iemesls tam, lai sauktu pie atbildības tiesnesi, kas piedalījies tā pieņemšanā, ja vien viņš nav pieļāvis tīšu likuma pārkāpumu, nolaidību vai nevērību likuma piemērošanā."

2. Izteikt 2.panta otrās daļas otro teikumu šādā redakcijā:

"Tiesnešu disciplinārkolēģijas locekļus (izņemot Augstākās tiesas priekšsēdētāju) uz četriem gadiem ievēlē tiesnešu konference, aizklāti balsojot."

3.  3.pantā:

aizstāt pirmās daļas 1.punktā vārdus "1.panta pirmās daļas 1.punktā" ar vārdiem "1.panta pirmās daļas 1. un 2.punktā";

izteikt trešās daļas otro un trešo teikumu šādā redakcijā:

"Lēmumā vai rīkojumā norāda iepriekšējā pārbaudē konstatētā disciplinārā vai administratīvā pārkāpuma izdarīšanas apstākļus, šo pārkāpumu atklāšanas dienu un disciplinārlietas ierosināšanas pamatu, kā arī šā likuma 1.panta pirmās daļas punktu, pēc kura tiesnesis saucams pie disciplinārās atbildības. Lēmumu vai rīkojumu kopā ar iepriekšējās pārbaudes materiāliem nosūta izskatīšanai tiesnešu disciplinārkolēģijā."

4. Izteikt 4.panta otro daļu šādā redakcijā:

"(2) Disciplinārlietu izskata mēneša laikā pēc tās saņemšanas disciplinārkolēģijā. Ja tiesnesis, pret kuru ierosināta disciplinārlieta, ir atvaļinājumā vai viņam ir pārejoša darbnespēja, izskatīšanas laiku pagarina par attiecīgo laikposmu."

 

 

 

 

Tieslietu ministra vietā –

aizsardzības ministrs

Ģ.V.Kristovskis

 

 

 

Tiesību akta projekta

Grozījumi Tiesnešu disciplinārās atbildības likumā

anotācija

 

I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tiesnesi var saukt pie disciplinārās atbildības tikai tajos gadījumos, kas noteikti Tiesnešu disciplinārās atbildības likuma 1.panta 1.daļā. Tomēr šis uzskaitījums nav visaptverošs.

Pašreizējā situācijā Tiesnešu disciplinārkolēģijai ir jāizskata ierosinātā disciplinārlieta viena mēneša laikā no dienas, kad tā saņemta disciplinārkolēģijā. Problēmas ar termiņa ievērošanu rodas tajā gadījumā, ja tiesnesim, par kuru ierosināta disciplinārlieta, ir pārejoša darba nespēja vai viņš ir atvaļinājumā, jo nav noteikts, ka šajos gadījumos disciplinārlietas izskatīšanas termiņš tiktu pagarināts.

2. Tiesību akta projekta būtība

 

 

 

 

 

 

 

 

Grozījumos ir paplašināts un precizēts to gadījumu skaits, kuriem iestājoties var saukt tiesnesi pie disciplinārās atbildības, kā arī noteikts ievēlētās Tiesnešu disciplinārkolēģijas pilnvaru termiņš un disciplinārlietu izskatīšanas termiņš.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II. Kāda var būt tiesību akta

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

 

 

 

 

 

 

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

 

 

 

 

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

 

 

 

 

 

 

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

 

 

 

 

3. Sociālo seku izvērtējums

 

 

 

 

 

 

 

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

 

 

 

 

4. Ietekme uz vidi

 

 

 

 

 

 

 

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

 

 

 

 

 

III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

tūkst. Ls

Rādītāji

Kārtē-

jais

gads

 

Trīs nākamie gadi

 

 

*)

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

 

 

 

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

 

 

 

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

 

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

 

 

3. Finansiālā ietekme

 

 

 

 

 

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

 

 

 

 

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

 

 

 

 

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

 

 

 

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Nav nepieciešams izdot papildus tiesību aktus.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

   

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

   

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

 

 

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

3. Atbilstības izvērtējuma tabula

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

 

 

Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

 

     
       
 

 

 

 

 

 

   
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Ir notikušas konsultācijas ar Latvijas Tiesnešu biedrību.

 

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Latvijas Tiesnešu biedrība neatbalsta likuma 1.panta 2.punkta paplašināšanu, kurš paredz papildināt pamatus, saskaņā ar kuriem tiesnesi var saukt pie disciplinārās atbildības ne vien par “darba pienākumu nepildīšanu” (pašreizējā likuma redakcijā) bet arī par – “lietas izskatīšanā pieļautu nolaidību vai nevērību likuma piemērošanā” (likumprojektā pievienotais pamats pie pašreizējās likuma redakcijas). Latvijas Tiesnešu biedrība iebilst arī pret likumprojektā iestrādāto normu, kura nosaka, ka Augstākās tiesas priekšsēdētājs ir tiesīgs ierosināt disciplinārlietu par rajonu (pilsētu) tiesu un apgabaltiesu tiesnešiem kā arī apgabaltiesu zemesgrāmatu nodaļu tiesnešiem par darba pienākumu nepildīšanu, jo uzskata ka “tas būtu jāatstāj TM ziņā”. Par pārējiem likumprojekta priekšlikumiem Latvijas Tiesnešu biedrība neiebilst.

 

3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Tika veiktas konsultācijas ar UNDP un TM konsultantu Timotiju Viljamsu Votersu likumprojekta “Tiesu varas likums” veidošanas ietvaros iepriekšējās valdības darbības laikā, kuru ietvaros tika skarts arī jautājums par tiesnešu disciplināratbildību, un tika ieteikts “skaidrāk aprakstīt pārkāpumu definīciju kategorijas”, jo “šādi novērtējumi nenovēršami ir saistīti ar interpretācijas brīvību un līdz noteiktai pakāpei nenoteikti”.

 

 

 

VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Netiek radītas jaunas valsts institūcijas. Esošo institūciju funkcijas netiek paplašinātas.

2.Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Konkrētā normatīvā akta ieviešanai nav izstrādāts kāds speciāls plāns. Grozījumi Tiesnešu disciplinārās atbildības likumā tiks publicēti oficiālajā laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”. Attiecīgs paziņojums tiks ievietots Tieslietu ministrijas mājas lapā tīklā “Internet”. Pastāvot sabiedrības saziņas līdzekļu pārstāvju interesei par normatīvā akta ieviešanas mehānismu, tiks sniegti attiecīgi paziņojumi normatīvā akta anotācijā izklāstītās informācijas ietvaros.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Šī jautājuma pozīcija paliek aktuāla, un visus jautājumus, kas saistīti ar iespējamiem indivīda tiesību ierobežojumiem nepieciešams apspriest (īpaši to indivīdu lokā, kurus jaunās likuma normas varētu aizskart un ierobežot), kā arī izstrādāt attiecīgus tiesiskos mehānismus.

 

Ministrs A.Aksenoks

24.03.2003. 11:20

746

E.Stivriņa

7036740

Valsts

sekretāra v.i.

Valsts sekretāra vietnieks

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

M.Sauļūna

G.Kūtris

I.Brazauska

E.Stivriņa