Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Satversmes tiesas likumā

Izdarīt Satversmes tiesas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1996, 14.nr.; 1997, 20.nr.; 2001, 2.nr.) šādus grozījumus:

1. Izteikt 38.pantu šādā redakcijā:

"38.pants. Satversmes tiesas tiesnešu atalgojums

(1) Satversmes tiesas tiesneša mēneša amatalga ir par 15 procentiem lielāka nekā Augstākās tiesas tiesneša mēneša amatalga ar piemaksu par 1.kvalifikācijas klasi.

(2) Satversmes tiesas priekšsēdētāja vietnieka mēneša amatalga ir par 10 procentiem lielāka nekā Satversmes tiesas tiesneša mēneša amatalga.

(3) Satversmes tiesas priekšsēdētāja mēneša amatalga ir par 25 procentiem lielāka nekā Satversmes tiesas tiesneša mēneša amatalga."

2. Aizstāt 40.panta otrajā daļā vārdus "Latvijas Darba likumu kodekss" ar vārdiem "Darba likums".

3. Papildināt pārejas noteikumus ar 3. un 4.punktu šādā redakcijā:

"3. Satversmes tiesas tiesnešiem mēneša amatalgu 2003.gadā izmaksā tādā apmērā, kāds noteikts līdz 2003.gada 30.jūnijam.

4. Satversmes tiesas tiesnešiem mēneša amatalgu 2004.gadā izmaksā 80 procentu apmērā no paredzētās mēneša amatalgas."

Likums stājas spēkā 2003.gada 1.jūlijā.

 

 

 

 

 

 

 

Tieslietu ministrs

A.Aksenoks

Likumprojekta “Grozījumi “Satversmes tiesas likumā””

anotācija

  1. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

2002.gada 19.decembrī ar Ministru kabineta rīkojumu Nr.706 (prot.Nr.52 13.§) tika apstiprināta “Tiesnešu un tiesas darbinieku darba samaksas koncepcija”. Atbilstoši koncepcijā noteiktajam, Tieslietu ministrija ir izstrādājusi likumprojektus “Grozījumi likumā “Par tiesu varu”” un “Grozījumi “Prokuratūras likumā””. Saskaņā ar šo koncepciju jau no 2003.gada 1.jūlija tiesnešiem ievērojami tiek palielinātas amatalgas.

Pašreiz valstī ir situācija, kad Satversmes tiesas tiesnešu amatalgas apmēru ziņā ir pielīdzinātas Augstākās tiesas tiesnešu amatalgām, tomēr, ievērojot satversmes tiesnešu darba specifiku, to amatalgām būtu jābūt lielākām, nekā citu tiesu tiesnešu algām.

Satversmes tiesas likuma 38. panta pirmā un otrā daļa spēkā esošajā redakcijā noteic, ka Satversmes tiesas priekšsēdētāja un viņa vietnieka amatalga atbilst attiecīgi Augstākās tiesas priekšsēdētāja un viņa vietnieka amatalgai, un ka Satversmes tiesas priekšsēdētājs par priekšsēdētāja pienākumu pildīšanu saņem piemaksu, kas atbilst piemaksai, kāda noteikta Augstākās tiesas priekšsēdētājam par priekšsēdētāja pienākumu pildīšanu, bet Satversmes tiesas priekšsēdētāja vietnieks par priekšsēdētāja vietnieka pienākumu pildīšanu - piemaksu, kas atbilst piemaksai, kāda noteikta Augstākās tiesas priekšsēdētāja vietniekam par priekšsēdētāja vietnieka pienākumu pildīšanu. Taču Likumprojekts “Grozījumi likumā “Par tiesu varu”” vairs vispār neparedz piemaksu par Augstākās tiesas priekšsēdētāja vai viņa vietnieka pienākumu pildīšanu. šī piemaksa tiek ietverta amatalgā. Tādējādi ir nepieciešams saskaņot Satversmes tiesas likuma 38. pantu ar tām izmaiņām, kas izriet no likumprojekta “Grozījumi likumā “Par tiesu varu””.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Nosakot darba samaksas apmēru konstitucionālo tiesu tiesnešiem, Eiropas valstīs dominē princips, ka konstitucionālo tiesu tiesnešu darba samaksa ir nedaudz lielāka nekā augstāko tiesu tiesnešiem. Šāda prakse pamatojama visupirms ar konstitucionālo tiesu īpašo vietu valsts institūciju sistēmā

Likumprojekts nosaka, ka Satversmes tiesas tiesneša amatalga būs par 15 procentiem lielāka nekā darba alga, kuru saņems Augstākās tiesas tiesnesis ar 1.kvalifikācijas klasi. Savukārt, Satversmes tiesas priekšsēdētāja vietnieka un Satversmes tiesas priekšsēdētāja amatalgas būs attiecīgi par 10 un 25 procentiem lielākas, nekā Satversmes tiesas tiesnešiem.

Tāpat kā likumprojektam “Grozījumi likumā “Par tiesu varu””, arī likumprojekta “Grozījumi Satversmes tiesas likumā” pārejas noteikumi neparedz darba samaksas palielināšanu uzreiz pilnā apmērā. 2003. gadā Satversmes tiesas tiesnešiem, Satversmes tiesas priekšsēdētājam un viņa vietniekam izmaksā amatalgu tādā apmērā, kāda tā ir noteikta līdz likuma spēkā stāšanās dienai - 2003. gada 1. jūlijam, bet 2004. gadā Satversmes tiesas tiesnešiem, Satversmes tiesas priekšsēdētājam un viņa vietniekam paredzēts izmaksāt amatalgu 80 apmērā no paredzētās amatalgas.

3. Cita informācija

-

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 

 

 

3. Sociālo seku izvērtējums

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 

4. Ietekme uz vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

5. Cita informācija

-

 

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un

pašvaldību budžetiem

(tūkst. Latu)

1

2

3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

2. Izmaiņas budžeta izdevumos:

2003.gads:

2004.gadam papildus nepieciešams:

VSAi 24,09%:

Kopā:

2005.gadam papildus nepieciešams:

VSAi 24,09%:

Kopā:

Kopā:

VSAi 24,09%:

Viss kopā:

 

 

 

68,460

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

68,460

16,492

84,952

 

 

 

 

 

 

 

50,725

12,220

62,944

 

 

 

 

 

 

50,725

12,220

62,944

 

 

 

 

 

 

 

50,725

 

 

 

 

38,560

9,289

47,849

89,285

21,509

110,794

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

96,055

(tai skaitā VSAi 24,09%)

3. Finansiālā ietekme

- 84,952

- 62,944

- 110,794

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

- 96,055

1

2

3

4

5

6

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai nav paredzēti.

 

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

1. 2003.gada tiesnešu atalgojums ir uzrādīts 68460 LVL; Valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas 24.09% - 16492 LVL; 2. 2004.gada tiesnešu atalgojuma palielinājums sastāda - 50725 LVL un valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas 24.09% - 12220 LVL;

3. 2005.gada tiesnešu atalgojuma palielinājums tiek parādīts: 2004.gada atalgojuma palielinājuma kopsumma (50725 LVL) + 2005.gada tiesnešu atalgojuma palielinājuma kopsumma 38560 LVL un valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas 24.09% - 21509 LVL.

6. Cita

informācija

1. Detalizētāks finansiālā pamatojuma aprēķins pievienots anotācijas pielikumā;

2. Satversmes tiesnešu dzīvības un veselības apdrošināšanai nepieciešamie līdzekļi 2003.gadā ir 700 LVL. Pēc Tieslietu ministrijas prognozēm apdrošināšanas prēmiju summa nākošajos gados būtiski nemainīsies un paliks šā gada līmenī.

   

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Normatīvie akti papildus nav jāizdod

 

2. Cita informācija

-

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Saistošu dokumentu nav

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Saistošu dokumentu nav

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Saistošu dokumentu nav

4. Atbilstības novērtējums 1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu un publikāciju

Nav

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

-

-

-

-

5. Cita informācija

-

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Konsultācijas nav notikušas

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija

-

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti, tomēr TM mājas lapā ir ievietota informācija par Tiesnešu un tiesas darbinieku darba samaksas koncepciju, saistībā ar kuru ir izstrādāts šis likumprojekts, respektīvi, ar koncepciju var iepazīties visi interesenti

4. Konsultācijas ar starptautiskiem konsultantiem

Konsultācijas nav notikušas

 

5. Cita informācija

-

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Jaunas valsts institūcijas netiek radītas, esošo institūciju funkcijas netiek paplašinātas

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Komunikācijas plāns normatīvā akta ieviešanai nav izstrādāts, taču informācija par likumprojektu tiks ievietota “Latvijas vēstnesī”

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Noteikumu projekts nesatur indivīda tiesības ierobežojošas normas

 

4. Cita informācija

-

 

 

 

Tieslietu ministrs A.Aksenoks

 

 

15.04.2003 12:00

1027

V.Klušs

7505765

viesturs.kluss@tm.gov.lv

 

 

 

Valsts sekretārs, juridiskā dienesta vadītājs

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

G.Kūtris

 

I.Brazauska

 

V.Klušs

 

Centrālās statistikas dati

160

Koeficents 4.5

720

Satversmes tiesas tiesneši pielīdzināmi Augstākās tiesas tiesnešiem (40%)

1008

15% pie Augstākās tiesas tiesneša amatalgas

1159,2

2004.gada amatalga 80%

927,36

2005.gada amatalga 100%

1159,2

Tiesneši, 2004.gada amatalga, piemaksa par kvalifikācijas klasi

Amatalga, piemaksa

Piemaksa par kvalifikācijas klasi

Piemaksa par kvalifikācijas klasi, Ls

Kopā:

Tiesnešu skaits

Piemaksa 10%

Piemaksa 25%

Kopā, mēn.:

Kopā, gadā:

Sociālais nodoklis 24.09%

1

2

3

4=2*3

5=2+4

6

7=5*10%

8=5*25%

9=(5+6+7)*6

10=9*12mēn

11=10*24,09%

Satversmes tiesas 5 tiesneši

927

35%

325

1 252

5

 

 

6 260

75 116

18 095

Satversmes tiesas priekšs.vietnieks

927

35%

325

1 252

1

125

 

1 377

16 526

3 981

Satversmes tiesas priekšsēdētājs

927

35%

325

1 252

1

 

313

1 565

18 779

4 524

8764

9 202

110 421

26 600

137 021

Tiesneši, 2005.gada amatalga, piemaksa par kvalifikācijas klasi

Amatalga, piemaksa

Piemaksa par kvalifikācijas klasi

Piemaksa par kvalifikācijas klasi, Ls

Kopā:

Tiesnešu skaits

Piemaksa 10%

Piemaksa 25%

Kopā, mēn.:

Kopā, gadā:

Sociālais nodoklis 24.09%

1

2

3

4=2*3

5=2+4

6

7=5*10%

8=5*25%

9=(5+6+7)*6

10=9*12mēn

11=10*24,09%

Satversmes tiesas 5 tiesneši

1 159

35%

406

1 565

5

 

 

7 825

93 895

22 619

Satversmes tiesas priekšs.vietnieks

1 159

35%

406

1 565

1

156

 

1 721

20 657

4 976

Satversmes tiesas priekšsēdētājs

1 159

35%

406

1 565

1

 

391

1 956

23 474

5 655

10955

11 502

138 026

33 250

171 276

80%

2003.gada atalgojums, piemaksa par kv.klsi

2004.gada atalgojums, piemaksa par kv.klsi

Starpība:

Atvaļinājuma pabalsts

Kopā:

Sociālais nodoklis 24.09%

Pavisam nepieciešams 2004.gadā

Satversmes tiesa

68460

110 421

41 961

8 764

50 725

12 220

62 944

100%

2003.gada atalgojums, piemaksa par kv.klsi

Palielinājums 2004.gadam

Kopā;

2005.gadam nepieciešamais atalgojums, piemaksas

Starpība

Atvaļinājuma pabalsts

Kopā:

Sociālais nodoklis 24.09%

Pavisam kopā:

Satversmes tiesa

68 460

41 961

110 421

138 026

27 605

10 955

38 560

9 289

47 849