Likumprojekts
Grozījums Administratīvā procesa likumā
Izdarīt Administratīvā procesa likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 23.nr.) šādu grozījumu:
Izteikt norādi par likuma spēkā stāšanos šādā redakcijā:
"Likums stājas spēkā 2004.gada 1.februārī."
Likums stājas spēkā 2003.gada 1.jūlijā.
Tieslietu ministrs
A.Aksenoks
Likumprojekta
Grozījums Administratīvā procesa likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Līdz ar Latvijas neatkarības atgūšanu tika uzsākta arī radikāla Latvijas tiesību sistēmas pārveide no sociālistiskas tiesību sistēmas uz tādu, kuras pamatā būtu demokrātijas un tiesiskuma principi. Lai to paveiktu, tika uzsākts darbs pie visu tiesību nozaru regulējošo normatīvo aktu pārveides, un šī darba rezultātā līdzšinējos desmit gados tika izveidota Latvijas konstitucionālo tiesību sistēma, pieņemti vai atjaunoti tādi likumi kā Civillikums, Civilprocesa likums, Krimināllikums, Darba likums utt. Kā pēdējā lielā tiesību nozare, kurā vēl nebija veiktas radikālas pārmaiņas normatīvajā bāzē, bija administratīvā procesa tiesības. 2001.gada 25.oktobrī Saeimā tika pieņemts Administratīvā procesa likums, kura spēkā stāšanās paredzēta 2003.gada 1.jūlijā. Likums veicina demokrātiskas, tiesiskas valsts pamatprincipu, it sevišķi cilvēktiesību, ievērošanu konkrētās publiski tiesiskajās attiecībās starp valsti, no vienas puses, un personu, no otras puses, pakļauj šīs attiecības neatkarīgas, objektīvas un kompetentas tiesu varas kontrolei, kā arī nodrošina tiesību normu tiesisku, precīzu un efektīvu piemērošanu publiski tiesiskajās attiecībās. Kaut arī Administratīvā procesa likuma spēkā stāšanās paredzēta jau šogad 1.jūlijā, Ministru kabinets, izskatot ikgadējo valsts budžeta likuma projektu, tikai daļēji ir akceptējis Tieslietu ministrijas iesniegto finansējuma aprēķinu Administratīvā procesa likuma ieviešanai (finansējums piešķirts tikai 35 tiesnešu apmācībai un 2 Tieslietu ministrijas centrālā aparāta darbiniekiem iekšējo normatīvo aktu saskaņošanai). Atlikušā finansējuma daļa tiesnešu darba algas, telpu izmaksas u.c. izmaksas tiks iekļautas nākamā gada budžetā. Tāpat papildus finansējums būs nepieciešams virknei citu ar Administratīvā procesa likuma ieviešanu saistītiem likumprojektiem Administratīvo sodu procesa likumam (aptuveni 2 miljoni latu, taču saskaņošanas gaitā skaitlis var samazināties), kā arī Par valsts pārvaldes iestāžu darbības rezultātā nodarīto zaudējumu atlīdzināšanu likuma projektam (sākotnējās prognozes 80 000 Ls). |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Ņemot vērā iepriekšminētos faktorus, ir izstrādāts grozījums, ar kuriem Administratīvā procesa likuma spēkā stāšanās tiks pārcelta uz 2004.gada 1.februāri (ar šo datumu ir prognozējama jaunā budžeta apstiprināšana), kā arī attiecīgie grozījumi Administratīvā procesa likuma spēkā stāšanās likumā. |
3. Cita informācija |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Diemžēl jāsaka, ka finansējuma trūkuma dēļ Administratīvā procesa likums, kurš ir vērsts uz personas tiesību aizsardzību tiks ieviests tikai ar 2004.gada 1.februāri. Taču pozitīvi vērtējams fakts ir tas, ka Ministru kabinets iespēju robežās ir piešķīris finansējumu tiesnešu apmācībai, lai sāktu sagatavošanos likumprojekta ieviešanai. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
5. Cita informācija |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
(tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Izmaiņas finansējumā Administratīvā procesa likuma ieviešanai iekļautas anotācijā pie likumprojekta Grozījumi Administratīvā procesa likuma spēkā stāšanās likumā. |
||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
|||||
3. Finansiālā ietekme |
|||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
|||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
|||||
6. Cita informācija |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojekta virzība paredzēta vienlaicīgi ar attiecīgajiem grozījumiem Administratīvā procesa likuma spēkā stāšanās likumā.. |
2. Cita informācija |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas ievērojot jautājuma steidzamību ar sabiedriskajām organizācijām nav notikušas. |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav notikušas. |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi tiks veikti ar ministrijas mājas lapas un sabiedrisko attiecību speciālistu starpniecību dažādos medijos. |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Nav notikušas. |
5. Cita informācija |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrības informēšanas pasākumi tiks veikti ar ministrijas mājas lapas un sabiedrisko attiecību speciālistu starpniecību dažādos medijos. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
4. Cita informācija |
Tieslietu ministrs A.Aksenoks
15.10.2002 13:15
862
I.Zute
7036744, ilze.zute@tm.gov.lv
Valsts sekretārs un Juridiskā dienesta vadītājs |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
G.Kūtris |
I.Brazauska |
I.Zute |