Likumprojekts

Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli naftas produktiem"

Izdarīt likumā "Par akcīzes nodokli naftas produktiem" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 24.nr.; 1998, 13.nr.; 1999, 2., 6., 17., 24.nr.; 2000, 1., 14.nr.; 2001, 7., 24.nr.; 2002, 14.nr.; 2003, 2.nr.) šādus grozījumus:

1. 3.pantā:

izteikt otro daļu šādā redakcijā:

"(2) Ar nodokli apliekamie naftas produkti, kuri ietilpst Latvijas kombinētās nomenklatūras 27., 29. un 38.grupā, noteikti šā likuma pielikumā. Ar nodokli apliekami arī citi produkti (neatkarīgi no tā, kādā Latvijas kombinētās nomenklatūras grupā tie ietilpst), kurus:

1) realizē kā degvielu, tās aizstājējproduktu vai komponentu;

2) izmanto par degvielu, tās aizstājējproduktu vai komponentu;

3) izmanto naftas produktu ražošanā.";

papildināt pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:

"(3) Likuma pielikumā minēto produktu klasifikāciju apstiprina finanšu ministrs."

2. Papildināt 16.pantu ar astoto daļu šādā redakcijā:

"(8) Par citām darbībām ar naftas produktiem, kuras veiktas, neievērojot šā likuma nosacījumus, akcīzes preču noliktavas turētājs atbild saskaņā ar šā likuma 17.panta septīto daļu."

3. Izteikt 17.panta septīto daļu šādā redakcijā:

"(7) Ja persona veic jebkuras darbības ar naftas produktiem, neievērojot šā likuma nosacījumus (tai skaitā veic naftas produktu nedeklarētu vai citādu ievešanu valstī, neievērojot normatīvajos aktos noteikto ievešanas kārtību vai neizpildot attiecīgās muitas procedūras; veic naftas produktu nereģistrētu vai citādu ražošanu, neievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību, kādā atļauta naftas produktu ražošana; veic naftas produktu iezīmēšanu (marķēšanu), piegādi vai izmantošanu, neievērojot šajā likumā vai normatīvajos aktos noteikto kārtību; veic jebkuras citas darbības ar naftas produktiem, par kuriem nav samaksāts nodoklis saskaņā ar šo likumu), Valsts ieņēmumu dienests bezstrīdus kārtībā par labu valsts budžetam piedzen atbilstoši šā likuma 6.panta pirmajā daļā noteiktajām likmēm nesamaksātās nodokļa summas un soda naudu saskaņā ar likumu "Par nodokļiem un nodevām"."

4. Izteikt pielikumu šādā redakcijā:

"Likuma "Par akcīzes nodokli naftas produktiem"

pielikums

Preces, kurām piemērojams likumā
"Par akcīzes nodokli naftas produktiem"
noteiktais akcīzes nodoklis

1. Preces, kurām piemēro svinu nesaturošam benzīnam, tā aizstājējproduktiem un komponentiem noteikto akcīzes nodokli:

1.1. benzols;

1.2. toluols;

1.3. ksilols;

1.4. aromātisko ogļūdeņražu maisījumi, no kuru tilpuma ne mazāk par 65 % (ieskaitot zudumus) destilē 250 °C (ASTM D 86 metode):

1.4.1. izmantošanai par enerģētisko vai sildīšanas kurināmo;

1.4.2. citām vajadzībām;

1.5. neattīrītās vieglās eļļas, no kuru tilpuma 90 % vai vairāk pārtvaicējami līdz 200 °C, un pārējās;

1.6. dabiskais gāzes kondensāts;

1.7. vieglās eļļas un preparāti:

1.7.1. specifiskiem pārstrādes procesiem;

1.7.2. ķīmiskām pārvērtībām procesos (izņemot specifiskus pārstrādes procesus);

1.7.3. citām vajadzībām:

1.7.3.1. speciālie benzīni (lakbenzīns (baltais spirts) un pārējie);

1.7.3.2. motorbenzīni (izņemot aviācijas benzīnu) ar svina saturu ne vairāk kā 0,013 g/l;

1.7.3.3. spirta tipa reaktīvā degviela;

1.7.3.4. pārējās vieglās eļļas;

1.7.3.5. naftas produkti ar svina saturu ne vairāk kā 0,013 g/l, kuriem muitas kontrolē akcīzes preču noliktavā tiek pievienots etilspirts, kas iegūts no lauksaimniecības izejvielām, dehidratēts (ar spirta saturu vismaz 99,5 tilpumprocenti) un denaturēts (turpmāk – etilspirts), vai etilspirta atvasinājums ETBE (atsevišķi vai kopā ar etilspirtu);

1.8. metanols (metilspirts);

1.9. zemākie alkil-trešbutilēteri (metil-trešbutilēteris (MTBE) un etil-trešbutilēteris (ETBE));

1.10. antidetonācijas sastāvi (izņemot sastāvus, kas veidoti uz svina savienojumu pamata);

1.11. organiskie saliktie šķīdinātāji un atšķaidītāji, gatavi krāsu un laku noņemšanas sastāvi (izņemot sastāvus, kas veidoti uz butilacetāta pamata);

1.12. pārējās gatavās piedevas bezsvina benzīniem.

2. Preces, kurām piemēro svinu saturošam benzīnam, tā aizstājējproduktiem un komponentiem noteikto akcīzes nodokli:

2.1. motorbenzīni:

2.1.1. aviācijas benzīns;

2.1.2. pārējie motorbenzīni, kuros svina saturs ir vairāk nekā 0,013 g/l;

2.1.3. naftas produktiem, kuros svina saturs ir vairāk nekā 0,013 g/l un kuriem muitas kontrolē akcīzes preču noliktavā tiek pievienots etilspirts, kas iegūts no lauksaimniecības izejvielām, dehidratēts (ar spirta saturu vismaz 99,5 tilpumprocenti) un denaturēts (turpmāk – etilspirts), vai etilspirta atvasinājums ETBE (atsevišķi vai kopā ar etilspirtu);

2.2. antidetonācijas sastāvi, kas veidoti uz svina savienojumu pamata;

2.3. pārējās gatavās piedevas svinu saturošiem benzīniem.

3. Preces, kurām piemēro petrolejai, tās aizstājējproduktiem un komponentiem noteikto akcīzes nodokli:

3.1. vidējās eļļas specifiskiem pārstrādes procesiem;

3.2. vidējās eļļas ķīmiskām pārvērtībām procesos;

3.3. vidējās eļļas citām vajadzībām.

4. Preces, kurām piemēro dīzeļdegvielai (gāzeļļai), tās aizstājējproduktiem un komponentiem noteikto akcīzes nodokli:

4.1. gaistošās eļļas (gāzeļļas) specifiskiem pārstrādes procesiem;

4.2. gaistošās eļļas (gāzeļļas) ķīmiskām pārvērtībām procesos;

4.3. gaistošās eļļas (gāzeļļas) citām vajadzībām;

4.4. degvieleļļas, to aizstājējprodukti un komponenti, kuru kolorimetriskais indekss ir mazāks par 2,0 un kinemātiskā viskozitāte 50 °C ir mazāka par 25 cSt;

4.5. dīzeļdegviela (gāzeļļa), kurai muitas kontrolē akcīzes preču noliktavā tiek pievienota biodīzeļdegviela;

4.6. pārējās gatavās piedevas dīzeļdegvielām.

5. Preces, kurām piemēro degvieleļļai, tās aizstājējproduktiem un komponentiem noteikto akcīzes nodokli:

5.1. degvieleļļas specifiskiem pārstrādes procesiem;

5.2. degvieleļļas ķīmiskām pārvērtībām procesos;

5.3. degvieleļļas citām vajadzībām;

5.4. degvieleļļas, to aizstājējprodukti un komponenti, kuru kolorimetriskais indekss ir vienāds ar 2,0 vai lielāks vai kinemātiskā viskozitāte 50 °C ir vienāda ar 25 cSt vai lielāka.

6. Preces, kurām piemēro naftas gāzēm un citiem gāzveida ogļūdeņražiem noteikto akcīzes nodokli:

6.1. sašķidrinātas naftas gāzes un pārējie gāzveida ogļūdeņraži:

6.1.1. propāns;

6.1.2. butāni;

6.1.3. etilēns, propilēns, butilēns un butadiēns;

6.1.4. pārējie (izņemot dabasgāzi);

6.2. naftas gāzes un pārējie gāzveida ogļūdeņraži gāzveida stāvoklī (izņemot dabasgāzi);

6.3. acikliskie ogļūdeņraži:

6.3.1. piesātinātie ogļūdeņraži, kas paredzēti izmantošanai par enerģētisko vai sildīšanas kurināmo;

6.3.2. nepiesātinātais butēns (butilēns) un tā izomēri, kas paredzēti izmantošanai par enerģētisko vai sildīšanas kurināmo."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Likumprojekta

Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli naftas produktiem”

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Metilspirts (metanols) (turpmāk – metanols) ir produkts, ko var piejaukt degvielai, tas ir, to var izmantot degvielas ražošanā kā benzīna komponentu. Atbilstoši likumam “Par akcīzes nodokli naftas produktiem” ar akcīzes nodokli apliek metanolu tajā gadījumā, ja to izmanto par degvielu, par kurināmo vai par to aizstājējproduktu vai komponentu vai arī izmanto naftas produktu ražošanā. Taču, ja nav paredzēts metanolu izmantot par degvielu vai degvielas ražošanā, tad ievedot to, tas tiek deklarēts citādi nekā produkts, ko izmanto naftas produktu ražošanā, un akcīzes nodokli nepiemēro. Piemēram, to var izmantot par izejvielu citu preču (izņemot naftas produktu) ražošanai. Tādējādi akcīzes nodokļa nomaksa par metanolu ir atkarīga no tā, kā šo produktu deklarē ievedot. Līdz ar to teorētiski pastāv iespēja, ka šādu deklarēšanas kārtību varētu izmantot ļaunprātīgi, mēģinot izvairīties no akcīzes nodokļa nomaksas - ievedot un deklarējot metanolu citādi nekā produktu, ko izmanto naftas produktu ražošanā, un pēcāk to piejaucot naftas produktiem (benzīnam). Lai novērstu to, ka metanolu var dažādi deklarēt, ir nepieciešams konkrēti noteikt, ka akcīzes nodoklis ir noteikti piemērojams metanolam.

2. Regulāri tiek grozīti kodi Starptautiskajā Harmonizētajā Sistēmā. Saskaņā ar šiem grozījumiem tiek precizēta arī Latvijas Kombinētā nomenklatūra un attiecīgie preču kodi. Ņemot to vērā, ir nepieciešams noteikt citādu ar akcīzes nodokli apliekamo preču uzskaitījumu.

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

 

 

 

 

Likumprojektā ietvertās izmaiņas aptver divas galvenās problēmas:

1) metanols tiek fiksēts kā ar akcīzes nodokli obligāti apliekams produkts. Ja metanolu ir paredzēts izmantot kā izejvielu citu preču ražošanai (izņemot naftas produktu ražošanai), tad tam nepiemēro akcīzes nodokli, ja ir ievērota Ministru kabineta noteiktā kārtība, kādā naftas produkti tiek piegādāti uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kuri tos izmanto par izejvielu, un ievedot tas ir atbilstoši deklarēts;

2) likuma pielikumā tiek atstāts preču, kurām piemēro akcīzes nodokli, saraksts, izslēdzot konkrētos preču kodus. Veicot grozījumus likuma pielikumā, bija nepieciešams veikt labojumus arī likuma 3.pantā un 17.pantā.

3. Cita informācija

Nav

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz

sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

 

Tiek ierobežota iespēja ievest nelegālu metanolu kā naftas produktu komponentu un to pievienot naftas produktiem, nesamaksājot akcīzes nodokli par to.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Samazina iespēju ievest nelegālu metanolu kā naftas produktu komponentu un to pievienot naftas produktiem, nesamaksājot akcīzes nodokli par to. Tādējādi metanolam kā naftas produktu komponentam tiek radīti vienādi nosacījumi degvielas tirgū.

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

Nav

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz

valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtē-

jais

gads

 

Nākamie trīs gadi

 

 

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2003

2004

2005

2006

2004.-2008.

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Akcīzes nodokļa par naftas produktiem ieņēmumu izmaiņas:

 

480

640

640

640

640

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Nav

3. Finansiālā ietekme

480

640

640

640

640

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Nav

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins:

Akcīzes nodokļa par naftas produktiem ieņēmumu izmaiņas:

Viena kalendārā gada laikā aptuveni ieved 11-12 tūkst. tonnu metanola (metilspirta) brīvam apgrozījumam. Piemērojot visam metanolam (metilspirtam) akcīzes nodokli, tā ievedamais apjoms brīvam apgrozījumam varētu būtiski samazināties. Metanols, kuru ir paredzēts izmantot kā izejvielu citu preču (izņemot naftas produktu) ražošanai, ir atbrīvots no akcīzes nodokļa Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.

 

480

 

640

 

640

 

640

 

640

6. Cita informācija

Nav

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz

spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Nav

2. Cita informācija

Nav

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām

atbilst normatīvais akts

   

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 

 

 

 

Eiropas Savienība paredz harmonizēt akcīzes nodokli naftas produktiem. Likumprojekts ir saistīts ar Eiropas Savienības direktīvu 92/81/EEC par akcīzes nodokļu struktūras saskaņošanu attiecībā uz minerāleļļām.

   

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Likumprojekts šo jomu neskar

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie EK normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Likumprojekts šo jomu neskar.

2.tabula

Latvijas normatīvā

akta projekta norma (attiecīgā panta,

punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/

neatbilst)

Komentāri

Likumprojekta 1. un 4.pants

Eiropas Savienības direktīvas 92/81/EEC 2.pants

Atbilst

-

5. Cita informācija

Nav

VI. Kādas konsultācijas notikušas,

sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Ir notikušas konsultācijas ar Latvijas Degvielas tirgotāju asociāciju jautājumā par metanola aplikšanu ar akcīzes nodokli.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Atbalsta.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas nav notikušas.

5. Cita informācija

Nav

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts puses un (vai) pašvaldības puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Likumprojektā paredzēto normu īstenošana neradīs vajadzību pēc jaunām struktūrvienībām vai institūcijām, kā arī nepaplašinās esošo institūciju funkcijas.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Sabiedrība par likumprojekta ieviešanu tiks informēta vispārējā kārtībā – pēc tā pieņemšanas Saeimā vispirms tas tiks izsludināts, publicējot oficiālajā preses izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, pēc izsludināšanas oficiālajā preses izdevumā “Latvijas Vēstnesis” tas tiks publicēts arī "Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājā".

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības.

 

4. Cita informācija

Nav

 

 

Finanšu ministrs V.Dombrovskis

 

 

 

Valsts sekretārs

Juridiskā dienesta vadītājs

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

V.Andrējeva

E.Strazdiņa

M.Radeiko

M.Jurušs

 

 

10.02.2003 12:52

G.Pužule

7095521, gunta.puzule@fm.gov.lv