2002

2002.gada 27.decembrī Noteikumi Nr.567

Rīgā (prot. Nr.60 47.§)

Grozījumi likumā "Par interešu konflikta novēršanu

valsts amatpersonu darbībā"

Izdoti Latvijas Republikas

Satversmes 81.panta kārtībā

Izdarīt likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 11.nr.) šādus grozījumus:

1. Aizstāt visā likumā vārdu "finansu" ar vārdu "finanšu".

2.  20.pantā:

2.1. svītrot ceturto daļu;

2.2. izteikt sesto daļu šādā redakcijā:

"(6) Valsts vai pašvaldības institūcijas vadītājam ir pienākums nekavējoties informēt Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju vai šajā likumā noteiktajos gadījumos Satversmes aizsardzības biroja direktoru par atklātajiem šā likuma pārkāpumiem, kurus izdarījušas attiecīgās institūcijas valsts amatpersonas."

3. Izteikt 23.pantu šādā redakcijā:

"23.pants. Deklarāciju iesniegšanas kārtība

(1) Valsts amatpersonai ir pienākums noteiktā termiņā un kārtībā iesniegt šādas valsts amatpersonas deklarācijas:

1) deklarāciju, kuru iesniedz, stājoties amatā;

2) kārtējā gada deklarāciju;

3) deklarāciju, kuru iesniedz, beidzot pildīt amata pienākumus;

4) deklarāciju, kuru iesniedz pēc tam, kad amata pienākumu pildīšana ir izbeigta.

(2) Valsts amatpersonas, izņemot šā panta trešajā un ceturtajā daļā minētās valsts amatpersonas, deklarācijas iesniedz Valsts ieņēmumu dienestā.

(3) Valsts drošības iestādēs strādājošās valsts amatpersonas deklarācijas iesniedz Satversmes aizsardzības biroja direktoram.

(4) Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieks deklarāciju iesniedz Ministru prezidentam vai viņa pilnvarotai personai."

4. Aizstāt 26.panta sestajā daļā vārdus "Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs" ar vārdiem "Valsts ieņēmumu dienests".

5. Izteikt 27.panta trešo daļu šādā redakcijā:

"(3) Valsts ieņēmumu dienests, Satversmes aizsardzības birojs un Ministru prezidents vai viņa pilnvarota persona atbilstoši šā likuma 23.panta otrajā, trešajā un ceturtajā daļā paredzētajai deklarāciju iesniegšanas piekritībai, kā arī Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs, ievērojot šā likuma 28.panta pirmajā, 1.1 un trešajā daļā noteikto kompetenci, pārbauda visu šā likuma 4.panta pirmajā daļā minēto valsts amatpersonu deklarācijas, ņemot vērā informāciju par attiecīgo valsts amatpersonu darbību."

6.  28.pantā:

6.1. izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:

"(1) Valsts ieņēmumu dienestam, Satversmes aizsardzības birojam un Ministru prezidentam vai viņa pilnvarotai personai atbilstoši šā likuma 23.panta otrajā, trešajā un ceturtajā daļā paredzētajai valsts amatpersonu deklarāciju iesniegšanas piekritībai ir pienākums šajā likumā paredzētajos gadījumos pārbaudīt, vai:

1) deklarācija ir iesniegta un aizpildīta noteiktajā kārtībā;

2) deklarācija ir iesniegta noteiktajā termiņā.";

6.2. papildināt pantu ar 1.1 daļu šādā redakcijā:

(11) Satversmes aizsardzības birojam un Ministru prezidentam vai viņa pilnvarotai personai atbilstoši šā likuma 23.panta trešajā un ceturtajā daļā paredzētajai deklarāciju iesniegšanas piekritībai, kā arī Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam šā likuma 23.panta otrajā daļā paredzētajos gadījumos ir pienākums pārbaudīt, vai deklarācijā ir norādītas ziņas, kas liecina par šajā likumā paredzēto ierobežojumu pārkāpšanu.";

6.3. izteikt trešo daļu šādā redakcijā:

"(3) Valsts ieņēmumu dienestam un Satversmes aizsardzības birojam ir pienākums pārbaudīt, vai:

1) valsts vai pašvaldības institūcijas vadītājs Ministru kabineta noteiktajā termiņā un kārtībā ir iesniedzis valsts amatpersonu sarakstus;

2) valsts vai pašvaldības institūcijas vadītāja iesniegtie valsts amatpersonu saraksti ir sastādīti pareizi un pilnīgi.";

6.4. papildināt ceturto daļu pēc vārdiem "Satversmes aizsardzības birojam" ar vārdiem "Valsts ieņēmumu dienestam".

7. Papildināt pārejas noteikumus ar 2.1 punktu šādā redakcijā:

"2.1 Valsts ieņēmumu dienests turpina un pabeidz pārbaudīt tās deklarācijā norādītās ziņas, kuras liecina par šajā likumā paredzēto ierobežojumu pārkāpšanu, ja minētās pārbaudes Valsts ieņēmumu dienests ir sācis līdz 2003.gada 1.februārim, kad Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs sāk pildīt savas funkcijas pilnā apjomā."

 

 

Ministru prezidents E.Repše

 

 

Tieslietu ministrs A.Aksenoks

 

 

 

 

Ministru kabineta noteikumu projekta

“Grozījumi likumā “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā”” anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Likums “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” jautājumā par valsts amatpersonu deklarāciju iesniegšanu un pārbaudi nosaka, ka deklarācijas valsts amatpersonas (izņemot valsts drošības iestādēs strādājošās valsts amatpersonas, Satversmes aizsardzības biroja direktors un viņa vietnieks, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja valsts amatpersonas) iesniedz Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā (turpmāk – KNAB), kurš šīs deklarācijas ievāktu, uzglabātu, reģistrētu, datu bāzēs ievadītu nepieciešamo informāciju, kā arī veiktu to pārbaudi. Pašreiz, ievērojot likuma „Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” Pārejas noteikumu 2.punktā noteikto, KNAB funkcijas līdz dienai, kad tās tiek nodotas KNAB, pilda Valsts ieņēmumu dienests, realizējot šīs funkcijas uz esošo struktūrvienību bāzes.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Gadījumā, ja KNAB ar tā reālas darbības uzsākšanas brīdi no Valsts ieņēmumu dienesta pilna apjomā pārņemtu visas likumā „Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” KNAB paredzētās funkcijas, KNAB šīs funkcijas realizēšanai būtu jāatvēl lieli cilvēku resursi, kas nebūtu lietderīgi un efektīvi no KNAB puses kontekstā ar tam Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā dotā uzdevuma - korupcijas novēršana un apkarošana, izpildi. KNAB darbinieku skaits ir limitēts, taču valsts amatpersonu deklarāciju ievākšanai, uzglabāšanai, reģistrēšanai ir nepieciešami ievērojami materiāltehniskie un arī darbinieku resursi. Līdz ar to, lai KNAB šādu uzdevumu izpildei nebūtu veltīgi jāizšķiež tā materiāltehniskie un cilvēku resursi (it sevišķi, ievērojot to, ka Valsts ieņēmumu dienestā jau pašreiz ir nodrošināti šie resursi), ir lietderīgi KNAB, ievērojot tā galvenos, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā dotos uzdevumus, noteikt pienākumu veikt valsts amatpersonu deklarāciju pārbaudi, lai konstatētu iespējamos likumā „Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” paredzēto ierobežojumu pārkāpšanu, vienlaikus deklarāciju ievākšanas, uzglabāšanas un reģistrēšanas uzdevumu nododot (atstājot) Valsts ieņēmumu dienestam.

Vienlaikus likumprojektā Valsts ieņēmumu dienestam tiek noteikta valsts amatpersonu pārbaudes funkcija jautājumā par deklarācijas iesniegšanas termiņiem un kārtību, par deklarācijā ietvertās informācijas pilnīgumu un pareizumu atbilstoši likumā noteiktajām deklarāciju aizpildīšanas prasībām.

Valsts ieņēmumu dienestam KNAB vietā projektā ir paredzēta arī funkcija – valsts amatpersonu sarakstu, kurus iesniedz attiecīgās valsts vai pašvaldības institūcijas vadītājs, iesniegšanas pārbaude, kā arī šo sarakstu sastādīšanas pilnības un pareizības pārbaude.

Bez tam, likumprojekts paredz arī, ka Valsts ieņēmumu dienests turpina un pabeidz veikt pārbaudes par iespējamiem likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā”, kas Valsts ieņēmumu dienestā tika uzsāktas līdz brīdim, kad KNAB sāk pildīt savas funkcijas pilnā apjomā (saskaņā ar noteikumu projektu „Grozījumi Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā” nosaka, ka tas ir 2003.gada 1.februāris, jo, nebūtu lietderīgs un efektīvs KNAB darbs, pārņemot no Valsts ieņēmumu dienesta jau pārbaudīt uzsāktās lietas.

Likumprojekts precizē valsts vai pašvaldības institūcijas vadītāju pienākumus (likuma 20.pants), nenosakot šīm personām pienākumu veikt to padotībā esošo valsts amatpersonu deklarāciju pārbaudes. Šāds valsts vai pašvaldības iestāžu vadītāja pienākums ir gan praktiski sarežģīti realizējams, gan neefektīvs (jo ir speciāli dienesti, piemēram, KNAB), kuru tiešais uzdevums ir nodarboties ar valsts amatpersonu deklarāciju pārbaudi.

Likumprojekts arī paredz citus, ar augstāk aprakstīto jautājumu regulējumu saistītus precizējumus.

Nepieciešamību izdot Ministru kabineta noteikumu projektu Latvijas Republikas Satversmes 81.panta kārtībā nosaka tas, ka Birojs daļēji jau ir sācis pildīt savas funkcijas un, tā kā Ministru kabineta noteikumu projekts ir saistīts ar Biroja kompetenci korupcijas novēršanas un apkarošanas jomā, ir nepieciešams pēc iespējas ātrāk izdarīt šāda satura grozījumus likumā. Virzot likumprojektu vispārējā kārtībā, t.i. – akceptējot Ministru kabinetā, tad trīs lasījumos izskatot Saeimā - tas ir laikietilpīgs process, kas nenodrošinās Biroja funkciju izpildes optimālu izpildījumu pēc iespējas drīzākā laikā, it īpaši ņemot vērā to, ka Ministru kabineta noteikumu projekts „Grozījumi Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā” nosaka precīzu laiku, kad Birojs sāks pildīt tam normatīvajos aktos dotās funkcijas pilnā apjomā, t.i. – 2003.gada 1.februāri, un līdz šim laikam pēc iespējas ir jābūt normatīvai bāzei, kas ir saistīta ar Biroja funkciju izpildi.

3. Cita informācija

-

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts šo jomu tieši neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts šo jomu tieši neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

 

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu tieši neskar.

5. Cita informācija

-

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2002

2003

2004

2005

*)

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

3. Finansiālā ietekme

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

1

2

3

4

5

6

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

Likumprojekts šo jomu tieši neietekmē.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

 

6. Cita informācija

-

-

-

-

-

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Ir sagatavoti grozījumi Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā, kas atbilstoši šim likumprojektam Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam korupcijas novēršanas jomā nosaka pienākumu veikt valsts amatpersonu deklarāciju pārbaudi.

Ir nepieciešams izdarīt grozījumus likumā „Par Valsts ieņēmumu dienestu”, tā 2.un 8.pantā nosakot Valsts ieņēmumu dienesta kompetenci likuma „Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” izpildei.

Ir nepieciešams izdarīt grozījumus Ministru kabineta 2002.gada 22.oktobra noteikumos nr.478 „Kārtība, kādā aizpildāmas, iesniedzamas, reģistrējamas un glabājamas valsts amatpersonu deklarācijas un iesniedzami valsts amatpersonu saraksti”.

2. Cita informācija

-

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

 Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

 Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

-

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

-

-

-

-

 

5. Cita informācija

-

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Konsultācijas nav notikušas.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)

-

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

 Informēšanas pasākumi nav veikti.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas.

5. Cita informācija

-

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas.

Jaunas institūcijas netiek radītas, tiek sadalīta kompetence starp Valsts ieņēmumu dienestu un Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajos laikrakstos “Latvijas Vēstnesis” un “Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs”.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Tiesību akts neierobežo indivīda tiesības.

4. Cita informācija

-

 

Tieslietu ministrs A.Aksenoks

 

 

 

 

Valsts sekretāra vietā

valsts sekretāra vietniece

Valsts sekretāra vietnieks likumdošanas jautājumos

Par kontroli atbildīgā amatpersona

KNAB Juridiskās nodaļas vadītāja

 

 

     

M.Sauļūna

G.Kūtris

I.Brazauska

V.Zeppa-Priedīte

 

 

 

261202, 21:35

1286

V.Zeppa-Priedīte

7036764, rudolfs.kalnins@tm.gov.lv